Stílusosan hajtotta végre az Ice Bucket Challenge kihívást a lovaggá ütött Sir Patrick Stewart, kétszeres Golden Globe-díjra jelölt brit színész. Egy kitöltetlen csekk az ALS-alapítvány számára, egy 12 éves whisky jéggel, és még vizes sem lett a Star Trek Picard kapitánya. Sokan a jeges vödrös kampány zárómomentumaként értékelték Patrick Stewart videofelvételét.
A jeges vödrös adománygyűjtési kampány az elmúlt hetekben ellepte a közösségi oldalakat, mára pedig elérte Európát és Magyarországot is. A futótűzként terjedő internetes mémekkel ellentétben – mint a korábbi planking vagy a fahéjkihívás – komoly célt szolgál. Az interneten rengeteg fotó és videofelvétel jelent meg, melyeken politikusok, közéleti személyiségek, előadók, színészek, üzletemberek vagy éppen a sajtó képviselői öntik nyakon magukat egy vödör jeges vízzel.
Miért is karolják fel azonban ennyien ezt a kampányt, és miért vállalja még Bill Gates is, hogy egy vödör vízzel fejen önti magát a nagy nyilvánosság előtt? A kihívás támogatottságát két "mémszerű" elem biztosítja Kun Miklós, a Mediacom szakmai és kutatási igazgatója szerint.
Kun úgy véli, hogy az adakozás egy gazdagoktól elvárt viselkedésforma, a jeges kihívás keretében pedig olyan ritka alkalom adódott, amikor az adománygyűjtés módja – egymás buzdítása, "meghívása" – megóvta az adakozót az adakozással való hivalkodás vádjától. Így brutálisan beindult a gépezet – mondta a szakértő.
Ki is alakult némi versenyhelyzet azzal kapcsolatban, hogy ki mennyire frappánsan oldja meg a feladatot. Bill Gates, a Microsoft alapítója egy kis szerkezet segítségével öntötte magát nyakon, míg Elon Musk, a Tesla Motors társalapítója gyermekeit kérte fel a nemes feladatra.
Sosem lett volna ilyen komoly sajtóvisszhangja az adakozásnak, ha a jótékonykodó hírességekről csupán egy olyan fotó került volna fel az internetre, amelyen egyszerűen átadnak egy adományt egy ünnepségen.
Éppen a kreatív megoldásokból következik a sikerhez vezető másik tényező: az internetes kúlság, avagy az ismertség növelése a kampány keretében, amikor úgy csinálhatok bohócot magamból, hogy azzal küldetést teljesítek.
Lehet bármennyire nagy hülyeség a vödör vízzel való nyakon öntés, ha az egyben karitatív célokat szolgál – magyarázta Kun Miklós. A hideg víz okozta izomgörcs és a betegség tünetei között párhuzam figyelhető meg: ez az a pont, ahol az üzenet kapcsolódhatott egy létező internetes mémhez.
Mi is a mém?
A mémek pedig nagyon felkapottak, populárisak mostanság, bár Mérő László matematikus és egyetemi tanár szerint a publikum tévesen használja a kifejezést. A mém ugyanis valójában a gondolatok mélyén meghúzódó, legkisebb információtartalommal bíró, értelmes jelentések halmaza, mondja Kun Miklós.
A másolás által válik az információ mémlénnyé, ez segíti annak terjedését. Az utánzás központi eleme a jeges vizes kihívásnak is. Egy akár értelmetlen cselekvésforma utánzása – így egy vödör jeges vízzel való nyakon öntés vagy a planking, avagy a szokatlan helyen való hason fekvés – másokat is cselekvésre késztet, ha kifejez valamit, jó célt szolgál, vagy éppen szórakoztat.
A jelenséggé válást elősegíti az is, hogy a cselekvés visszahat a terjesztőre. "Eléri nálam a mém, hogy én azt továbbadjam: érdekes, izgatottá tesz, megfertőz. Annyira, hogy szeretném, ha figyelnének rám, el tudnám mondani, be tudnám mutatni, amit tudok. Sőt, szeretném hozzám hasonlóvá tenni a publikumot is, akár arra a pár másodpercre is, amíg átadom, még ha nem is tudatosan" – véli a szakértő.
Miért ideálisak az internetes mémek használata adománygyűjtő kampányokra? Azért, mert kreatív ötleteket tartalmaznak, amelyekkel akkor is célt lehet érni, ha a népszerűsítésre egyébként nem áll rendelkezésre magas büdzsé.
A szakember "meme ride"-nak nevezi azt a marketingeszközt, amikor meglovagolnak egy már terjedő tartalmat olyan új brandüzenettel, amelynek megvannak a kapcsolódási pontjai a létező ismerethez. Lényeges, hogy közismert üzenetről van-e szó, benne van-e a mémfaktor, és már csak biztosítani kell egy kommunikációs sztrádát a célba juttatásához.
A szakembernek azt kell tudni felismerni, melyek a tapadási pontok, és ha ezeket kiváltjuk, nem éppen ellentétes hatást érünk-e el. Ha egy kritikus tömeg elkezdi ezt átvenni, akkor akár könnyen világméretűvé is válhat – ahogy történt ez az Ice Bucket Challenge esetében is.