Itthon nem álltak hatalmas sorok érte éjfélkor, ennek ellenére a Call of Duty című lövöldözős játék legújabb, Ghosts alcímű epizódja jó eséllyel megdöntötte a világ legdrágább videojátékának számító GTA V nemrég felállított eladási rekordjait. Az öt év után frissülő gengszterszimulátor a premier első huszonnégy órájában 800 millió dolláros bevételt termelt, míg az új Call of Duty-ból több mint egymilliárd dollár értékben szállítottak le a játékboltokba a premier napján. Bár az egyik cég konkrét eladásokat, a másik pedig csak boltokba szállított mennyiséget közölt, az eladás volumene mindkét program esetében nagyon hasonló.
Ez azért meglepő, mert a Call of Duty egy olyan játék, amelynek minden évben megjelenik egy folytatása, amelyben alapvetően ugyanaz a feladat: katonákkal lövöldözve túljutni a viszonylag kevés szabadságot nyújtó pályákon. Bár a feladatok alapjai azonosak, a Call of Duty utóbbi években megjelent epizódjai évről évre 25 millió körüli darabszámban fogynak világszerte.
Nem minden videojáték-sorozatnak van ekkora szerencséje, a kétezres évek elején minden platformon arató Need for Speed autós játék legújabb részeinek eladásai az utóbbi években pocsékul alakulnak, de még az olyan örök kedvenceket, mint a FIFA futballszimulátor, sem játszanak ennyien, bár a hordozható Nintendóra kiadott legőjabb Pokémon-játékból az idén már elkelt hat és fél millió darab.
Szávuly Krisztián, a videojátékok gazdasági vonatkozásaival foglalkozó internetes szakember - aki szintén a játék rajongója - szerint a Call of Duty játékok népszerűségét részben az autóversenyes játékok nem túl bonyolult sztorijánál részletesebben kidolgozott virtuális világának köszönheti. Az egy játékos módban vihető történetszál leginkább egy akciófilmre hasonlít, az epizódok ha nem is mindig szorosan, de kapcsolódnak egymáshoz, ezért azok mindig tartogatnak a játékos számára valami érdekes újdonságot.
A hűséges rajongótábor tagjainak zöme leginkább az egymás elleni játékot űzi, így minden évben megbízhatóan megvásárolja a PC-re 12 ezer, konzolokra 15 ezer forintos áron megjelenő epizódokat, majd az azokhoz megjelenő kiegészítőket is, hogy újabb fegyverekkel, új helyszíneken kaszabolhassa ismerőseit a digitális harctereken. Ezeknek a virtuális extráknak az a feladata, hogy fenntartsák az érdeklődést a játék iránt.
A Call of Duty: Ghosts trailere
Ez ma már nagyjából ugyanolyan szabadidős tevékenység, mint mondjuk egy focimeccset megnézni a tévében. A Call of Duty epizódjait havonta nagyjából 40 millióan játsszák interneten világszerte, a játékosok mintegy ötöde - vagyis mintegy 8 millió ember - nőnemű: nem véletlen, hogy a legújabb részben már katonanők is kiválasztható szereplők, de új mellékszereplőként egy németjuhász kutya is megjelent. A programhoz egy sor kiegészítőt lehet megvenni: missziókat, pályákat, virtuális ruhákat és fegyvereket, illetve az eredetitől eltérő játékmódokat is. A legújabb részben például Extinction néven egy olyan mód érhető el, amelyben négy barát egymást segítve küzdhet a gép által vezérelt idegen lények ellen - akik az alapjáték realisztikus történetében természetesen nem szerepelnek.
Tóth Tibor, játékfejlesztő szerint a Call of Duty sikerének titka a pörgős játékmenetben rejlik. A nagy riválisnak számító Battlefield-sorozatban a látvány már évek óta fejlettebb. A környezet már a Battlefield korábbi részében is lerombolható volt, míg a Call of Duty esetében csak a Ghostsban jelent meg. A rivális játékban azonban a sztori sokkal kevésbé kiforrott
Ahogy a cikk elején említettük, a Call of Duty-ból minden évben előrukkolnak egy újabb kiadással. Ezt a rohamtempót csak úgy lehet biztosítani, hogy párhuzamosan több folytatás fejlesztése is folyik. Annak érdekében, hogy a nem azonos fejlesztőcsapat munkája közötti különbség ne legyen hangsúlyos, minden évben a játéksorozat másik történetszála frissül - magyarázta az Origónak Tóth Tibor.
