A semmiből lehetünk a focivilág legnagyobb sztárjai

fifa 17 pc android futball játék teszt playstation xbox
A Frostbite motor látványos előrelépést garantál, ám sok hibát még így sem küszöböl ki
Vágólapra másolva!
Újabb év, újabb FIFA: megújult játékmotorral, a korábbiaknál látványosabb köntösbe öltöztetve. Az idei rész nagy újdonságának számító Journey mód ugyan fantasztikus lett, de a virtuális foci etalonjának számító program azért korántsem hibátlan, vannak olyan részei, amelyekben az aktuális Pro Evolution Soccer már lekörözi az Electronic Arts versenyzőjét. 
Vágólapra másolva!

Ahogy azt már az elmúlt években megszokhattuk, a videojátékok világában a szeptember részben a focis programokról szól: először a Pro Evolution Soccer, majd a FIFA aktuális része próbálja elcsábítani a játékosokat.

Idén a 17-es számmal ellátott epizódok követték egymást, és az elmúlt napokban tökéletes rálátásunk nyílt arra, hogy a játékok miben nyújtanak többet egymáshoz képest. Eddig a FIFA volt az etalon, ám az előnye folyamatosan csökken, és az idei részt bizonyos elemeiben már lekörözi az új PES.

Semmiből hősnek lenni

Valószínűleg a fejlesztők is érezték, hogy a friss csapatkeret és a jól megszokott játéklehetőségek már nem elegendőek ahhoz, hogy valaki az új részt is megvásárolja, így idén a Journey névre keresztelt lehetőséggel igyekeztek előnyt kovácsolni az EA-nél.

Van egy Alex Hunter névű kissrác, akinek sok társához hasonlóan az a nagy vágya, hogy egyszer a Premier League-ben rúgja a bőrt.

Nekünk pedig pont az a feladatunk, hogy ez megvalósuljon.

A történet Alex gyerekkorában indul, egy korosztályos bajnoki döntőben tizenegyespárbajig jut a meccs, ahol természetesen főhősünk lövi a mindent eldöntő büntetőt.

Ezután kezdődnek a komolyabb megmérettetések, pár évvel később már huszon-pár ígéretes tehetség néz egymással farkasszemet, közülük az első tíz kap profi szerződést valamelyik neves csapathoz.

Vannak ügyességi feladatok, tizenegy a tizenegy elleni küzdelmek, és fontos, hogy az elején okosan döntsünk Alex jövőjét illetően: profi csatárt, középpályást, védőt vagy akár kapust is nevelhetünk belőle, de később nincs lehetőség módosításra, a választott pozícióban fogunk serénykedni egészen a pályafutása végéig.

Ha elég ügyesek vagyunk, az általunk választott első osztályú csapat igazolja le hősünket, viszont itt is érdemes körültekintőnek lenni, hiszen klubonként változik a kiharcolható fizetés, és az esélyek is eltérők a kezdőbe kerülésre.

A Journey módban nemcsak a pályán követhetjük nyomon Alex Hunter karrierjét, de az átvezető videóknak köszönhetően tényleg megismerhetjük a focista életének minden mozzanatát Forrás: Electronic Arts

Ahhoz, hogy elnyerjük az edzőnk bizalmát, folyamatos edzés és fejlődés szükséges. Mindig vannak kitűzött célok (lőjünk gólt, passzoljunk sokat stb.), amelyek sikeres teljesítésével a trénerünk akár biztos helyet is szavazhat nekünk a csapatunkban.

Minden jó megmozdulás javítja az értékelésünket, viszont ha folyamatosan elpuskázzuk a lehetőségeket, akkor könnyedén a kispadon találhatjuk magunkat.

Ez viszont nem mindig rajtunk múlik, hiszen ha egy társunk mondjuk rosszul ível, és alig érjük el a labdát, a gép ilyenkor is szól, hogy ebből többet is ki lehetett volna hozni. Az utóbbi szituáció elkerülésében viszont segíthet, ha a kétféle irányítási lehetőség közül nem az Alexre összpontosító módot, hanem a csapat összes tagja felett kontrollt biztosító lehetőséget választjuk.

