Sokan tudják, hogy az olívaolaj amellett, hogy finom, egészséges is. Ezért nem csoda, ha az elmúlt évtizedekben számos konyhai feladatnál szinte kiszorította a hagyományos napraforgó étolajat. Persze minden műveletben nem tudta átvenni a szerepét, mert például bő olajban való sütésre nem alkalmas, így vastag rántott húsok vagy lángosok továbbra sem készülhetnek abban. Ám például salátákhoz kiváló, illetve megfelelő mennyiségben fogyasztva jót teszünk egészségünkkel is az olívaolajjal.
Ennek ellenére az olívaolaj felhasználásának mértéke elkezdett csökkenni, a vásárlók új alternatívát kezdtek keresni helyette – írja a Mindmegette. Ráadásul a legkülönösebb az, hogy sokan újra a napraforgó olaj felé fordultak, vagyis afelé az alapanyag felé, melynek nem sokkal korábban hátraarcot mutattak.
Ennek a vásárlói magatartásnak ugyanakkor meglehetősen prózai oka van: az olívaolaj nagyot drágult az elmúlt időszakban.
A minőségi, azaz nem másod- vagy harmadsajtolású olívaolajok literenkénti ára bőven 2-3 ezer forint felett alakult tavaly, ami csaknem kétszerese az azt megelőző évben mért számoknak. A hagyományos napraforgó étolaj literenként nagyjából harmadannyiba kerül. Nem csoda, hogy egyre többen lemondanak az egészségesebb olívaolajról, még a nagy olívaolaj-fogyasztónak számító Spanyolországban is csökkent a kereslet, ott, ahonnan egyébként a világ olívaolajának negyven százaléka származik.
Az olívaolaj drágulása ezúttal nem a korábbi keresletnövekedés árfelhajtó hatásának köszönhető. Sokkal inkább a szélsőséges időjárásnak.
Az elmúlt két évben a tavaszi hőhullámok, valamint a nyári, egyre hosszabb időn át tartó szárazság egyaránt hozzájárult ahhoz, hogy az olívaolaj ára rekordokat döntsön.
Az árak olyan szintre emelkedtek, amikor a vásárlók már inkább az olcsóbb étolajat választják, még ha alapvetően egészségtelenebbnek is tartják, mint az olívát. A Nemzetközi Valutaalap (IMF) 2023-as adatai szerint az olívaolaj világpiaci ára elérte a tonnánkénti 5989,8 dolláros szintet, ami 26 éves csúcsot jelent akkor, és azóta csak emelkedett.
Az olívaolaj árának emelkedése ugyanakkor már a keresletre is hat, azaz a vásárlások nem stagnálnak, nem maradtak meg az elért szinten bővülés helyett, hanem jól érzékelhetően zuhannak.