Idén negyedik alkalommal várta 11 ország borbeszerzőit a Lidl Wine Expo Budapesten. A külföldi Lild üzletekben 2500 magyar termék érhető el. A Lidl borprogramjának célkitűzése, hogy minél népszerűbbé tegye a külföldi üzletekben a magyar termékeket, így a bort is, ezzel a hazai beszállítókat támogatva.
Az első borexpóra, 2013-ban négy országot sikerült Magyarországra hozni, akik 800 ezer palack magyar bort rendeltek. Három évvel később, 2016-ban a cég borexportja elérte a 3 milliárdos forgalmat, ami 6,1 millió palack eladását jelentette. Ezzel 10 ország 5000 Lidl üzletének polcain elérhetőek a magyar borok. A külföldi partnerek elégedettek a bor minőségével, árával, valamint a szállítás biztonságával, folyamatosságával is. Fontos szempont tehát, hogy a minőség mellett a kapacitás is meglegyen.
Polcaikon időszakosan több mint száz, családi pincészet borait találjuk. Nepp Zoltán, a Lidl Magyarország beszerzési igazgatója elmondta, hogy
a bolthálózatunkban nincs polcpénz, azaz a borbeszállítók nem fizetnek azért, hogy termékeik felkerüljenek”.
Idén 1000-féle bort hoztak be a pincészetek, ebből 800-at választottak ki borszakértőik. A szűrőn fennakadt 200 bor nem éri el a meghatározott színvonalat, így azt sem itthon, sem külföldön nem kerül a polcokra.
„A kiesett borok nem tudják azt a minőséget, azt a karakterisztikát biztosítani, amit mi elvárunk. Ha ezek a borok kikerülnének a kiállítás asztalára, a rendezvény hitele sérülne" – mondta Nepp.
A beküldött minták alapján a kiválasztásnál alapvető, hogy hibátlan minőségű legyen a bor, illetve ár-érték arányban is megfeleljen a vásárlók elvárásainak. A régióban nagyon jó hírneve van a magyar bornak; lengyel, cseh, szlovák, szlovén, horvát, román, bolgár és szerb részről is eljött Budapestre a borbeszerző.
Magyarország számára most kiemelten fontos, hogy Nyugat-Európába is jó hírét vigyük a magyar bornak."
Elsőként a britek látogatták meg a borexpót, és rendeltek is magyar bort, ők azóta is folyamatosan vásárolnak. A magyar bor megjelent a német piacon, idén eljöttek a németek is.
„A Lidlben a szelekció először minőségi oldalról indul el,
a korábbi évek tapasztalata alapján nagyjából már van egy elképzelésünk arról, hogy milyen igényei vannak a vásárlóinknak, mind itthon, mind külföldön.
Ez már a negyedik borexpónk, így a külföldi kollégák visszajelzése alapján már hozzávetőleg tudjuk, hogy mit keresnek például Lengyelországban vagy Nagy-Britanniában. A szortimentben vannak olyan tételek, amit a magyar vásárlók nem keresnek, de a britek igen. Ilyenkor kiemelten meg is mutatjuk nekik, hogy ez kifejezetten az ő ízlésüknek, vásárlóiknak megfelelő bor."
A legnagyobb mennyiségben tavaly a külföldi Lidl boltok polcára az aszú került. Még mindig ez az a borfajta, amit nem kell különösen bemutatni külföldön.
Aszú, furmint – a tokaji felirat külföldön is biztosíték, hogy jó bort visz haza a vevő.
De már több ország is elkezdett nyitni a többi magyar borvidék irányába.
„Elsősorban az adott borvidék neve, rangja az, ami mérvadó, másodsorban az egyes borok ár-érték aránya. Ez alapján választanak a külföldiek. A két ország közti névhasználattal kapcsolatos csatározás ellenére a szlovákoknál nagyon erős piaca van a magyar tokajinak. A brit piacon szintén erős a tokaji jelenléte, sokkal többet lehet eladni a többi nyugat-európai országhoz képest" – mesélte a szakember.
Összesen 11 millió palack magyar bort szereznek be évente, ebből 6,1 milliót külföldi üzleteikben értékesítenek, a többi a hazai boltokba kerül. A külföldi üzletekben a lekötött mennyiségek adott bor esetében a 2 ezer palacktól kezdve a 100 ezres tételekig mennek.
„A külföldi országok közvetlen a borászattól rendelnek, mi ebben a katalizátor szerepét játsszuk, tehát mi készítünk elő a háttérben mindent ahhoz, hogy az adott külföldi leányvállalat és az adott borászat között minden zökkenőmentesen menjen."
A borok ára – csakúgy, mint a saját márkás termékeké – országonként változó.
Az 500 forintostól kezdve a 10 ezer forintos borokig találunk palackokat.
Külföldre ebből is, abból is van rendelés.
„A rendelés mindig attól függ, hogy az adott ország üzlethálózatának mi a célja a borral; milyen időszakban kívánja értékesíteni, milyen egyéb termékek mellé kínálja. Más árkategóriát rendelnek nyári időszakban, mint az ünnepek, mondjuk karácsony előtt. Mi ezt igyekszünk lefedni a felkínált borok spektrumával, hogy lehetőség szerint minden igényhez megtalálják a beszerzők a borokat. A cél, hogy ne csak aszúkat rendeljenek, hanem könnyed, nyári rozékat, fehérborokat, jó minőségű magyar vörösborokat – utóbbinál az európai színtéren nagyon nagy a konkurencia, itt különösen fontos, hogy ár-érték arányban tudjunk megfelelő minőséget letenni az asztalra, amelyek fel tudják venni a versenyt egy spanyol, francia vagy olasz vörösborral. Fehérben sokkal egyedibbek vagyunk, mint vörösben."
A magyar polcokon a borok háromnegyede magyar, a külföldieket csak „mutatóba" hozzák. „A vásárlók megbíznak azokban a borokban, amelyeket a polcainkon találnak. Azt gondolom, hogy a vásárlóink jelentős részének le tudjuk fedni a borigényeit."
Dr. Szabó László külgazdasági miniszterhelyettes a megnyitón dicsérte a Lidl kezdeményezését és dinamikus fejlődését. Úgy gondolja, hogy az üzletlánc jól fókuszált, tiszta stratégiát követ, amely jót tesz a magyar gazdaságnak, ami alapvetően exportfüggő. Kiemelte, hogy nagyon fontos, hogy ne csupán mennyiséget, hanem minőségit is exportáljunk. Egyrészt ez lehetőséget ad arra, hogy megismertessük a világgal a magyar értékeket, és ezzel biztosabbá tehetjük a magyar munkahelyeket.