Wiettchen Zoltán két éve él kinn Londonban, barátnője, Barancsi Flóra egy éve csatlakozott hozzá. Bár mindketten Blackberry-rajongók, egy Q10 és egy Q5 okostelefon boldog tulajdonosai, az idén mégis a legújabb iPhone megjelenésére mentek ki a londoni Apple Store-ok zászlóshajójának számító Regent Streetre.
Az ötlet elég hirtelen jött, mondja az Origónak a 24 éves fiú, aki akkor fejezett be egy angolnyelv-tanfolyamot, dolgozni még nem kezdett el, így adódott, hogy barátjával kitalálták, kimennek várakozni az iPhone 6 megjelenésére. A barát azonban az utolsó pillanatban mégsem kapott szabadságot, és végül Flóra lett Zoltán társa a sorban is.
Zoltán még az Apple nagy cupertinói bejelentése előtt kivonult volna az üzlet elé, azonban kapott egy fülest, hogy elég csak szeptember 8-án, hétfőn, egy nappal az előtt, mielőtt kiderül, hogy milyen termékeket is dob piacra a kaliforniai cég. Miközben a világsajtó és az Apple-rajongók Tim Cook bejelentését figyelték árgus szemmel, a közösségi oldalak tele voltak az iPhone 6 nagyobbik testvére, a 6 Plus és az Apple Watch körüli hírekkel, véleményekkel, azalatt Zoltán már kinn ült az utcán Londonban. A fiú magyar idő szerint hétfőn este tíz órakor felállította a sátrát. "Az információ igaznak bizonyult, első voltam. Egy órával az után, hogy kitettem a sátrat, meg is jelent mögöttem a következő várakozó."
Zoltán és Flóra 11 napon keresztül váltotta egymást a sorban: a fiúnak délelőtt edzése volt, a barátnője pedig esténként dolgozott. "A sátrazásnak voltak jó és rossz napjai, de összességében jó élmény és tapasztalat volt, lehetett belőle tanulni." A Regent Street a brit főváros egyik legforgalmasabb utcája, így nem csoda, hogy Zolit szinte soha nem hagyták rendesen pihenni.
A szombat volt a legeseménydúsabb. "Aznap este nem is tudtam aludni." Hiába vett füldugót, és zárta ki a zajokat, egyszer arra ébredt, hogy öt fiatal kinyitotta a sátrát, beült hozzá, és vakuval fotóztak arcába. Aztán egy részeg társaság gondolta úgy, hogy megvicceli a fiút, és kihúzták a sátrat Zoltánnal együtt az utca közepére. Meg is rugdosták a sátrat, szerencséjére középen feküdt, így egyik találat sem érte el. "Nem fogom fel ezt bántásnak. Ittak, jól érezték magukat, és a sátor vélhetően nem illett az utca képébe."
Nem csak a részeg fiataloknak nem tetszett a sátor. Előbb egy fiatalember mondta Zoltánnak, hogy nem állíthat fel sátrat az utcán, még gond lesz vele, utána a városi tanácstól jött ki egy képviselő hivatalos bejelentés alapján – a magyar fiú szerint nagy valószínűséggel ki akarták túrni. Minden egyes reggel kijöttek a tanácstól és a rendőrségtől, vizsgálódtak, megnézték, mindenki jól van-e, de fél óra után mindig elmentek szó nélkül. "Onnantól kezdve korán keltem, összepakoltam a sátrat, és csak késő este, 11-12 felé állítottam fel újra, hogy nehogy baj legyen."
Eljött szeptember 19-e, fesztiválhangulat uralkodott a bolt előtt. Az Apple-dolgozók visszaszámoltak, pontban reggel 8 órakor pedig megnyitották a feldíszített üzlet ajtaját. Az első várakozó bemehetett, fel a lépcsőn a pultig, ahol átvehette a kívánt terméket. "Ott volt az összes dolgozó, álltak a lépcső két oldalán, mindenki tapsolt és pacsit adott, mintha valami különleges dolgot hajtottam volna vége. Amikor megvettem a telefont és kimentem, több tucat operatőr, fotós és riporter figyelt rám. Nem szeretem a felhajtást, mentem volna tovább, de az Apple munkatársai visszaküldtek, hogy pózoljak még a kameráknak".
