Mi jár a laptopokhoz a törvény szerint? Jár mindenekelőtt három év szavatosság. Ez azt jelenti, hogy azt, hogy az áru valóban tökéletes, azzal szavatolja a kereskedő, hogy három éven belül az nem fog elromlani gyártási vagy konstrukciós hiba miatt - ha mégis, akkor javítani vagy cserélni fogják, vagy ha e kettő nem lehetséges, akkor visszafizetik a vételárat. Jár egy év jótállás - mindkettő a vásárlás napjától érvényes, tehát átfedik egymást -, ami elméletben ugyanazt jelenti, mint a szavatosság - vagyis, ha nem a vásárló hibájából megy tönkre a gép, akkor javítják.
Első évben a gyártó, utána a vásárló bizonyít
Az a gyakorlati különbség a kettő között, hogy az egyéves kötelező jótálláson belül a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a nem rendeltetésszerű használat során ment tönkre a laptop. A hátralévő - már a szavatossági időszakra eső - két évben azonban a vásárlóé a bizonyítási teher, hogy gyártási hiba miatt romlott el a gép. Ez a bizonyítás igencsak drága dolog: egy bevizsgáltatás - nyilván a hiba jellegétől is függően - több tízezer forintos terhet jelenthet.
A garancia pedig azt jelenti, amit a kereskedő nyújt. Ennek keretében a kereskedő vállalhat bármit, de nem kínálhat rosszabb feltételeket, mint amit a szavatosság vagy jótállás jelent. Ezt azért fontos hangsúlyozni, mert egy nagy kampánnyal beharangozott egyéves garancia, ami nem nyújt többet, mint az amúgy is járó kötelező jótállás, voltaképpen csak marketingtrükk. Fontos tudni, hogy a kereskedőknek tovább kell értékesíteniük azokat a feltételeket, amiket a gyártó is diktál. Tehát ha a gyártó mondjuk kétéves garanciával, önmagát hiba esetén azonnal cserére kötelezve kínálja a laptopot, azt a kereskedőnek is tovább kell adnia, nem adhat csak egyéves garanciát.
Három munkanapon belül kötelező a csere
Mi történik, ha a vásárlás után rögtön elromlik a laptop? Ha három munkanapon belül visszaviszi a vásárló a kereskedőhöz a holmit, akkor azt ki kell cserélni. Itt nem opció, hogy javítani kezdik; cserélni kell. Ha már elmúlt három nap, akkor jöhet szóba a javítás. A jogszabály meglehetősen megengedően beszél ennek határidejéről: 15 napon belül törekedni kell a javításra anélkül, hogy a fogyasztónak kényelmetlenséget okozna.
A kereskedőnek elvileg átvételkor tájékoztatnia kell a vásárlót, hogy mennyi ideig tart a javítás: ha 15 nap, akkor abba bele kell törődni még akkor is, ha egy munkához használt laptop veszettül tud hiányozni. Ám ha hosszabb időt jósol a kereskedő, vagy nem tudja betartani a 15 napos határidőt, akkor másik szavatossági jogot érvényesíthet a vásárló, azaz kérhet cserét - ha pedig ez nem oldható meg, mert például az az áru már nem kapható, akkor visszakérheti a vételárat.
Ígéretek helyett le kell írni mindent
Tudni kell ugyanakkor, hogy ha az eladó arról tájékoztatja a hibás laptop tulajdonosát, hogy akár egy hónap is eltelhet a javításig, és nem tiltakozik a boldogtalan tulajdonos, akkor elfogadta a feltételeket, és nem reklamálhat később, hogy hosszú ideig tart a javítás (persze, ha a hónap eltelik, és a gép még mindig nincs kész, akkor érvényesíthető a csere). Az igéreteket érdemes írásban rögzíteni, hiszen egy hónappal később már ki-ki az emlékezetére is hivatkozhat az igéreteket illetően, ami nem szerencsés helyzet.
