A QR-kód (Quick Response, gyors reagálás) a hagyományos vonalkódtól eltérően nem csak egymás melletti csíkokat tartalmaz, hanem egy négyzet belsejében kis apró pontok elhelyezésével rögzítik benne az akár több mint négyezer karakternyi információt.
Matricát kell fotózni a taxiban
A manapság könyveken, plakátokon felbukkanó mobilkódot helyezték el a Rádió Tele 5 Taxi járműveinek utasterében egy matricán. A megoldás lehetővé teszi, hogy az iPhone-ra, Androidra, Windows Phone 7-re, valamint a tervek szerint még idén Blackberry készülékekre is megjelenő Mastercard Mobile applikációt használó okostelefon-tulajdonosok készpénz nélkül, a kód leolvasásával rendezzék utazásuk ellenértékét bankszámlájuk terhére, a sikeres fizetésről a sofőr is mobilon keresztül kap visszajelzést.
A taxitársaságnál egyébként hagyományos, bankkártyás fizetés is elérhető, de a kódos megoldáshoz a plasztikkártyát elő sem kell venni a táskából. A QR-kód alkalmazása egy taxiban azért lehet hasznos, mert lehetővé teszi a készpénz nélküli fizetést olyan járműben is, amely nincs bankkártyaolvasó terminállal felszerelve.
A netes ábécének csak promóció
A hagyományos boltokat és internetes ábécét is üzemeltető G'Roby-nál egyelőre csak a törzsvásárlók számára kiküldött papír katalógusokban alkalmazzák a QR-kódot, mintegy ezer terméken. Az internetes élelmiszerrendelést kínáló társaság már korábban elkészítette mobil oldalát, amelyen keresztül bármely árucikk megrendelését biztosítja.
A cég nemrég metrómegállókban lévő utcai plakáton helyezett el megrendelhető élelmiszereket, a poszterszerű virtuális áruház azonban csak kísérleti projekt volt: bár a megoldás Ázsiában sikeres, itthon biztosan nem fogja kiváltani a cég online üzletét
Mobilkóddal egy pillanat kifizetni a számlát
A Magyar Telekom az ügyfeleinek kiküldött hagyományos sárga csekkes számlákhoz mellékel QR-kódot. Pukler Gábor, a vállalat innovációs és üzletfejlesztési igazgatója elmondta, hogy a megoldással már tízezer fizetést regisztráltak.
Pukler szerint sok olyan ügyfél van, aki ragaszkodik a hagyományos sárga csekkhez, ezért nem választja az internetes fizetési megoldásokat. Számukra a QR-kód gyakorlatilag az online megoldásokkal azonos komfortot biztosít, mert elég a számla mellett lévő kódot lefotózniuk okostelefonjukkal, pár kattintással a számla rendezhető, a sárga csekket pedig a megszokott módon le tudják fűzni egy dossziéba.
A Magyar Telekom igazgatója szerint egy QR-kódos tranzakció biztonságosabb is lehet egy online bankkártyás fizetésnél, mert a lebonyolításkor a kereskedőkhöz el sem jutnak az ügyfél bankkártyájának adatai. A mobiltelefonon pedig csak az azonosításhoz használt kulcs egyik fele tárolódik, a másik felét a Mastercard rendszere tárolja, így jóval nehezebb visszaélni a technológiával, mint a PC esetében, ahol akár vírusok is képesek ellopni online fizetési kódokat.
Bár a QR-kóddal való fizetés nagyon gyorsan elvégezhető, az applikáció működéséhez egyszeri regisztrációra is szükség van, amelyhez a személyes adatok megadása mellett egy száz forintos vásárlást is le kell bonyolítani, melynek terheléséhez tartozó, internetbankból leolvasható kódjával történik meg a felhasználó hitelesítése.
Az [origo] Média és Kommunikációs Szolgáltató Zrt. kizárólagos tulajdonosa a Magyar Telekom Nyrt.