A CAN-SPAM (Controlling the Assault of Non-Solicited Pornography and Marketing Act) néven ismert törvény alapját képező törvényjavaslát december 8-án fogadta el a kongresszus, hatévi huzavonát követően. A kereskedelmi reklámlevelek kiküldését szabályozó törvényt sok bírálat érte többek között azért is, mert számos állam helyi törvényeit felülbírálva az "opt-out" nevű reklámlevélküldési eljárást legalizálja a szigorúbb "opt-in" módszerrel szemben. Az "opt-out" módszer az e-mail címek felhasználóinak előzetes beleegyezése nélkül is lehetővé teszi a reklámlevelek küldését, csupán a leiratkozásra való lehetőséget követeli meg, míg az "opt-in" esetén csak a felhasználó előzetes engedélyét követően válik lehetővé a reklámok kiküldése.
Ugyanakkor a törvény nem különbözteti meg az internetes, illetve a mobiltelefonokra küldött spamet, és szigorú feltételeket tartalmaz a reklámlevelek kiküldésére vonatkozóan. A CAN-SPAM értelmében például tilos meghamisítani a reklámlevelek fejlécét, nemlétező címről küldeni ezeket, s mindenképpen biztosítani kell leiratkozási lehetőséget. Emellett a törvény meghatározza a szexuális tartalmú reklámlevelek kiküldésének módját, ezek lehetséges formátumát, nem rendelkezik ugyanakkor a poltikai, vallási vagy nonprofit szervezetek által kiküldött reklámlevelekkel kapcsolatban. A törvény lehetővé teszi, hogy a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság más szövetségi ügynökségek, államügyészek és internetszolgáltatók bepereljék a tömeges reklámlevelek küldőit, egyéni felhasználóknak ugyanakkor nem ad jogosultságot erre.
A CAN-SPAM elfogadása azért bír nagy jelentőséggel, mert napjainkban a felhasználókat zavaró kéretlen reklámlevelek a teljes e-mail forgalom közel felét teszik ki. Kormányzati becslések szerint a reklámlevélipar meglehetősen koncentrált, a kéretlen levelek 90 százalékát mintegy 200 cég terjeszti. A Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) a törvény felhatalmazásával megvizsgálja annak a lehetőségét, hogy tiltólistára iratkozhassanak fel mindazok, akik semmilyen körülmények között nem kérnek a reklámlevelekből. Mintául szolgálhat erre az a már létező névjegyzék, amelyre feliratkozva a telefonon házaló reklámcégek kéretlen hívásait lehet letiltani.
MTI - [origo]