A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
0
Ezüstérem
0
Bronzérem
1
HUNMuhari Eszter
19:25VívásEszter Muhari-Auriane Mallo-Breton
HUNMuhari Eszter
20:40VívásEszter Muhari-Nelli Differt
HUNMagyarország
21:44ÚszásSzabad 4 x 100m
HUNPóta Georgina
22:15AsztaliteniszGeorgina Pota-Xiaona Shan
NyílNyíl

Játékok mobiltelefonon

Vágólapra másolva!
A mobiltelefonokon játszható játékok köre nem igazán változatos, a beépített játékszoftverek legfeljebb kivitelezésben térnek el egymástól. Igaz, nem is várhatunk el sokat egy alapkészüléktől, és azok, amelyekre letölteni is lehet játékot, még nem igazán terjedtek el.
Vágólapra másolva!

A helyzet azonban mostanság változni látszik, ahogy egyre nagyobb léptekben terjed a WAP, ami a mobilra letölthető, és játszható játékok számát máris jócskán megnövelte. De ha ehhez hozzátesszük, hogy 2004-re várhatóan a vezeték nélküli netezésre alkalmas készülékek száma 1.1 milliárdra fog nőni (ezzel meghaladva a hagyományos hálózatba kötött számítógépek számát), akkor akár kevesellhetjük is a rendelkezésünkre álló játékokat. Aggodalomra azért nincs ok, a fejlődés e téren sem látszik megtörni.

Játékok a WAP alatt...

Ha már említettem a WAP-ot, akkor elsőként néhány ilyen játékról essék szó. Ezek nagy többsége persze kicsivel tud csak többet a telefonok gyári játékainál, de van két játéktípus, amelyek bár nem mai találmányok, mégis tökéletesen megfelelnek a WAP-os mobil eszközökön történő futtatásra, és összetettségben, játszhatóságban is kiemelkednek az alap játékok közül: ezek az RPG-k és a tamagotchi-szerű virtuális állatok. Akik ismerik a szerepjátékok fejlődését, azoknak nyilvánvaló, miért hódíthat ezeken az új eszközökön a szöveges szerep- és kalandjáték: nem igényel sem erős processzort, sem vizuális megjelenítést. A J2ME (Java 2 Platform Micro Edition, a Java programozási nyelv mobil eszközökön használható változata) elterjedésével pedig végképp elhárult minden akadály a profi mobilos szerepjátékok elől. Persze vannak csak WAP-ot használó szerepjátékok is bőven, egy kis játékért nem kell mindjárt Java képes telefont venni.

Azt, hogy a virtuális állatkák miért jelenhettek meg a mobilvilágban is, gondolom, nem kell ecsetelnem senkinek. Közöttük talán csak a megvalósításukban van némi különbség: az egyik cseh fejlesztésű például teljesen WAP-os rendszerű, de van olyan is, amihez elég egy operátorlogó letöltésére alkalmas telefon. Itt azonban mindenképp meg kell említenünk egy magyar fejlesztésű játékot, amely mintha ötvözné az előző két dolgot. Ez a játék az Ámor nyila. Tulajdonképpen egy társkereső játék illetve játékos társkereső, ki hogy szereti. A lényege, hogy minden új játékos a regisztrálásnál kitölt egy tesztet a maga, és egyet az elvárásai szerinti jövendőbelije válaszaival. Ezután kap egy értesítést, hogy mikor lesz randevú, azaz a rendszer mikor fogja újra összepárosítani az egyezőadatú regisztrált játékosokat. Ha megvan a megfelelő partner, akkor létre jön a találka: megnézhetik egymás válaszait, üzenhetnek egymásnak, stb. A játékot egyébként a Motorola partnereként a JFC Enterprise egyetemi kutatócsoport fejleszti Debrecenben.

...és a WAP-on túl

No de nem csak WAP van a világon. Sőt lehet, hogy néhány év múlva már a mobilos játékoknak csak elenyésző rész fogja használni a WAP-ot. Megjelent ugyanis egy új technológia: a MIDlet-ekre alapuló fejlesztési rendszer. A MIDletek tulajdonképpen nem mások, mint a Java Appletek megfelelői a mobil eszközök által használt J2ME-re alapulva. Ennek a szabványnak a létrehozásában, többek között, az Ericsson, NEC, Nokia, NTT DoCoMo, Palm Computing, Research In Motion (RIM), DoCoMo, LG TeleCom, Samsung és a Motorola vett részt. Innen is látszik, hogy mivel szinte mindenki benne van aki számít, nem valószínű, hogy kompatibilitási gondok merülnének fel a közeljövőben (de szép lenne, ha ez igaz volna az asztali számítógépek világában is...:). Maga az egész technológia eléggé új, még nincs is igazán széles körben elterjedt mobil eszköz, amin használhatnánk, ám ez minden bizonnyal hamarosan változni fog (a harmadik generációs telefonok elterjedésével mindenképp). Ennek ellenére már szép számmal készültek játékok ilyen alapokra, sőt az említett Ámor nyilának ilyen változata is van.

De mit is lehet ezekből kihozni?

Ez a technológia már sokkal szebb játékok írását teszik lehetővé, mivel már nagyobb proci-t és több memóriát (később esetleg akár háttértárat is?) képes kezelni, ezért a játékok is változatosabbak, érdekesebbek, jobban játszhatóak lesznek, vagyis valószínűleg egyre jobban fognak hasonlítani a PC-s játékokra. Ehhez azonban hiányzik még valami. Az addig szép, hogy Java alapokon programozunk, de a sok különböző, ilyen alapú programnyelv közt elvész a gyerek. Ezért készített a már említett debreceni csoport egy MML (MIDlet Markup Language) nevű nyelvet, ami az XML-ből származtatható, és arra szolgál, amire minden hozzá hasonló leírónyelv: egységes platformot adva megkönnyíti az alkalmazásfejlesztést. Ráadásul eléggé közel van WML-hez, így lehetővé teszi a már megírt WAP-os játékok egyszerű átkonvertálását Javas környezetbe. Természetesen az MML-hez browsert is készítettek a srácok, ami nyilvánvalóan Java-képes telefonokon fut majd.

A kapu tehát nyitva áll, a feltételek adottak, most már csak várnunk kell egy kicsit, amíg megjelennek a kiadók katalógusaiban a PSX és a PC CD mellett a Mobile Phone címkézésű játékok is. Majd meglátjuk :)

butchcoolidge

Korábban:

Multimédiás telefonok a Sony Ericssontól

CeBit: videoanyagok mobilon

PC-szintű játékok a 3G mobiltelefonokon

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!