Sokan nem értik, mi ez a hangoskodás a mozgó büfék körül. Mindig is voltak, mindig is lesznek, tavaly a falunapon is kinn volt a kürtőskalácsos, a városligeti majálison is vettünk palacsintát, gondolják egyesek.
Természetesen bőven van ebben igazság, de tény, hogy
megszületett egy másik ligája is a műfajnak: már nem csak egy spórolós falatról szól a sör mellé,
hanem önálló, izgalmas étkezési lehetőség. Ha jól csinálják.
Évente új divat ront ránk. Nemrég még a gyros volt a menő, a beavatottak egymásnak súgták meg a tuti helyeket. Tavaly idehaza csúcsra járatták a hamburger-mániát, még az is belefutott, aki csak egy jó pacalra vágyott. Előnyei kétségkívül voltak: 2015-re kevés cikibb dolog létezik, mint a löncshúsos hambi. Amelyik büfés ad magára, egyre finomabb verziókat süt.
Ideje feltenni viszont a kérdést, vajon most mi jön ?
Szerintünk a hot dog rehabilitációja következik:
a jó kifliben, a virsliben és az ötletes körítésben van annyi, hogy eljöhessen a feltámadása.
Ideje elfelejteni a béna vizes kiflit, a folyós mustárt meg a pusztító szójás virsliket – ennél sokkal szerethetőbb lehet a német eredetű, de Amerikában népszerűvé vált gyorsétel. Az, hogy ősét disznóhúsos frankfurti vagy marhás-disznós bécsiből készítették-e, talán már soha nem fog kiderülni.
Annyi bizonyos, hogy a coburgi hentest,
Johann Georghehnert tartják a frankfurti virsli atyjának. Ő már az 1600-as évek végén kínálta boltjában.
Mivel a németek mindig is szerették friss pékáruval és savanyúkáposztával enni a dachshundot, azaz alakja miatt tacskónak becézett terméket, a kivándorlók segítségével így jutott át New Yorkba, ahonnan gyorsan elterjedt.
1860-ban említik először, hogy kézikocsiról dachshundot árulnak a keleti parti nagyvárosban. Itt még nincs jelen a máig ismert név, arra még egy kicsit várni kell. Bruce Kraig, a Roosevelt Egyetem professzora szerint Karl, azaz
Charles Feltman nevű német nyitotta meg ez első telepített standot Coney Island-en, New York vigadalmi negyedében 1871-ben.
A hot dog elnenevéshez még lepergett harminc év. A keresztapa Tad Dorgan karikaturista volt, aki egy 1901. áprilisi meccs közben megörökítette a büféseket is. Ő írta a dachshundra először, hogy hot dog – a név innentől lemoshatatlan lett, máig így ismerjük.
Arról, hogy ki és mikor árult először idehaza hot dogot, sajnos nincs semmi információ. Ahhoz viszont, hogy kiderüljön, hol tartunk most, 114 évvel később, felkerestük a budapesti Buddogot, akik a Ráday utcában parkoló food truckból kínálják a gyermekkori élményeinktől és a balatoni büfék kínálatától erősen eltérő változataikat.
„Szeretnénk túllépni azon, hogy a hot dog csak egy kifli, virsli meg a kifröccsenő mustár. A kolbászunk lávakövön sül, így kis füstös ízt is kap. A melegen tartásuk forgóhengeres berendezéssel történik, de a tészta is speciális – egy budapesti pékségben süttetjük, majd elektromos sütőben melegítjük az elkészítés előtt. Bonyolultságtól függő a várakozási idő, de egy-két perc alatt majdnem minden megvan.” – árulta el Sepsy Balázs.
Kisfaludi Strobl Zsigmond alkotására, a budai Szabadság-szobor aranyosan köszön vissza logóként az autó oldalán meg a papírtálcákon, igaz, a nőalak pálmafaág helyett egy hot dogot emel a magasba – ötletes és nagyon is magyaros. A szabad variálás az étlapról is visszaköszön: „Nálunk nem az alapstílus megy, nem a New Yorki változatokat keresik elsősorban a vendégek.
Célunk, hogy mindenkiből örökre kitöröljük a rosszemlékű, olcsó vizes kiflire és húst nem látott virslire épülő változatokat.
Számos szezonális akciónk van, sokat kísérletezünk, de úgy tűnik, a vevőink fogékonyak az új ízekre. Szeretik a fűszeres dolgokat, de én örülök annak, hogy egy kacsás, vagy narancsos mustárral készített változat is sikeres tud lenni. Természetesen a vega- vagy gluténmentes diétán levőket is várjuk, ők sem maradnak éhen.”
