December elsejétől elérhető a Nébih Navigátor, a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal új mobilalkalmazása, amellyel a fogyasztók hatékonyan jelenthetik a különböző élelmiszer-biztonsági problémákat. Ha a bolt polcain megbarnult húst, penészes kenyeret találunk, vagy csak lejárt a szavatossága a vajnak, még a helyszínen továbbíthatjuk az információt a hatóságoknak - a szakemberek pedig kivizsgálják - ígéri a hivatal.
Ha már úgyis elszigetelt az ónos eső és a leszakadt vezeték a külvilágtól, elmentem bevásárolni, és közben kipróbáltam az appot. Az alkalmazás gyorsan lejön, és nem foglal sok helyet a telefonon, mindössze 6,57 megabájt. A menünek egyszerű, letisztult felülete van, szépek az átmenetek, ahogy az alpontok bekúsznak a képernyőre balról.
A Hírek, újdonságok menüpont alatt a fontos információk érhetőek el: aki nem tudja pontosan, hogy mi számít vétségnek, itt erről is tájékozódhat. Hogy kinek a felelőssége, ha jelöletlen az élelmiszer, illetve ki tehet róla, ha a polcon marad a termék, pedig az már fogyasztásra nem alkalmas.
Kissé lassan tölti be a már november eleje óta a rendszerbe feltöltött cikkeket az app, de utána könnyedén olvasgathatjuk, és meg is oszthatjuk őket. A riasztások is ebben a menüben jelennek majd meg.
Nemcsak tájékozódhatunk, de bárhol, bármikor bejelentést is tehetünk az alkalmazással: nincs másra szükség, mint egy okostelefonra vagy tabletre és internetre. Az ingyen hívható zöld szám szolgáltatás továbbfejlesztése ez: immár csatolmánnyal együtt, pontos adatokat megadva jelenthetjük az anomáliát vagy gyanús körülményt. Nemcsak a lejárt ételt vagy egy rossz címkét lehet jelenteni, de higiéniai problémát, helytelen tárolást és minden más gyanús, szokatlan körülményt is. A konkrét problémák jelzése pedig lehetővé teszi a gyors és célzott vizsgálatot.
A bejelentés menete pedig rendkívül egyszerű és gyors. A legrészletesebb a fényképes bejelentés: ha a menübe ugrunk, az alkalmazás rögtön rákérdez, melyik fotóappal akarjuk elkészíteni a felvételt. Ha nem sikerült jól a kép, rábökünk a vissza nyilacskára, és újat készítünk, ha sikerült, pipa, és lépünk is tovább.
Nevet adhatunk a fotónak, majd telefonszámot kér az app a visszajelzés érdekében. A pontos helyszínt is rögzíthetjük: ha a GPS alapból be van kapcsolva a telefonon, felkínálja a címet, de mi magunk is kikereshetjük, bepötyöghetjük manuálisan, akár koordináták, akár cím megadásával.
A Nébih Navigátor ezt követően egy rövid leírást kér a tapasztalt szabálytalanságról. Figyeljünk rá, hogy a gépeléssel 15 percnél többet ne töltsünk el: egyrészt ennél részletesebb jelentésre nincs szükség, másrészt utána kilép a bejelentésből, és kezdhetjük elölről a folyamatot.
Küldés előtt áttekinthetjük az adatokat: a bejelentés kap egy azonosítókódot, alatta szerepel a képcím, telefonszám és helyszín, ezeket még ekkor is lehet törölni. Az összegzés alján található, hogy hány darab fájlt csatoltunk, és a kisdolgozat a problémáról.
Az appból e-mailen keresztül is elküldhetjük, amit láttunk. Ha nincs kedvünk pötyögni, hangalapú vagy telefonos bejelentést is tehetünk. Nemcsak mobilról beszélhetünk, de a Skype, Viber vagy más alkalmazást is kiválaszthatjuk csevegéshez.
A Nébih a közösség bevonásával akarja elősegíteni a tudatos vásárlói magatartás fejlesztését, illetve a fogyasztók és a hatóságok közötti hatékony és rugalmas együttműködést.
Az app egyelőre csak androidos telefonokon használható, a Google Playből letölthető. Január elsejétől viszont már az iPhone- és az iPad-tulajdonosokat is bevonják a projektbe.