Minél jobbak vagyunk, annál komolyabb lehetőségek nyílnak meg előttünk, igaz, egyelőre csak az angol első osztály megmérettetéseibe kóstolhatunk bele, de bízunk benne, hogy a későbbiekben más ligák is elérhetőek lesznek, ahol teljes szezonokat futhatunk végig.

A Journey mód sokkal több, mint egy sima karriermód, tényleg átélhetjük, hogy milyen érzés lehet a semmiből ünnepelt sztárrá válni Forrás: Electronic Arts

Ez a motor sosem fagy le

A FIFA-játékok történetében először dolgozik a DICE-féle Frostbite a játék alatt, és az új motor látványos változásokat hozott a grafikában: a fények és az árnyékok még realisztikusabbak, az arcmimika pedig már-már valósághű – látszódik a nagy hajtás utáni izzadság, grimasz, öröm és csalódás jelenik meg a játékosok arcán.

A játék elkészítésében sok sztár segédkezett: James Rodriguez, Marco Reus, Eden Hazard, vagy éppen Marcus Rashford mozgását, reakcióit is vizsgálták. Az arcok kidolgozottsága tényleg remek, bár

ez főleg az ismertebb játékosokra igaz, az alacsonyabb osztályokban sokszor elég furcsa megoldásokat fedezhetünk fel.

Viszont nemcsak a nagy nevek fizimiskája és mimikája fejlődött, de az animációk is sokkal látványosabbak lettek. A közönség kidolgozottsága például fényévekkel jobb a korábbi verzióknál – érdemes figyelni a lelátót!

A mozgások szintén megváltoztak, erősebb test-test elleni küzdelmekre számíthatunk, ami nemcsak labdaszerzésnél figyelhető meg, hanem védekezésnél is, vagy amikor sorfalat állunk, és az ellenfél csatára próbál meg helyet szorítani magának.

A pozíciófogás a beadásoknál és a bedobásoknál nyer új értelmet, már a tavalyi változatnál sem lehetett mindenkit lefejelni, a FIFA 17-ben pedig már tényleg számít a technika és jó pillanat megválasztása, mert így egy alacsonyabb védővel a hórihorgas támadókkal szemben is kifejelhetjük a labdát.

A focisták mellett a labda fizikáján is csiszoltak a fejlesztők, így a földet szántva akár gellert is kaphat.

A pontrúgások az elmúlt pár évben elég hektikusak és idejétmúltak voltak, szerencsére ezt az EA-nél is érezték, igyekeztek gatyába rázni a FIFA ezen részét, ami meglehetősen jól sikerült, bár kétségtelen, hogy nem kevés gyakorlást igényel, hogy az új megoldásokat elsajátítsuk.

Jó ötlet továbbá, hogy már lehet a partvonalon mozogni, ezzel megkavarhatjuk az ellenfelet, messzebbre elhajíthatjuk a lasztit, a szabadrúgásokat pedig már nem hátulról, hanem normál kameraállásból végezhetjük el.

A DICE által fejlesztett Frostbite motor a FIFA 17-ben is szépen megállja a helyét, az idei rész jóval látványosabb pillanatokkal ajándékoz meg, mint a tavalyi epizód Forrás: EA

Ez leginkább az offline többjátékos módnál hasznos, hiszen ennek hála már nem evidens, merre fogunk passzolni és lőni. Emellett a tizenegyesek szintén új értelmet nyertek, nekifutás közben is lehet változtatni a lövés erősségén, irányán – ez a megoldás kifejezetten valósághű, ugyanakkor garantálom, hogy elsőre a kapufát sem fogjuk eltalálni.