A hisztériának és a médiamegjelenéseknek köszönhetően rengeteg hozzászólást, üzenetet kapott, volt, aki gratulált, volt, aki nem értette, miért is aludt kint a londoni utcán 11 napig a magyar fiú. A helyszínen azonban a legtöbben arra voltak kíváncsiak, hogy mik a tervei, jól van-e, kér-e egy szendvicset vagy kávét, majd szerencsét és további kitartást kívántak. A közösségi oldalakon rengeteg ismeretlen jelölte be, kéretlen leveleket viszont – szerencséjére – nem kapott. "Hírnévnek nem nevezném ezt, egy hét, és már senki nem fog emlékezni a nevemre, de ez így van jól."
A magyar fiúról már szeptember 9-én írt a brit Mirror: beszámolva az Apple aznap bejelentett termékeiről, megjegyezték, hogy a londoni üzlet előtt már sátraznak is. "Az első reggel jöttek az újságírók, és a nevemmel együtt közölték le a cikkeiket." El is kezdtek záporozni a jobbnál jobb ajánlatok Zoltán Facebook-fiókjába, sorra jöttek az üzenetek, hogy ki mennyit ajánl azért az első helyért, az első iPhone 6 okostelefonért cserébe.
A 24 éves fiú végül egy céggel állapodott meg, amelyik 1500 fontot, átszámítva mintegy 600 ezer forintot, és egy iPadet ajánlott fel a pole pozícióért. Egy aranyszínű iPhone 6-ot kellett vásárolni, ezt ajánlotta fel a vállalat a weblapján indult játék főnyereményeként. "Nem ők ajánlottak a legtöbb pénzt, de szerződést kínáltak, így biztosabb volt a kicsi, mint a bizonytalan nagy összeg."
Flórának két 64 gigabájtos iPhone Plus készüléket sikerült értékesíteni az eredeti ár közel duplájáért a sorban hátrébb várakozóknak, akiknek aznap nem jutott volna már telefon, de mindent megadtak volna azért, hogy hozzájussanak.
A pár a 11 napos sátrazással keresett összegből saját vállalkozást szeretne indítani, Zoltán személyi edző, az alapötlet és a csapat megvan, immár az indulótőke is. Cégük honlapja október 17-én indul el. A magyar fiú többet nem volt hajlandó elárulni a terveiről, azonban azt ígéri, hogy nem utoljára hallatott magáról.
Nem hiszi, hogy legközelebb is megy iPhone-megjelenésre várakozni, ha mégis, akkor nagyobb társasággal, több pénzért. Két éve volt már a Blackberry Z10 okostelefon és a BB10 operációs rendszer megjelenésén az Oxford Streeten, akkor is az első ötven várakozó között volt, viszont elég volt a nyitás előtt egy órával az üzlet elé menni, nem kellett napokig sátrazni. "A mai napig úgy gondolom, a BlackBerry-é a legjobb operációs rendszer, míg az Apple az iOS 8 több funkcióját is úgy mutatta most be, mintha újdonság lenne. Ami különbség: a marketing."
Zoltán igazát támasztja alá, hogy az Apple-bemutatókat és az új termékek megjelenését az egykori alapítónak, Steve Jobsnak köszönhetően mindig hatalmas hisztéria övezi. A nagyvárosokban található Apple Store-ok pár napig úgy néznek ki, mintha ételt osztanának hajléktalanoknak. A Youtube-csatornájáról híres Casey Neistat tavaly, az iPhone 5S megjelenésekor meginterjúvolta a New York-i sorban állókat. Már akkor látszódott: a várakozók nagy többsége bérsorbanálló, szervizesek, és azok, akik dupla áron akarják értékesíteni a telefont – ami egykor a rajongókról szólt, mára komoly üzletté lett.
Neistat idei felvételén, a "Feketepiac megszállta az iPhone 6-sorokat" azt sugallja, a kínai maffia felelős a szemeteszsákokban várakozó idős emberekért az amerikai Apple Store-ok előtt. "A legfurább pillanat az, amikor az üzlet ajtaja kinyílik, semmi kiabálás vagy üdvrivalgás, a sorban állók szó nélkül – zombikként – menetelnek be a boltba, miközben a dolgozók tapsolnak" – írta a Verge.
Zoltán is ezt tapasztalta Londonban. "Az első száz várakozó fizetett sorbanálló, vagy olyan, aki sok pénzért akarja eladni a telefont azoknak, akiknek már nem jutott. Volt egy társaság mögöttem, amelyik hatalmasat kaszál azon, hogy megrendelésre Oroszországba küldi az iPhone-okat. Ötödik éve voltak itt. Ez már nem a rajongókról szól, hanem az üzletről."