Az idei rész azért különleges, mert a Ghosts alcímmel a fejlesztők egy teljesen új történetet kezdtek feldolgozni, ami egy néhány évvel későbbi alternatív jövőben játszódik, amelyben az Egyesült Államok számos városát déli szomszédja egy űrben keringő szuperfegyverrel semmisíti meg. A darabjaira széthulló államban pedig állandóak a felkelések, az államnak saját létéért kell küzdenie, amelyben a játékos által irányított, Ghosts nevű különleges osztag jut kulcsszerephez.
Eddig mindegyik Call of Dutyból többet adtak el az előzőnél, az eddigi első napos csúcsot a tavaly megjelent Black Ops 2 tartja, amely az első napon 500 millió dollárt hozott a fejlesztőknek (összességében a legsikeresebb a Modern Warfare 3 volt, 29 millió eladott példánnyal). Ezt a rekordot döntötte meg szeptemberben a GTA V 800 millió dollárjával. Bár az előrendelések a Forbes által idézett elemzők szerint tíz százalékkal alacsonyabbak a tavalyi részénél, nehéz megjósolni a Ghosts várható fogadtatását.
A legújabb rész ugyanis a PC, az Xbox 360 és a Playstation 3 és Wii U konzolok mellett már az új generációs játékgépekre, a Playstation 4-re és az Xbox One-ra is megjelenik. Mivel ez a két gép csak a hónap végétől lesz kapható, nehéz kiszámítani, hogy megjelenésük miként befolyásolja majd az eladásokat. Aki egy új gép későbbi megvásárlását tervezi, az nem feltétlenül veszi meg a régire a programot, bár a Call of Duty kiadója tíz dollárért új generációsra cseréli a meglévő játékot.
A Call of Duty korábbi részei általában kiforrottságukról voltak híresek Szávuly Krisztián szerint. A legújabb részről nemrég kiderült, hogy csak PC-n és Playstation 4-en fog full-HD (1080p) felbontásban futni, az új Xbox One-os verzió esetében a kisebb, 720p-s felbontást nagyítja fel a konzol, ami rosszabb látványt eredményez. A fejlesztők szerint erre azért volt szükség, hogy a játék a Microsoft új gépén is szaggatás nélkül, folyamatosan fusson - a saját nézetű lövöldözős programoknál ugyanis a szaggatás a játék során komoly hátrányt okozhat. Ez azért meglepő, mert a PS4 és az Xbox One nagyon hasonló képességű konzolok. A PS4-es verzió sem mentes a hibáktól, az első tesztelők tapasztalatai szerint a játék időnként szaggatni kezd.
Bár kifejezetten rossz játéknak egyik ismert videojátékos magazin sem tartotta a Call of Duty: Ghosts-ot, sokan kevésnek találják benne az újdonságokat. A teljesen új történetszál dacára a játékmenet nagyon hasonló a korábbi részekhez. Szávuly Krisztián szerint a készítők szándékosan bánnak konzervatívan az újításokkal, hogy egy-egy új rész használata ne legyen szokatlan a játékosok számára – ugyanakkor az egyszemélyes kampány ismét lenyűgöző, a Ghost csapatot azonnal megszeretjük és büszkén lépünk a tagok közé. Fontos még, hogy az Activision nem bízza a véletlenre a felhőtlen szórakozást, hisz konkurens termékekkel ellentétben már az első napon minden tökéletesen működött a játékban. Tóth Tibor szerint az új generációs konzolok megjelenésével egy sor új lövöldözős játék - például a Titanfall és a Destiny - jelenik meg, ezért a Call of Duty-t kiadó Activisionnek nagyon nehéz dolga lesz, ha meg akarja őrizni vezető helyzetét.