Még mindig vannak rendkívül idegesítő hibák

A játék tényleg gyönyörű, látszik a fejlődés, viszont sok idegesítő hibát még mindig nem sikerült megoldani. A legdurvább, hogy a gép még mindig elképesztő módon beleszól a játékmenetbe,

így sokszor a fotel karfáján fogjuk levezetni a dühünket.

Ha az ellenfél eladja a labdát, akkor szinte biztos, hogy két rúgáson belül mi is ezt fogjuk tenni. Egyszerűen felháborító, hogy ilyenkor sosem úgy passzolnak a játékosok, mint előtte, mellérúgnak, és százszázalékos ziccereket hagynak ki.

A mozgások jók, de nem eléggé. Hiába támadunk, előfordul, hogy a csatár egyszerűen megáll, visszafordul, pedig ezt a problémát elvileg már évekkel ezelőtt „megoldották”, sőt a fejlesztők állítása szerint most is dolgoztak rajta.

Sokszor megesik, hogy a futballisták teljesen logikátlan helyre továbbítják labdát, rövid passznál nem a pár méterre álló, hanem a világ végén lófráló társukat választva, akihez egyértelmű, hogy nem fog eljutni a labda.

Persze már sokkal jobban lehet játszani, mint évekkel ezelőtt, de a PES ilyen szempontból jóval előrébb jár, és ha meglesznek a szükséges licencek, a Konami villámgyorsan sarokba szoríthatja a FIFA-t.

És nemcsak a mozgással van baj, a bírók még mindig csak tátognak, és az is illúzióromboló, hogy a játékmenet lassult, a futás a két évvel ezelőtti epizódot juttatja eszünkbe, amikor gyors játékosokkal tudtuk lefutni a védőket – nem volt az a focista, aki meg tudta volna állítani őket. Most hasonló elrohanásokat lehet produkálni, elég csak ráérezni, és máris tönkremegy a játékmenet.

Játékmód van elég

Természetesen a FIFA 17-ben minden korábbi játékmód megtalálható, kezdve a sima meccstől a Bajnokok Ligája küzdelmeken át egészen a szezonig, vagy éppen a továbbfejlesztett menedzser módig.

Mindenképpen kiemelendő az online rész, ahol különféle osztályokból kell egyre feljebb jutni. A korábbi eredményeknek megfelelően vagy a legalsóból, tehát a tizedikből, vagy pedig kicsit fejlebbről, a nyolcadikból kell nekiveselkedni a feladatoknak, a cél pedig az, hogy végül az első csoportban kössünk ki. Ez nem egyszerű feladat, hiszen a tudás mellett sokszor a szerencsén is múlhat egy-egy meccs végkifejlete.

A játékosok jelentős része most is félelmetesen jól kidolgozott, bár ez a meccsek közben azért nem annyira számottevő dolog, hiszen úgyis inkább a labdára figyelünk Forrás: Electronic Arts

Jópofa továbbá a kooperatív lehetőség, amikor online egy barátunkkal összedolgozva gyűrhetjük le a vetélytársakat. A szerverek szerencsére jól bírják a terhelést, ritkán lehet találkozni akadásokkal, de azok sem vészesek.

A sima karriermód főleg az internettől távol maradó játékosoknak kedvez, bár ez a lehetőség a Journey-hez képest már elég „száraznak” tűnik. Viszont a fejlesztőknek maradt erejük finomítani ezt a részt is, így a vezetői elvárások reálisabbak lettek.

Az élcsapatoknál ugyan továbbra is minden trófeát el kell hódítani, a kisebb alakulatoknál viszont néha már a bentmaradásért is vállveregetés jár.

Az online lehetőségek és a karriermód mellett az Ultimate Team húzza fel nagyon a FIFA-epizódokat, és az idei részben még továbbfejlesztették ezt a rendkívül közkedvelt módot.

Az online csapatépítés könnyedén lázba hozza az embert, főleg a bizniszelés, a focisták leigazolása okoz komoly fejtörést és élményt. A cél nyilván az, hogy az összes világsztárt a csapatunkban tudjuk, méghozzá úgy, hogy közben az összhang is meglegyen közöttük. A „kémia” alappillére a jó eredményeknek, ráadásul, ha megfelelünk a vadiúj kritériumoknak, akkor könnyebben lépdelhetünk előre.

