Magyar kátyúkon vizsgázik az e-bringa

Vágólapra másolva!
A Hajtás Pajtás futárai tesztelik a Bosch elektromos hajtásával felszerelt szuperbiciklijét. Az elektromos rásegítéssel lejtőn felfelé is könnyen gyorsuló kétkerekűeknek egy hónapig kell bírniuk a fővárosi utak egyenetlenségei mellett a váratlanul leesett havat is.
Vágólapra másolva!

Indulásnál mintha meglöknének, tekerés közben mintha húznának, és amikor éppen hatalmába kerítene a sebességmámor, olyan érzésünk támad, mintha ragasztón tekernénk. Röviden így lehet összefoglalni, hogy mit tapasztaltunk az elektromos bringa néhány perces gyorstesztjén. A kerékpárnak ettől azért sokkal durvább igénybevételt kell túlélnie majd Budapest utcáin, hiszen futárok fogják róni vele a pesti utakat egy hónapon át.

Nem kell megfeszülni a lejtőn sem

A Bosch régóta gyárt elektromos biciklik hajtását könnyebbé tevő elektromos motorokat. Egy ilyen mechanika kis túlzással a dongómotoros bicikli továbbfejlesztett modern megfelelőjének számít, bár nem robogóhoz hasonló üzemet biztosít, csupán megkönnyíti a tekerést. A rajta ülő ember néhány tekeréssel csúcssebességre gyorsulhat, és nem kell megerőltetnie magát a meredek lejtőkön sem.

A leginkább szerszámgépeiről ismert német cég az akkumulátor- és szerszámgyártásban szerzett tapasztalatait kamatoztatta, amikor kidolgozta a biciklivázba szerelhető elektromos motorját, amelyet más gyártók is alkalmaznak. Ezt a meghajtást negyven kerékpárgyártó használja már saját kerékpárjain. A leginkább városi közlekedésre vagy szabadidős tevékenységre készült gépeket szerda óta a Hajtás Pajtás futárszolgálat munkatársai teszik ki extrém erőpróbának Budapest hepehupás és kátyús utcáin.

Fotó: Szabó Balázs [origo]

A gyártónál és a futárszolgálatnál arra kíváncsiak, hogyan bírja a bicikli a folyamatos terhelést, hogyan küzd meg a rendszeres hegymenettel, rossz időjárási körülményekkel, a napi 80-100 kilométeres bejárt távval és természetesen azzal az extra tömeggel, amelyet a futárok a zsákjukban cipelnek.

Elektromos, de nem bumfordi

A tesztelésre bevont e-bicikliket a német Haibike cég gyártotta, és első pillantásra már jóval bringaszerűbbnek tűnnek, mint a korábbi generációs, bumfordi társaik. Ezt jórészt annak is köszönhetik, hogy a hajtás a gyártó szerint a a váz minimális módosításával könnyen és biztonságosan integrálható, és megtartja annak eredeti geometriáját. Az összteleszkópos, tárcsafékes krosszbiciklik talán nem éppen ideálisak a városi közlekedésre, legalábbis a futárok szerint, de a több mint húsz kilogrammos önsúly - amelyből a hajtás és az akku kb. 6-6,5 kilogramm - indokolhat némi plusz lengéscsillapítást.

Fotó: Szabó Balázs [origo]

A rásegítés négy fokozatban állítható a takarékostól a maximumig, ami természetesen nemcsak a menetteljesítményt befolyásolja, hanem azt is, hogy az akkumulátor milyen gyorsan merül le. A gyártó szerint megfelelő fokozatválasztással akár 145 kilométert is bír egy töltéssel az akku, bár ekkor a rásegítés mértéke is minimális, legfeljebb harminc százalékkal könnyebb a tekerés.

Ha a kerékpáron ülő ember maximális komfortra vágyik, 250 százalékosra is állíthatja az elektromos motor rásegítését. Így ugyan elég gyorsan lemerül az akkumulátor, de cserébe olyan lendületet ad, amellyel egy lámpaváltásnál kényelmesen le lehet gyorsulni az autókat. A száguldás élménye azonban nem korlátlan, az elektronika 27 kilométeres óránkénti sebességnél leszabályoz, onnantól a bringás a saját erejére van utalva.

Fotó: Szabó Balázs [origo]


A Bosch által gyártott 250 watt teljesítményű elektromos motor átlagosan 40-50 Nm-es nyomatékot ad le, amelynek mértékét a pedálozás fordulatszáma, a pedálokra kifejtett emberi erő és a bicikli sebessége határozza meg. Így elvileg nem lehetséges, hogy a gép gyorsabban akarjon gurulni, mint ahogy tekerik, illetve lassú menetben, például akadályokat kerülgetve nem lódít nagyot a bringán.

A Bosch két különböző PowerPack akkumulátorral szereli fel motorjait, a kisebb teljesítményű 300 és a nagyobb teljesítményű 400-as modell között választhatnak a bicikligyártók, ezek közül az utóbbi került a tesztmodell Haibike-ba. Az erőforrások a gyártó szerint 2,5 óra alatt teljesen feltölthetőek, -5 és 40 fok között biztonságosan működnek, és teljesen vízállóak.

Fotó: Szabó Balázs [origo]

Egy autó áráért lehet high-tech bringája

A bicikli beszerzési ára egymillió forint körül mozog, ami minden bizonnyal akadályozni fogja a tömeges elterjedést. A bringás futárok közt Balkán néven ismert Kovács Marcell az e-bringa egyik tesztelője, aki az átvétel után szerzett rövid távú tapasztalatait is megosztotta velünk. Számára az egyik legnagyobb gondot a gép szokásosnál nagyobb tömege jelenti, mivel gyakran kell emeletre cipelni, és sajnos az sem segít, hogy az akku levehető, hiszen így is csak 2,5 kilóval lesz könnyebb.

A teleszkópok rugózása városi használat esetén szerencsére kikapcsolható, így nem veszik el feleslegesen a tekerésre fordított erő, igaz, a rásegítés miatt nem nagyon fordul elő, hogy a nyeregből kiállva kelljen tekerni. "Jó érzés, hogy a Budakeszi útra" - a budapesti futárok egyik rémálma - "is huszonöttel, kényelmes ülő helyzetben tekerhet fel az ember" - magyarázta az [origo]-nak Balkán.

A tesztelést végző futár egyelőre drága, de kétségkívül szórakoztató játékszernek, semmint komoly munkaeszköznek tartja a kerékpárt, amely leginkább azoknak az öltönyösöknek való, akik izzadás nélkül szeretnének bekerekezni munkahelyükre, illetve "azoknak a downhilleseknek, akik lemaradtak a fogasról".

Arra, hogy véleménye változik-e az idő teltével, és végül vonakodva ül-e vissza egy hónap múlva saját országútijára, a tesztelés végével kapunk választ. Néhány éve kipróbáltunk már egy magyar gyártású elektromos bringát, az akkori vélemények vegyesen rosszak voltak, most kíváncsian várjuk, mit mondanak a profi biciklisek.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!