Kisképernyős táblagépen keresztül lehet bekukucskálni a játékok világába a Nintendo legújabb konzoljának speciális irányítóján keresztül. A november végén a magyar boltokba kerülő Wii U játékok lényegét ugyan a tévén kell nézni, igazi újítása azonban az, hogy irányítójába is egy táblagépéhez hasonló érintőkijelző került. Az okosan felépített játékok használatakor a GamePad rejtett információkat, plusz pályákat, fejtörőket tud megjeleníteni, de akár a játékos virtuális íja célkeresztjének szerepét is betöltheti. A kevéssé átgondolt programokban azonban csak holtsúly a nagy kontroller. A bécsi Game City videojáték-kiállításon azt próbáltuk kideríteni, hogy a karácsony slágere lehet-e a hazai boltokba november végén érkező új Nintendo.
Elavult az első ugrálós videojáték
Bár 2006-ban lelkendeztünk érte, a Wii-re már nagyon ráfért a tuning. A kiadásakor újszerűnek számító mozgásérzékelős vezérlését eltanulták a konkurensek, a HD-felbontás támogatása, a játékok egyszerűsége pedig zavaró hiánnyá vált.
A november végén a hazai boltokba kerülő Wii U elvileg mindent tud, ami elődjéből hiányzik: komolyabban fogja támogatni az internetes játékmódokat, és a játékok látványvilága is vetekedik az Xbox 360 és a Playstation 3-éval. Más kérdés, hogy mára már ezek a konzolok is kezdik elérni a nyugdíjkorhatárt, egy erősebb PC-n már élethűbb grafikai élményt lehet élvezni.
Gagyi képernyő rontja az újfajta játékélményt
A konzol igazi újítása azonban a leginkább egy széles keretű, olcsó kijelzővel felszerelt kínai táblagépre emlékeztető új irányító. A gombokat, irányítókarokat és mozgásérzékelő szenzorokat is tartalmazó GamePad kijelzője 6,1 hüvelykes képátlójával nem marad el a mostani okostelefonoktól, minőségében azonban azok után kullog. Képe életlen, kicsit tompa, az embernek szinte kedve lenne megtisztogatni, hátha valaki csak összemaszatolta - derült ki a géppel töltött mintegy másfél óra alatt.
Játék nélkül is kilencvenezer forintba fog kerülni
A GamePad egyaránt használható műanyag tollal és ujjal: előbbivel például rajzolni lehet rá, az utóbbi eset pedig például dobócsillagok virtuális dobálására szolgál. Komoly hátrány, hogy az iPaddel vagy akár a legolcsóbb androidos táblagéppel szemben a Wii U vezérlőjét csak egy ujjal lehet böködni, a mára megszokottá vált, több ujjas műveleteknek a játékos búcsút inthet. Legalább a mozgásérzékelőknek van haszna: egyes játékokban például a GamePadet felemelve és körbefordulva lehet körülnézni és lövöldözni.
Szuper játékok menthetik meg az új Wii-t
A Nintendo számára nem újdonság a két képernyős mód: korábban nagy sikernek számító kézikonzoljának, a Nintendo DS-nek a nevében is benne rejlett a "dual screen" azaz két kijelző kifejezés. A Wii U speciális érintőképernyős irányítója azonban teljesen más logikát kíván: a játékosnak a messzeségben lévő tévé és a kezében tartott kontroller között kell váltogatnia. Ez már nem csupán egy gyors szemmozdulatot igényel, így a pörgős játékokban gyakran nincs is rá idő. Hiába irányítottuk a Sega Sonic All-stars Racing Transformed versenyjátékát az új GamePad nevű eszközzel, ritkán volt időnk az érintőkijelzőn feltűnő térképet és visszapillantó tükröt egyszerre tanulmányozni.
Az GamePad súlyára nem lehet panasz, kényelmes használni (képünk illusztráció)
Természetesnek azokban a játékokban tűnik az új irányító, ahol valami jó magyarázat van arra, miért kell váltani a képernyők között. A ZombiU túlélőhorrorban a karakter táskáját szimbolizálja a kis képernyő, amelyből újabb eszközöket lehet előtúrni az élőhalottak két támadása között. A Rayman Lengends című játékban a második játékos az érintőkijelzőn megoldott logikai feladatokkal segíti a pályán küzdő társát. A konzol bemutatására szolgáló Nintendo Land minijátékokból álló csomag legjobb, a házibulik "gyilkosos" játékát idéző részében pedig a kijelzővel rendelkező kontrollert tartó játékos a szellem, akinek be kell cserkészni a tévéképernyőn szaladgáló, és őt leleplezni próbáló társát. A jól kitalált játékban a GamePad érintőkijelzője nagy segítség, az átlagosan ötletes programokhoz azonban semmit sem ad hozzá..
Nem biztos hogy elég beérni a konkurenciát
Az irányítás jelentős újításai ellenére is kételkedik az új konzol sikerében Szávuly Krisztián, a videojátékokkal foglalkozó szakértőket tömörítő hazai szervezet, a Gaming Hungary elnöke. Az [origo] által megkérdezett szakember szerint a Microsoft és a Sony konzolok minőségének beérése önmagában kevés a sikerhez. A japán gyártónak sokkal erősebb játékkatalógusra van szüksége ahhoz, hogy igazán jó vételnek tűnjön az új Wii az elődjével egykorú riválisokkal szemben. Nem csak Magyarországon, de még Nyugat-Európában is drágának számít a százezer forint körüli áron megvásárolható konzol, és hozzá a 12-15 ezer forintos játékok. Bár a játékok a rivális gépekre is drágák, egy Xbox 360-at mozgásérzékelős csomagban már hatvanezer forintért haza lehet vinni.
Super Mario és a többi Nintendo-ikon rajongói biztosan imádni fogják az új gépet, de ez önmagában kevés a világsikerhez, hisz manapság már nem csak az éjszakákat a monitor előtt gubbasztó, elvakult gamerek vásárolnak videojátékokat, a játékprogramok a hétköznapi emberek életébe is beköltöztek. Egy biztos: a játéktervezőkön legalább annyira múlik majd az új Wii sikere, mint a Nintendo mérnökein: ezt a konzolt néhány vicces sportjáték és néhány újabb mariós program már biztosan nem tudja eladni.