Egy kis technikai "szösz-mösz"
A legújabb megvalósítások nem hoznak annyi meglepetést, mint az elődök. Lényegében "csupán" sebességbeli növekedésről van szó, de természetesen azért ez nem minden. Ám annak ellenére, hogy egy technológiai bemutatónak egyik fő feladata, hogy szemrevételezze a legújabb extrákat és különleges képességeket, ez jelen esetben nem olyan nehéz, hiszen nem került túl sok meglepetés a legújabb generáció képviselőibe.
A Lightspeed Memory Architecture II-ben az újdonságot a Quad Cache rendszer jelenti, mely a munkafolyamat négy részébe is gyorsítótárat iktat (kettőt a vertexeknek, kettőt a textúráknak). Ide tartozik még az auto pre-charge funkció is, mely megbecsüli, hogy mely memóriabankokra lesz szükség a legközelebbi olvasáskor, és ezeket előre frissíti (így a GPU-nak nem kell ezekre várnia).
Az AccuView AA motor arra hivatott, hogy az eddig megismert élsimítási technikákat még hatékonyabbá tegye. Eredményképpen azt kapjuk, hogy a korábban már debütált Quincunx AA kétszer olyan gyorsan működik, mint azelőtt. Mindemellett egy újabb eljárás is megjelent, mely a 4XS nevet kapta. Lényegében ez egy csak és kizárólag Direct3D alatt működő technológia, melynek lényege, hogy az élek kerekítésénél ún. alpixeleket is felhasznál, és ennek segítségével sokkal élesebb, törésmentesebb képet kapunk, mint eddig.
Az nVidia remek programozóinak köszönhetően nemcsak a driverek telepítése teljesen egyértelmű (hiszen az eddigi gyakorlatnak megfelelően egyetlen meghajtócsomag - a Detonator - kezeli majd le az összes nVidia terméket, mely automatikusan megtalálja és telepíti az éppen aktuális kártyát), hanem az nView üzembe helyezése is. A számunkra legmegfelelőbb mód kiválasztásában egy 11 lépéses varázsló segít, mely mindenki számára érthető kérdéseket tesz fel. Sőt, az egyes driver verzióknak magyar nyelvű változatai is lesznek!
Láthatjátok tehát, hogy remek lehetőségek kerültek bele a legújabb kártyákba. Csak egy aprócska szépséghibája van a dolognak: az ATI kártyák ezt már egy jó ideje tudják…
GeForce 4 Ti
Bizony, ez a már jól ismert Ti csoport, mely a legújabb kártyák között is a csúcsot jelenti. Ezt a chipet már megismerhettük az Xbox bevezetésekor, hiszen akkor adtak hírt először az NV25-ről (a GeForce 3 volt az NV20-as). Ez mindösszesen három altípussal, a Ti 4600-al, a Ti 4400-al valamint a Ti 4200-al rendelkezik. Mindhárom kártya, hasonló képességekkel bír. A GeForce 3-hoz hasonlóan 0.15 mikronos gyártási technikával készülnek. Főként a mag órajelük, a memória sebességük és természetesen az áruk különbözteti majd meg őket. Különös ismertetőjelük, hogy mindegyiken 128MB (!) memória található, melyek szintén gyorsaságukban lesznek különbözőek egy kicsit (ez valószínűleg a 3dfx teljes felvásárlása utáni munkaerő többletnek és buzgóságnak tudható be - ők fejlesztettek ugyanis először ennyi memóriával ellátott grafikus vezérlőt az otthoni felhasználók számára, ám a cég hanyatlása miatt ezen termékük sosem került kereskedelmi forgalomba).
Technológiai tekintetben a Ti csoport mindegyik tagja rendelkezik a korábban már tárgyalt nfiniteFX II-vel, LMA II-vel, Accuview AA-val, valamint nView-val is. Az elődhöz képest ezekben is 4 pixel pipeline van, helyet kapott a crossbar memory controller, és a veszteségmentes Z-tömörítés és törlés. Ezek annyiban változtak, hogy valamivel gyorsabban végzik feladatukat, ezzel is megkönnyítve a GPU működését. Néhány nagy gyártó máris elárulta, hogy a 4600-as változatra építve elkészíti saját, külön bejáratú termékeit (ezek azok, melyek valószínűleg meghaladják majd a 400 dolláros fogyasztói árat).
GeForce 4 MX
Ezt a pozíciót hivatott ellátni a sokak által várt MX csoport is, mely az eddigiekkel megegyező mennyiségű újítással kecsegtet. Még a GeForce 2-esek idején jelentek meg az MX200, MX és MX400-as chipek, melyek növekvő sorrendben egyre komolyabb dolgokra voltak képesek (legalábbis gyorsaságukban). A hármas család visszafogottságot mutatott ezen a téren, hiszen az olcsóbb árkategóriába "csupán" a Ti 200 került bele.
A legújabb felhozatal ismét egy tisztes hármassal tér vissza. A hamarosan piacra kerülő MX460, MX440 és MX420-as chipsetek között hasonló különbségek fedezhetők fel, mint egykor az első MX-ek között, vagyis itt is főleg a sebességértékekkel manipuláltak: lassabb mag- és memória órajel, alacsonyabb memória sávszélesség. Mindegyikhez 64MB memória jár, mely a mai játékokhoz teljes mértékben elegendő, bár egykor ezt mondtuk a 4MB-ra is :-). Ezúttal azonban sajnos nem állíthatjuk, hogy egy teljesen egyenértékű GeForce 4-et kapnánk az MX-eket választva! Ugyanis amíg a GeForce 2 MX gyakorlatilag ugyanazt tudta, mint az akkori "normál" GTS, addig a GeForce 4 MX nem rendelkezik a pixel- és vertex shaderekkel, vagyis azon alapvető dolgokkal, melyek a GPU-t DirectX 8.0 kompatíbilissá teszik. Ez közérthető módon annyit tesz, hogy az új NV17-es chip ugyanazzal a T&L (Transform & Lightning) motorral rendelkezik, mint GeForce 2…
GeForce 4 GO
Hát egyelőre ennyi lenne
Mint láthatjátok, most főleg az "apró" extrák, és sebességnövekedés okai kerültek előtérbe, ami kb. annyit tesz, hogy ezek a kártyák, a GeForce 3-hoz hasonló grafikai képességekkel bírnak, tehát nincsenek új programozható lehetőségek, melyek néhány hónapja még komoly lázban tartották a játékfejlesztőket. Ez persze nem azt jelenti, hogy fölösleges megvenni, hiszen a közel másfélszeres sebességnövekedés azt jelenti, hogy jóval magasabb felbontásban is folyamatosak a játékok. A neten elterjedt első mérésekből megtudhattuk, hogy a GF4Ti kártyák magasan verik az ATI jelenlegi csúcsmodelljét, ami nem is csoda, hiszen jó fél év telt el a fejlesztések között. Az nVidia jelenleg ismét uralkodó, de vajon meddig? Mi lesz a nagy rivális következő lépése? Egyelőre nem lehet tudni… Addig csak spóroljunk egy olcsóbb kategóriás GeForce 4-re! Rövidesen közelebbről is megvizsgálhatjuk az aktuális generációt, és akkor megtudhatjátok, hogy mennyivel lesz tőlük gyorsabb Quake 3-atok, vagy 3DMark 2001-etek… Addig is legyek jók!
ZeroCool
Linkajánlat:
nVidia