Andrási Tamás, a BellResearch üzletfejlesztési igazgatója szerint az új mobil előfizetések növekedése világszerte lelassult, ezért a jövőbeli eladásokat elsősorban a fejlettebb készülékekre váltás határozza majd meg. Az új technológiát pedig csak akkor lehet eladni, ha rájuk épülő új szolgáltatások, kulcsalkalmazások állnak rendelkezésre, amelyek pozitív fogadtatásra találnak.
A BellResearch hamarosan publikálásra kerülő, friss felmérése szerint az embereket nem a háttérben dolgozó, új adatátviteli technika (pl. a GPRS) motiválja, hanem egy látványos változás (pl. nagy, színes kijelző), és az azt kihasználó szolgáltatások. Andrási Tamás elmondta: az SMS továbbfejlesztésének tekintett EMS (Enhanced Messaging Service) is azért sikertelen, mert nem jelentett elég nagy a továbblépést az elődjéhez képest. Ezért a világ át fogja ugrani az EMS-t, és az SMS-ről rögtön az MMS-re tér majd át.
Persze erre még várni kell néhány évet: bár 60-80 szolgáltató kötelezte el magát arra, hogy 2002. végéig MMS szolgáltatás indít, csak 4 év múlva lehet majd észlelni az SMS forgalom visszaesését. Mivel az SMS forgalom is csak 25-30%-os készülékpenetráció mellett lendült fel, a szakemberek ugyanilyen arányra számítanak az MMS esetében is. (A szakemberek azt jósolják, hogy Magyarországon 2002 végére 40 ezer embernek lesz MMS-képes telefonja.)
Mindenkinek a maga céleszközét
A trendkutatók szerint tévhit az, hogy a különféle berendezések (telefon, számítógép, menedzsernaptárak) egymásba olvadásával univerzális, mindent tudó eszközök jönnek majd létre. Ehelyett sokféle céleszköz él majd egymás mellett, mindegyik más funckiót fog betölteni, és mindegyik más célcsoport szívéhez és pénztárcájához áll majd közel. A mobil eszközök sokfélesége pedig még jobban megerősíti majd a testre szabott tartalom iránti igényt. Erre már számos korai példa akad: Andrási Tamás megemlítette az angol Arsenal mobil klubját, ahol a futballcsapat rajongói mindenféle őket érdeklő információhoz hozzájuthatnak mobilon.
A tartalom előtérbe kerülése hosszú távon akár oda is vezethet, hogy néhány év múlva már nem a mobilcégek, hanem a tartalomszolgáltatók (médiacégek, filmforgalmazók, sportklubok vagy akár sörgyártók) jelentik majd a márkákat a mobiltulajdonosok számára.
A kiaknázatlan WAP
Magyarországon 1,7 millió olyan telefon van, amellyel WAP-alapú oldalakat lehet böngészni, mégis mindössze háromszázezer olyan mobilos akad, aki havonta legalább egyszer használja ezt a szolgáltatást. A BellResearch kutatásából kiderül, hogy ha egy WAP-os készülék ára a felére esne vissza, a penetrációja rendkívül gyorsan akár a 8-10-szeresére is megnőhetne - de még ekkor is csak a tulajdonosok 10 százaléka használná a WAP-ot. Vagyis hiányzik a motiváció, a minőségileg új tartalom.
Egy másik előadás keretében az InSync Kft. munkatársai elmondták: már a mai, rendelkezésre álló technológiával megvalósítható lenne egy olyan szolgáltatás, melynek keretében egy mobiltulajdonos átböngészi a moziműsort, megnézi az érdekesnek tűnő film előzetesét, végül pedig jegyet vásárol az előadásra a mobilja segítségével.
Andrási Tamás szerint új üzleti modell kell a mobil tartalomszolgáltatásra. Át kell venni a más országokban már bevált értékláncot, a mobiloperátoroknak teret kell adni a tartalomszolgáltatóknak, hogy létrejöhessenek az új technológiákat eladó kulcsalkalmazások. Példaként említette az Ázsiában órási sikert aratott i-mode szolgáltatást, amely technikáját tekintve nem sokban különbözik a WAP-tól, de a szolgáltatások palettája rendkívül széles. Ennek oka nem más, mint egy olyan üzleti modell és szerződésrendszer, melynek keretében tartalomszolgáltatók tucatjai hoztak létre alkalmazásokat az i-mode-képes telefonokra.