Ezúttal is próbára tehetjük magunkat menedzserként, és még a fizimiskánkat is megválaszthatjuk magunknak Forrás: Electronic Arts

Nagyon tetszetős továbbá, hogy a játékoskártyák dinamikusan változnak, így ha például De Gea játékjogát birtokoljuk, vagy erre fáj a fogunk, akkor érdemes a mindennapi teljesítményét nézni, ugyanis ha az életben folyamatosan potyagólokat kap, akkor nemcsak a képességei romlanak le, de az ára is zuhanni kezd, így birtokosként bukhatunk, de vásárlóként akár nyerhetünk is rajta.

A versenyszellemű játékosok ráadásul dörzsölhetik a tenyerüket, hiszen mindenféle extra juttatások zsebelhetők be, ha csak kétféle nemzet játékosaiból állítunk össze szuper alakulatot, vagy ha csupán egy bajnokságból válogatjuk össze a legjobbakat.

A látvány nem minden, de azért jó tudni, hogy gyönyörű stadionok és kidolgozott textúrák várják a játékosokat, főleg a Juventusnál Forrás: Electronic Arts

Végül egy apró, de még mindig hasznos funkció: a meccsek előtt újfent lehetőség adódik a különböző trükkök elsajátítására, mindenféle feladatok végrehajtására. Gyakorolhatjuk az íveléseket, a cselezéseket, bronz, ezüst és arany szintű kihívások várnak ránk, pontokat gyűjthetünk, és még az online haverokkal is összemérhetjük tudásunkat.

Elkaszálták viszont a női mezőnyt. Úgy tűnik, hogy ez a lehetőség nem keltette fel a játékosok érdeklődését, pedig tavaly ilyenkor még merész és elsőre jó ötletnek tűnt.

Jó, jó, de a PES néha jobb

A FIFA 17 egy jól sikerült, de egyáltalán nem hibátlan produktum. Tisztán látszik az új és egyben helyes irány, a Frostbite motor megannyi szituációban látványos pillanatokat biztosít, viszont a mesterséges intelligencia még mindig nincs azon a szinten, ahol ennyi év után elvárható lenne.

A sok idegesítő baki, a gép beleszólása, valamint a túlzott precizitás elvárása (csak a megfelelő pillanatban leadott lövéssel tudunk betalálni, az autocélzás pedig nem mindig segít) jelentősen visszavesz a játékélményből, és akkor még nem jöttek ki azok a problémák, amik a hirtelen elfutásokból keletkezhetnek, bár nem kizárt, hogy online az első osztály résztvevői már jól ismerik a FIFA-ban rejlő bugokat.

A FIFA 17 idén is számos újdonsággal és újítással várja a játékosokat, de az összkép továbbra sem tökéletes, sőt bizonyos elemeiben a rivális PES most lehagyta az EA játékát Forrás: Electronic Arts

A helyzet az, hogy kizárólag a licencek, egy-egy jó játékmód és a hibátlan online felület tartja az első helyen a FIFA-sorozatot,

a Konaminál mostanában sokkal jobb munkát végeznek a játékmenet-fejlesztés terén.

Ha kizárólag a meccs összképét, a focizás élményét nézzük, akkor inkább a PES-t lehet ajánlani, aki viszont még mindig arra vágyik, hogy mindenféle trükközés nélkül, a valóságnak megfelelő csapat-összeállításokat kapja, annak egyelőre a FIFA az egyetlen jó megoldás.

A FIFA 17 szeptember 29-én jelent meg PC-re, PlayStation 3-ra és 4-re, valamint Xbox One-ra és Xbox 360-ra, továbbá készült belőle iOS- és Android-alkalmazás is. Tesztünk az Xbox One-os és a PS4-es verzió alapján készült.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!