Kíváncsiak voltunk a járműre, Balázs készségesen mesélt róla. „Németországban vásároltuk használtan. A Mercedes korábban kenyeres kocsiként dolgozott, de nekünk megfelelt: csak 150 ezer kilométert futott és aránylag alacsony volt a padlója. Így az ablakán könnyedén ki tudjuk nyújtani a hot dogot, nem kell fellépő padkát tenni elé.
Természetesen jelentős átalakításokra volt szükség. Kivágattuk az oldalát, megerősíttettük a konstrukciót – nagy előny, hogy már idehaza is akadnak ilyesmivel foglalkozó vállalkozások, akiknek nem gond, ha be kell építeni egy alapkonyhát, kéttálcás mosogatót, ivó- és szennyvíztartályt. A Nébih meghatározza, hogyan kell működni egy food trucknak. Éppen ezért
előkészítő konyhánk is van, amely szintén megfelel a szigorú előírásoknak.
Az autóban ilyen tevékenység nem folyhat, még a zöldséget is felszelve hozzuk be.
A munka nem ettől nehéz vagy körülményes – sokkal jobban gátolja nem csak a mi, hanem kollégáink tevékenységét az, hogy nagyon problémás és lassú a közterületi helyfoglalás. A szakma harcol, hogy ez egyszerűbb és reálisabb legyen.
Bízom benne, hogy hamarosan változások állhatnak be, és akkor több helyen felbukkanhatnánk: egyik nap itt, másik nap ott.”
A korábban külföldön szakácskodó vezetőtől megtudtuk, idehaza a szakma érdekeit a Magyar Street Food Egyesület képviseli. Céljuk a munkát segítő jogszabályi változás, aminek érdekében a közelmúltban kerekasztal beszélgetést hívtak össze, amerikai, német és magyar példákra támaszkodva a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal képviselőjét és a kerületi főépítészt is sikerült meggyőzniük arról, hogy érdemes a céljaikkal foglalkozni. Terveik szerint hamarosan közterületen is találkozhatunk a szabályokat, élelmiszeripari előírásokat betartó, minőségre törekedő food truckokkal.
„Lassan tetőzik a gasztrohullám, egyre többen invesztálnak bele, még a komoly éttermek is beszereznek egy-egy autót, hogy kivegyék a részüket a food truck divatból. Hiszem, hogy beáll majd az egyensúlyi állapot, külföldön is ezt látjuk, idehaza is ez lenne a normális. A tél lehet problémásabb, de rendezvényeken, céges akciókon ugyanúgy ott lehetünk, mint akár a jégpálya mellett.”
Sokan úgy gondolják, hogy a bulifaktoron túl is megéri belevágni egy ilyen vállalkozásba. Megkerestük a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatalt, hogy segítsenek tisztán látni a kérdésben, hogy az autón túl mire van szükség egy ilyen vállalkozáshoz?
"Fontos, hogy az élelmiszerbiztonsági szabályokat - a hűtés, a hőkezelés, a tisztaság, a fertőtlenítés, az élelmiszer-védelem, az egészségügyi alkalmasság, a kézmosás, a hulladékgyűjtés -, az épületekben működő vendéglátóhelyekhez hasonlóan a büfékocsiban is be kell tartani. A különbség a kivitelezésben van: a food truckban közműpótló berendezések és kisebb felületek találhatók, ezek üzemeltetése komoly tervezést és szervezést igényel.
A mozgó vendéglátóknak rendelkezniük kell a tevékenységükhöz egy bázishellyel, ahol minden tekintetben felkészítik járműveiket a mozgásra, és ahol a kocsit takarítják. A korlátozott vízfelhasználás miatt a járműben nem elmosható eszközöket megtisztítják, a szennyvíztartályt ürítik, a víztartályt fertőtlenítik és friss ivóvízzel feltöltik, az ételeket előkészítik."
A hivataltól megtudtuk: "Az, hogy milyen gyakran kell visszatérni a járműnek a bázishelyre a tevékenységtől és a forgalomtól függ.
A mozgó vendéglátókra is érvényes előírás, hogy a nyomon követést biztosító dokumentumokat a helyszínen be kell tudniuk mutatni.
Vendéglátó terméket csak az hozhat forgalomba, aki a bázishelye szerint illetékes kerületi főállatorvos hivatalától erre különengedélyt kapott.”
Olyan részleteke is figyel a Nébih, mint a toalett, hiszen munkaidő közben bizony oda is el kell ugorni a food truckban kiszolgálónak: "Nem elhanyagolható szempont és előrelátó szervezést és tervezést igénylő feladat, hogy a kocsiban dolgozó hol és milyen illemhelyet használ."
Azokra is gondolnak, akik éppen most készülnek hasonló vállalkozásba fogni. A mozgó vendéglátók számára minden hasznos információt összegyűjtöttek az "Útmutató a vendéglátás és étkeztetés jó higiéniai gyakorlatához" című kiadványukban, amely ide kattintva letölthető.