Mi az a HD telefonálás?
Előfordult már, hogy félreértette a beolvasott nevet vagy számot? A HD Hang nevű szolgáltatás bevezetése a korábbinál sokkal jobban érthetővé teszi a beszédet, mivel szélesebb hangtartományban dolgozik, így jobb minőségben továbbítja a hangot. Tarján Balázs, a BME Távközlési és Médiainformatikai tanszékének munkatársa az Origónak elmagyarázta, hogy a távközlési rendszerek többségében a gazdaságos átvitel érdekében csak a beszéd 300 és 3400 hertz közé eső frekvenciáit továbbítják.
Az így keletkező telefonos hang alapvetően érthető marad, mivel azonban a beszédhangokban található felhangok nagy részét eltávolítják, a hangzás szegényes lesz. Többek közt a beszélő személye is nehezen ismerhető fel - ennek köszönhető az is, hogy sokszor egy rokon vagy barát hangját sem tudjuk azonosítani, ha nem megszokott telefonszámáról jelentkezik.
Hallgassa meg a különbséget a normál és a HD hívás között
A HD Hang esetében már szélesebb, 50 és 7000 hertz közé eső hangspektrumban rögzített beszéd jut el a hálózaton keresztül. Ilyen minőség mellett a beszédhangok többsége már nagy hűséggel továbbítható: ennek köszönhetően a beszélő felek azonosítása is könnyebb, a hangzás pedig természetesebb lesz. Bár az olyan hangoknak, mint az sz, vagy a c, magasabb frekvenciákon is van hallható része, az átvitt frekvenciatartomány további bővítése már nem javítaná érdemben a minőséget a szakértő szerint.
A hagyományos és a HD-hívás közötti különbséget videónkon meg is hallgathatja: a felvételt okostelefonokhoz kapcsolt, professzionális sztereó hangfelvevővel készítettük, amellyel a jó összehasonlíthatóság érdekében az eredeti beszédhangot is rögzítettük. A hagyományos híváshoz egy Nokia C2 és egy ZTE Grand X In mobilt használtunk, a HD-s híváshoz pedig egy Samsung Galaxy S3 Minit és egy HTC Windows 8S telefont.
Hol lehet HD-ben telefonálni?
A jobb minőségű telefonálás egyelőre csak a Telekom 3G-s és 4G-s mobilhálózatán érhető el országos szinten, mert az ezek üzemeltetéséhez használt eszközök támogatják a fejlett hangkódolást. Ha beszélgetés közben a 3G-s vagy jobb mobillefedettség megszűnik, a hívás nem szakad meg, ám a felek hagyományos minőségben tudnak tovább csevegni. A későbbiekben a mobilcég a 2G-s hálózatán is tervezi a HD-hangminőség bevezetését.
Egyelőre tehát csak a Telekom hálózatát használó ügyfelek között lehet elérni a jobb hangminőséget. A jobb hangzást a hívás folyamatában részt vevő minden berendezésnek támogatnia kell. Ennek megvalósítása egy szolgáltatón belül megoldható, az eltérő márkájú berendezéseket használó szolgáltatók között azonban már elég nehézkes, bár nem megvalósíthatatlan, hiszen a kódolás módját szabványban rögzítik.
A jobb minőségű hívást a Budapest déli részén élők már eddig is használhatták (tudtukon kívül), mivel több hónapon át élesben zajlott a rendszer tesztje. Elmondható, hogy ahol a Telekom 3G-s vagy gyorsabb mobilinternetet kínál, ott a HD-s hívás is elérhető, így az erre vonatkozó lefedettségi térképet érdemes (pdf) vizsgálni a hangszolgáltatás használhatóságával kapcsolatban is.
A HD hanghívás világszerte még csak 41 mobilszolgáltató rendszerében érhető el, az amerikai T-Mobile például csak néhány hónapja tette elérhetővé. A világon elsőként a moldáv Orange szolgáltató kínált jobb minőségű hanghívást 2009-ben.
Mivel lehet HD minőségben hívni?
Bartók Szabolcs, a Magyar Telekom mérési és tesztelési osztályvezetője az Origónak elmagyarázta, hogy a HD-s hívás létesítését az újabb készülékeken már elérhető, új típusú hangkódoló megoldás teszi lehetővé. A modernebb, AMR-WB nevű algoritmussal hatékonyabban lehet digitálisan továbbítható formátumúra alakítani a beszédet, ezért a jobb minőségű hívások nem terhelik jobban a mobilcég hálózatát a hagyományosoknál.
A HD hívás használata nem jár pluszköltséggel, aktiválásához pedig semmit nem kell tenniük az ügyfeleknek, az automatikusan bekapcsol, ha mindkét hívó fél a megfelelő kódolóval rendelkező készülékkel hívja egymást a Telekom 3G vagy 4G hálózatán belül.
A fenti hangmintákat egy diktafonnal rögzítettük, és a hagyományos, valamint a HD hanghívás minőségére konvertáltuk, hogy összehasonlítható legyen a kétféle minőség.
A Telekom tájékoztatása szerint jelenleg is mintegy harmincötféle készülékkel lehet HD-ben tárcsázni. A HD Hangot támogatja például az iPhone 5, de olyan jóval olcsóbb készülékek is, mint a Samsung Galaxy Ace, S2 vagy Mini mobilok, vagy a Nokia kifejezetten olcsó Asha 301 és 311-es készülékei.
A közeljövőben megjelenő készülékek többsége várhatóan szintén támogatja majd a HD-hívást biztosító kódolást, azonban az azt nem tartalmazó mobilokat utólag, szoftveres úton nem lehet képessé tenni erre. A Telekom készülékárlistáin augusztustól külön jelölni fogják, hogy mely modellek támogatják a jobb minőségű hívást.
Hogyan lehet HD nélkül javítani a beszédhangzást?
Nem érdemes annak sem csüggednie, aki meglévő, de a HD hívást nem támogató készülékkel rendelkezik, vagy a telekomos hálózaton kívülre szeretne jobb minőségben telefonálni. Ilyen esetben a háttérzaj kiszűrésére érdemes koncentrálni: drágább okostelefonok esetében külön mikrofon érzékeli a beszéd mellett a zajokat, hogy azt valós időben eltávolítsa a továbbított jelből.
Olcsóbb, de még a középkategóriás okostelefonokból is sokszor hiányzik ez a megoldás, ezt utólag egy headsettel pótolni lehet. Ötezer forintért már zajszűrős, minőségi mikrofonnal felszerelt vezetékes típust lehet venni, tízezer forint körül pedig már bluetoothos változat is elérhető hasonló tudással.
Az Origót kiadó Origo Média és Kommunikációs Szolgáltató Zrt. kizárólagos tulajdonosa a Magyar Telekom Nyrt.