A népszerű internetes keresőt működtető vállalkozás rendszeresen részletes statisztikát készít a felhasználók által begépelt keresési kifejezések alapján. A Google honlapján elérhető új összesítés az idei évi keresési mintákból kiindulva, számos szempont alapján mintegy leképezi a 2002-es év eseményeit, egyértelműen kimutatva, hogy egy-egy esemény, személyiség, témakör az év mely szakában milyen mértékben volt az internethasználók érdeklődésének középpontjában. Az eredmény, a Google Zeitgeist 2002, abszolút reprezentatív kimutatásnak is tekinthető: a Google szerverei az elmúlt közel egy éves időszak alatt 55 milliárd megkeresést regisztráltak.
Az összesítés szerint az idei évben az internet legkeresettebb személyisége a nők közül Jennifer Lopez volt, őt a népszerűségét hosszú ideje őrző Britney Spears követte, míg a férfiak között az amerikai rapper Eminem vitte a pálmát, utóbbi kategóriában a show business sztárjai mellé két futballista, David Beckham (8) és Ronaldo (9) is bekerült. Érdekesség, hogy ha csak a képfájlokra irányuló keresést nézzük, Jennifer Lopez csupán a harmadik, úgy tűnik, az énekesnő-színésznő látványánál az internetezők többre értékelték Britney (1) és Pamela Anderson (2) nyújtotta vizuális örömöket.
. | Nők | Férfiak |
1. | Jennifer Lopez | Eminem |
2. | Britney Spears | Brad Pitt |
3. | Shakira | Nelly |
4. | Halle Berry | 2pac |
5. | J. Love Hewitt | Vin Diesel |
. | Sportolók | Könnyűzene |
1. | David Beckham | Eminem |
2. | Anna Kurnyikova | Shakira |
3. | Ronaldo | Madonna |
4. | Kobe Bryant | Nelly |
5. | Zidane | 2pac |
Szintén a szórakoztatóiparhoz kapcsolódik azon filmek listája, melyek iránt a netezők a legnagyobb érdeklődést mutatták. Legtöbben a Pókember című filmről szerettek volna információt kicsalni a Google-ből ("Spiderman"), második helyre a "Harry Potter", harmadikra pedig a "Star Wars" keresési kifejezés került. Meglepetésnek tűnhet, hogy az egy éves időszak alatt két filmmel is jelentkező Gyűrük ura-történet csak a lista végére tudta beverekedni magát, igaz, itt két helyet is magáénak tudhat: "The Ring" (9), "The Lord of The Rings " (10). A televíziós produkciók közül legtöbben a Simpson családra kerestek rá, a tízes toplistán előkelő helyen található a Big Brother (2) és a South Park (4), népszerűnek bizonyult a Maffiózók (Sopranos) című sorozat is.
Érdekes grafikon az idei év egyik átütő slágerét előadó Las Ketchup együttes iránti érdeklődés időbeli változásának bemutatása. Az ábrán jól látható, hogy az év eleji mérsékelt információéhség után mostanra többszörösére ugrott a Las Ketchup-őrület. Szintén érdekes a keresések számának régiókénti vizsgálata: tavasszal először Spanyolország, majd Olaszország fedezte fel magának a Kethcup Songot, majd a nyár végi-kora őszi időszaktól az Egyesült Államok, Nagy-Britannia, s legnagyobb mértékben Németország is "bekapcsolódott".
Hasonlóan érdekes a 2001-hez viszonyított változások táblázata. E szerint a saját tavalyi eredményéhez képest legtöbbet a "Spiderman" kifejezés javított, szintén ugrásszerűen nőtt Shakira, vagy a "téli olimpia" iránti érdeklődés. Tavalyi pozíciójukból legtöbbet a Világkereskedelmi Központ elleni támadáshoz kapcsolódó kifejezések vesztették, szintén jóval kevesebben kerestek Nostradamus, a Napster, vagy a CNN nevére.
A Google Zeitgeist számos kategóriában összesítette az internethasználók keresési mintái alapján legnépszerűbbnek ítélt személyiségeket, a legnagyobb érdeklődésre tartó eseményeket, vagy akár a legkeresettebb üzleteket és számítógépes játékokat. Az éves toplisták mellett havi olyan toplistákkal is találkozhatunk, mint a nagy érdeklődésre számot tartó, ám a keresés során hibásan begépelt fájlcserélő hálózatok neve (például Morpheous, Kaaza, Kazza), vagy a nethasználók által használt legnépszerűbb webböngészők.