A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
0
Ezüstérem
0
Bronzérem
1
Vágólapra másolva!
A Volvo szerint a jövő kamionja elektromos lesz, és az aszfaltba rejtett sínről nyeri majd az energiát. 
Vágólapra másolva!

A nagyvárosokban a trolik és villamosok látványa megszokott, a közutakon azonban legfeljebb elektromos hajtású személyautókkal lehet találkozni. Az autógyártók még a néhány személy szállítására alkalmas autók esetében is nehezen tudják megoldani a folyamatos energiaellátást, a töltő-, vagy akkumulátorcserélő állomások létesítését. Ez a probléma a nagyobb gépeknél már oly mértékű, hogy egy megfelelő hatótávolságú elektromos kamion akkumulátorai mellett már szinte alig maradna hely a hasznos tehernek.

És ha sínről menne a kamion?

Míg a városokban felsővezetékek segítségével meg lehet oldani a villamosok és trolibuszok energiaellátását, az autópályákon hasonló megoldás kivitelezhetetlen. Városi környezetben akáraz is megoldható, hogy a buszok minden megállóban töltsék akkumulátoraikat, a hosszútávú utazásnál vagy áruszállításnál erre azonban már nincs lehetőség. Koreában már folynak kísérletek egy olyan trolibusz kifejlesztésére, ami felsővezeték helyett az útba épített vezetőkből szerzi a mozgáshoz szükséges energiát, ám ez a megoldás is még csupán a városi közlekedésre koncentrál. A svéd Volvo és Alstom mérnökei azonban már településeket összekötő elektromos úthálózatokban gondolkodnak.

A tesztpéldányok már működnek Forrás: Volvo


Az elképzelés szerint az áramszedőkkel felszerelt kamionok akkumulátorai csupán annyi energiát tárolnak, ami egy telephelyen vagy parkolón belüli manőverezéshez elegendő, a további közlekedéshez szükséges áramot már a földbe fektetett vezetőkből szerzik.

Olyan, mint a játék versenypálya

A megoldás kicsit hasonlít az egykor népszerű elektromos versenypályákon futó autók áramellátásához, az útba épített két fémszál adja át a felette elhajtó járműnek az energiát. Az útba épített elektromos vezetők csak akkor adnak le áramot, ha azokat egy áramszedő érinti, így előzve meg a baleseteket és a felesleges pazarlást. A mérnökök szerint a legnagyobb kihívást nem az utak átalakítása és a rendszer kiépítése jelenti, hanem a felhasznált energia beárazása és kiszámlázása.

Alternatív megoldás lehet az utánfutó Forrás: Brad Ideas


A Volvo göteborgi üzemében már elkészült egy négyszáz méteres szakasz, amelyen az áramszedőket és a járműveket tesztelik. A svéd állam által támogatott projekt résztvevői egyelőre nem mernek a közúti tesztelés időpontjával kapcsolatos találgatásokba bocsátkozni, így nem tudható, hogy az elektromos kamionok elhagyják-e valaha a tesztpályát.

Nem is olcsóbb a benzinnél?

Az elektromos hálózat kiépítése hatalmas költségterhet jelent majd, így a rendszer kritikusai szerint semmivel sem lesz olcsóbb a jelenlegi, robbanómotoros járművekre épülő közlekedésnél. A nagyvállalatok mellett mások is keresik a választ az elektromos járművek hatótávolságának megnövelésére. Egy önmagát csak “őrült feltalálóként” jellemző szoftverfejlesztő, Brad Templeton utánfutókban találta meg a megoldást. Elképzelése szerint az elektromos autókhoz hosszabb utakra hozzá lehetne kapcsolni egy akkumulátorokat tartalmazó utánfutót, ami jelentősen megnövelheti az egy feltöltéssel megtehető utat. Ezeket az utánfutókat - akárcsak az akkumulátorokat - töltőállomásokon ki lehetne cserélni, így az elektromos autók városi és hosszútávú közlekedésre is alkalmasak lennének.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!