Erről Ruber Santamarta, az IOActive nevű kiberbiztonsági cég vezetője a hét második felében, a Las Vegas-i Black Hat című rangos hackerkonferencián fogja részletesen ismertetni saját kutatásának részleteit. A biztonsági kutató azonban a Reuters hírügynökségnek már előzetesen elmondta, hogy vizsgálatai szerint az utasszállító repülőgépekben alkalmazott rendszerek túlságosan nyíltak, ezért védelmük kijátszható.
Santamarta szerint az utasszállító repülőgépek fedélzeti wifihálózatain és a szórakoztatórendszereken keresztül megfelelő módszerrel hozzá lehet férni a repülőgépek műholdas kommunikációjához is.
Ha egy illetéktelen személy hozzáfér ezekhez, megzavarhatja a navigációt, vagy a légi biztonsági berendezések működését - véli a kutató. Santamarta elismerte, hogy a rendszerek feltörését eddig nem valós repülőgépeken, hanem cége madridi laboratóriumában felépített, szimulációs környezetben tesztelte. A legnagyobb problémát az jelenti, hogy bizonyos rendszerekbe a repülőgépszerelők ugyanazokkal a felhasználónevekkel és jelszavakkal léphetnek be, ezek megszerzése esetén pedig egy behatoló széles körben hozzáférhet a repülőgép egyes fontos funkcióihoz.
A légi kommunikációs berendezéseket gyártó Iridium, Hugh Network Systems , valamint a Cobham és Harris cégek ugyan beismerték, hogy léteznek a kutató által felfedezett hiányosságok, ám a Reutersnek úgy nyilatkoztak, hogy ezek a való életben nem jelentenek jelentős fenyegetést a közlekedés biztonságára. A gyártók közül az Iridium nyilatkozott úgy, hogy a hibák felfedezése nyomán változtatásokat tervez.
Santamarta viszont elmondta, hogy azért tart előadást a témában, hogy elérje, a repülőgépeken alkalmazott rendszerek legyenek zártabbak, ezáltal biztonságosabbak is.