"Öt-nyolc éven belül el fog tűnni a Facebook" - mondta a CNBC egyik tévéműsorában Eric Jackson, a Ironfire Capital nevű befektetési cég alapítója. Jackson - aki egyébként külső munkatársa a tekintélyes Forbes és Bloomberg amerikai lapoknak is - a Yahoo hanyatlásához hasonlította a legnagyobb közösségi oldal szerinte várható jövőjét.
"A Yahoo még mindig profitábilis és még mindig van tizenháromezer alkalmazottja. Viszont a 2000-es évek elejéhez képest a cég már csak a tíz százalékát éri. Bárhogy is nézzük, a Yahoo eltűnt" - idézte csütörtökön Jackson megszólalását a pcworld.com számítástechnikai portál.
Jackson szerint jelen pillanatban három, jól elkülöníthető generációja van az interenetes cégeknek. Az elsőbe az olyan weboldalak tartoznak, mint például a Yahoo. A második a közösségi média szereplőit tömöríti, tehát például a Facebook tartozik bele. A harmadik generáció pedig a mobilos, okostelefonos megoldásokkal foglalkozó cégeket jelenti.
Jackson szerint egy bizonyos korszakban született cég nem igazán tud aktívan megjelenni az azt következőben. Ahogy a Google számtalanszor elbukott már közösségi modulokkal, úgy a Facebooknak sem megy, hogy egy másik platformon, a telefonok között megvesse a lábát - mondta Jackson.
Nem mindegy, kik használják a Facebookot
Gyerekekkel mentené magát a közösségi oldal
Más elemzői vélemények alapján a Facebook jövőbeli legnagyobb kihívása, hogy ne csak mint egy alkalmazás jelenjen meg az okostelefonokon, mert abból önmagában nem lesz pénze. A lassan egymilliárd felhasználóval rendelkező közösségi oldal jelenleg minden smartphone-os operációs rendszeren a legnépszerűbb app a felhasználók között, viszont ebből egyelőre semmilyen profitja nem származott.
A közösségi oldal másik komoly - sokszor emlegetett problémája -, hogy a felhasználók száma Észak-Amerikában és Európában stagnál, a dinamikus növekedés a szegényebb kínai és indiai régiókból érkezik. Zuckerbergék számára ez komoly probléma, mert egy amerikai cég felmérésből számszerűsítve is kiderül, hogy az ázsiai térségekben élő felhasználók kevesebb hasznot hoznak a Facebooknak: kevesebbet kattintanak hirdetésekre, de ha kattintanak is, keveset fogyasztanak, ami eltántorítja a hirdetőket.
Részben a nyugati felhasználók növelése érdekében - és részben, hogy visszaszorítsa a gyerekek zaklatását az oldalán - a Facebook hamarosan lehetővé teszi majd, hogy a tizenhárom évnél fiatalabbak is regisztrálhassanak az oldalra. A szülői felügyelet mellett használt felhasználói fiókok egyrészt bővíthetik a regisztráltak számát, másrészt régi marketingfogás a jövedelemmel nem rendelkező gyerekeket hirdetésekkel megcélozni, így a fiatalok a szüleik pénzéből fogyasztókká válnak.