A csalás, különösen az a típusa, amikor az internetről letöltött tanulmányokat valaki a saját neve alatt "hasznosítja", már a tudományos berkekbe is beférkőzött. Számos webhely kínál jelképes összegért jól megírt esszéket, és a dolgozatokkal való kereskedelem virágzik. Más honlapok nemcsak ilyen szolgáltatásokat nyújtanak, hanem el is tüntetik őket a virtuális világból, annak érdekében, hogy senki se tudja lenyomozni a forrásukat - írja az Információs Társadalom és Trendkutató Központ Infinit hírlevele.
Az egyetemek többek között az alábbi okokkal magyarázzák azt, hogy a diákok miért vetemednek csalásra: "lustaság", "a megfelelő felkészülés hiánya", "vizsgadrukk és a jó jegy igényéből fakadó nyomás". A diákok azonban azzal védekeznek, hogy az internetes módszer egyszerűbb a könyvtárazásnál, amikor vagy nem találják meg a szükséges könyvet, vagy sokat kell olvasni. Az óvatosság kedvéért azért néha egybeolvasztják a könyvtári és az internetes anyagokat.
Az ilyen típusú csalások elleni kampány vezetője szerint a brit egyetemek még csak most kezdik felfogni a helyzet komolyságát. Susan Bassnett professzor, a Warwick University rektor-helyettese úgy véli, hogy a plagizálás pestisként terjed el a felsőoktatásban, amit az is bizonyít, hogy évente egyre több ügy kerül napvilágra. "A "kivágás-beillesztés" módszerét nehéz lenyomozni és jóval elterjedtebb a bölcsészettudományokban, mint a természettudományokban vagy a laboratóriumi munkát, gyakorlati vizsgafeladatot igénylő tantárgyakban.
Bassnett véleménye szerint a diákok azért szoktak rá az internetes plagizálásra, mivel nem lehet, illetve nagyon nehéz ellenőrizni ezt a fajta csalást, s ezt még az is súlyosítja, hogy a tanárokra és a vizsgáztatókra egyre nagyobb terhelés nehezedik. A professzor asszony úgy véli, hogy a kialakult tendencia Nagy-Britanniában a felsőoktatás kormány által kezdeményezett tömegessé válásának eredménye. - A tömegessé válás eltörli az elitizmust. A diákok át akarnak jutni az akadályokon és az egyetemek pusztán diplomásokat termelő gyárakká válnak- mondja Bassnett, hozzátéve: az egyetemeknek határozott intézkedéseket kell foganatosítaniuk a plagizálással szemben, beleértve akár a diákok kizárását is. - Az egyetemeknek szigorúbb ellenőrzést kell folytatniuk. A dákokat a felkészüléshez szükséges források minőségével, a következetes ellenőrzéssel és a kizárással mint büntetési formával kell motiválni. Ha valakit ilyen módon büntetnek meg, a többiek tanulnak majd a leckéből - hangsúlyozza.
ITTK Infinit