Pilóta nélkül repült az F-16-os vadászgép
![pilóta nélküli F-16-os, Boeing QF-16, drón](https://cdn.origo.hu/2023/12/EotM11wheoqi01w9NttvFYJ2cwjYDRYkBSmW8cHOVHE/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2JjNTk1NWNlNWQ2OTQ4NGNiYTJlMDZiMjFmZTEwM2I5.webp)
Az eredetileg hagyományos F-16-os típusként épült gépet korábban egyébként már nyugdíjazták, és tizenöt éven át egy arizonai hangárban porosodott, mielőtt repülésre újból alkalmassá tették. Az átépítés során az F-16-ost pilóta nélküli üzemre is felkészítették.
A 12,2 kilométeres magasságban, 1800 kilométeres óránkénti sebességgel végzett tesztrepülés során a gépet végig egy földi bázisról irányították. A tesztrepülés alatt a vadászgépet két emberi pilóta által vezetett gép is folyamatosan követte, és a biztonság kedvéért önmegsemmisítő rendszerrel is felszerelték.
Így repült a pilóta nélküli F-16-os
A BBC beszámolója szerint a tesztelés során olyan, a műrepülőgyakorlatokhoz hasonló harci manővereket is végrehajtottak a géppel, amelyek fizikai terhelését egy emberi pilóta nem is lett volna képes elviselni. Az emberi pilóták szervezetét 7G-s gyorsulásnak lehet kitenni, a géppel végzett manőverek során 9G-s gyorsulást is elértek.
A pilóta nélküli üzemre képes QF-16-os gépet kiképzési célokra tervezik használni a célzás gyakorlásához. Korábban erre a célra a vietnami háború korszakából származó F-4 Phantom repülőgép pilóta nélküli, QF-4 jelű változatát használták. Az a gép azonban nem képes a QF-16-oshoz hasonlóan extrém manőverek végrehajtására, így a ma hadrendben álló harci repülők elleni harcra való kiképzéshez elavulttá vált. A pilóta nélkül repülő F-16-osokból az amerikai légierő hat darabbal rendelkezik.