Steve Jobs a Párizsban zajló Apple Expón emelte fel a szavát a hanglemezkiadók nyerészkedési szándéka ellen - írja az AP hírügynökség. A vállalat vezetője szerint nagy hiba lenne felemelni az iTunes internetes zeneáruház árait, mivel ez csak arra buzdítaná a felhasználókat, hogy hagyjanak fel a legális zenevásárlással, és térjenek vissza a kalózkodáshoz.
Az Apple az iTunes online áruházon keresztül értékesít zeneszámokat az iPod zenelejátszó-családhoz, de a megvásárolt fájlokat számítógépen is meg lehet hallgatni. Európában 99 a centbe kerül egy zeneszám - az Egyesült Államokban 99 dollárcent, vagyis az árfolyamkülönbség miatt ott valamivel olcsóbb -, és az árak nem változtak az iTunes beindítása óta. Az Apple zenekiadókkal kötött eredeti szerződése viszont hamarosan érvényét veszti, így azok most kedvezőbb feltételeket igyekeznek kicsikarni Jobs cégéből.
A Sony nem adja Japánt
Mindezt annak ellenére teszik, hogy Jobs szerint már így is jobban járnak, mintha hagyományos formátumban árulnák az albumokat, mivel megspórolják a korongok legyártásának, terjesztésének és kiszállításának költségeit. Az Apple-vezér szerint ezért a lemezkiadók egyszerűen mohóságuk okán nyerészkednének még jobban az iTunes-on.
Az AP által megkeresett nagy lemezkiadók - a Warner, a Universal, a Sony és az EMI - mindeddig nem kommentálták Steve Jobs vádjait. Az Apple augusztusban indította el legújabb zeneáruházát Japánban, viszont a Sony zenei választéka nélkül. Az időközben saját mp3-lejátszóival az iPodnak hadat üzenő céggel ugyanis az iTunes üzemeltetői nem tudtak megállapodni a zenék licencdíjairól.
Mindenki veszíthet
Jobs szerint a lemezkiadók indokolatlan gazdagodásán túl az áremelés csak a zenekalózkodás előretörésének kedvezne. "Megpróbálunk versenyre kelni a kalózkodással, ... és az emberek tudtára adni, hogy méltányos áron is hozzájuthatnak a zenékhez." - tette hozzá az Apple-vezér. "De ha az árak jelentősen megemelkednek, akkor visszatérnek az illegális letöltéshez. Így mindenki veszít."
A Forrester Research adatai is megerősítik Steve Jobs sejtését. A piackutató cég szerint a 12-21 éves amerikai internetezők fele rendszeresen használ fájlcserélő programokat, és mindössze 6 százalékuk vásárol zenét az interneten.