Roman Polanski cannes-i nagydíjas filmjére, a The Pianist című holokauszt-drámára sokan voltak kíváncsiak Amerikában. A premiert sajnálatos módon a rendező nélkül tartották meg csütörtökön Los Angelesben, mivel Polanskit az amerikai bíróság évekkel ezelőtt kitiltotta az országból (fiatalkorú megrontása miatt). A botrány ellenére ma is a világ egyik legjobb rendezőjeként tartják számon, és Párizsban továbbra is forgat újabb és újabb filmeket.
A Loews Cineplex Century Plazában is kiderült, hogy az amerikai művészek nem bojkottálják Polanski művészetét. Többek között Martin Landau, Jack Nicholson és Lara Flynn Boyle, Fran Drescher (a Szombat esti láz főszereplője) és Bruce Vilanch (poéngyáros) jelent meg a The Pianist premierjén, valamint a film amerikai főszereplője, Adrien Brody. A terem elsötétült, és kezdetét vette a vetítés.
Adrien Brodynak nyilvánvalóan hamar feltűnt a malőr, a közönség azonban csendben maradt, és feszült figyelemmel követte a képsorokat, mely csak egy hangsávon sugárzott hangot. A gyakorlatban ez úgy festett, hogy míg a zajok, zörejek és hangeffektek tökéletesen szóltak a teremben (a téma révén többnyire bombatámadásokat elevenítve meg), addig a színészek némán tátogtak a vásznon. A művészfilmekhez kevéssé szokott amerikai publikum azonban türelmesen várta, hogy mi kerekedik ki a "furcsa rendezői koncepcióból" - mert így magyarázták magukban a látottakat. Majd megszakadt a szalag, és csend ereszkedett a teremre.
A nézők 45 percig vártak türelemmel, közben persze volt, aki poénokat szórt. Egy jókedvű vendég például így viccelődött: "Én mondtam Romannak, hogy némafilmet csináljon."
Végül David Linde, a Focus Films elnöke jelent meg színen, és bevallotta, hogy az emberei nem találják a hiba okát. "Az este azonban folytatódik, senki ne menjen haza!" A Century Plaza báltermét az időhúzás közben előkészítették egy partira - melyet eredetileg a film után tartottak volna meg -, így a VIP-vendégek átsétálhattak oda. A Los Angeles Jewish Symphony a The Pianist írója, Wladyslaw Szpilman műveit játszotta, melyek Gershwin muzsikájára emlékeztettek. A hangulat tehát kellemes volt, és az egybegyűltek pompásan szórakoztak.
Talán csak Andrzej Szpilman, az eredeti történet írójának és főszereplőjének fia érezte magát kellemetlenül - bár ő már látta a filmet. Mint az újságíróknak elmondta, a The Pianist varsói bemutatóján Polanski három napot szánt arra, hogy a mozi hangosítását ellenőrizze, hiszen művének fontos elemét alkotják a zenei betétek. Maximalista emberként Polanski nem bízta a véletlenre, hogy filmje tökéletesen szóljon a teremben. "Attól tartok, tudom, mit mondott volna Polanski erre a helyzetre" - mondta Szpilman Los Angelesben. "Csak annyit árulok el: rendkívül erőteljes a kifejezőképessége, különösen, ha lengyelül szólal meg."
Gy. D.