A szavatossággal és a kötelező jótállással szemben a garancia és a világgarancia feltételeit a gyártók, üzletek maguk dolgozzák ki. Annak tartalma csak a feltételt előírótól függ - no persze a szavatosság és a kötelező jótállás minimumfeltételeinél rosszabb nem lehet. A garanciának kell tehát rendelkeznie afelől, hogy adnak-e cserekészüléket a javítás időtartamára, az elromlott holmit beviszik-e (pl. futárral) vagy a vásárlónak kell-e visszavinnie az üzletbe, hogy vállalják-e a szavatossági és jótállási feltételeken túl is a cserét. A világgarancia esetében is érdemes tanulmányozni a feltételeket: mindegy, hogy milyen üzletben vásárolják-e a laptopot, vagy csak márkakereskedőnél vett eszközre vonatkozik-e a világon mindenütt érdemes javítási ígéret.
Hogyan válasszunk?
Mint azt már a cikk elején is hangsúlyoztuk, egy noteszgép vásárlásakor érdemes kifejezetten nagy hangsúlyt fordítani a garanciális feltételek megvizsgálására, ezeket a gépeket ugyanis nem vagy csak nagyon korlátozott módon lehet házilag szervizelni. Míg - egy nem ősrégi - asztali PC-hez a tönkrement alkatrész helyére még aznap délután beszerezhető egy cseredarab bármelyik boltból, a notebookok egyedi komponenseit sokkal összetettebb dolog beszerezni, ráadásul a csöppnyi helyre összetömörített hardvert szerelni sem egyszerű dolog.
A körkérdésünk nyomán szerzett tapasztalataink szerint olcsóbb típusból sem lehetetlen legalább 3 éves alapgaranciával noteszgépet vásárolni itthon, a választáskor azonban célszerű azt is figyelembe venni, hogy az adott gyártó rendelkezik-e magyarországi szervizzel. Ez azért fontos, mert belföldön nagyobb eséllyel végzik el hamar a javítást, a külföldi szervizközpontok esetében már a szállítás miatt is hosszabb ideig kell nélkülözni egy laptopot akár egy olyan egyszerű művelet miatt is, mint egy merevlemez cseréje - persze a legkényelmesebb szolgáltatás a helyszíni garancia, ekkor ugyanis a szerelő házhoz jön, akárcsak az elromlott hűtőgép megreparáló szakik.
Alapjótállás | Bővíthető gar. | Szervizelés | 30 napon túli javítás | |
ACER | 1 év | +1, +2 év | külföld | cserélik a gépet |
APPLE | 1 év | +2 év | belföld | eladótól függ |
ASUS | 2 év | +1 év | külf./belf. | cserélik a gépet |
DELL | 3 év | 4 v. 5 évre | belföld | garantálják a gyorsabb javítást |
FUJITSU- SIEMENS | 1 év | +1-3 év | belföld | cserélik a gépet |
HP | 1 év | max. 5 évre | belf./külf. | nincs adat |
LENOVO | 1 év | +1-3 év | belföld | eladótól függ |
MSI | 2 év | nincs | belföld | cserélik a gépet |
SONY | 2 év | nincs | külföld | egyedi döntés |
TOSHIBA | 2 év | + 2 év | belföld | nincs adat |
Adatmentés különpénzért
Az otthoni felhasználásra vásárolt, de meghibásodott masinák helyett többnyire nem biztosítanak cseregépet, a legtöbb cégnél érdeklődésünkre azt mondták, hogy nem, esetleg némely szervizpartnernél lehet cseregépet kérni, sokszor külön pénzért. Nincs kidolgozott standard a számítógépen lévő adatok lementésére sem, erről többnyire az ügyfélnek magának kell gondoskodnia, esetleg helyben, a szervizessel megbeszélni, hogy vegye át a fontos fájlokat mondjuk egy hordozható winchesterre - sokszor ezért is különdíjat számítanak fel.