Az Uber nem zárkózik el a szabályozástól, nyitott az ezzel kapcsolatos párbeszédre mind a kormányzattal, mind pedig a taxitársaságokkal, mert úgy véli, hogy az általa közvetített szolgáltatás kedvező Budapest számára, és számos gazdasági előnnyel jár. Ezt Rob Khazzam, az Uber magyarországi bevezetéséért és működtetéséért felelős vezetője mondta az MTI-nek.
Az Uber 2014 novembere óta van jelen Magyarországon. Ez gyakorlatilag egy magántaxiszolgáltatás, amelyet mobilalkalmazáson keresztül lehet rendelni, és azon keresztül történik a fizetés is. Az utasok valós időben követhetik a térképen, hol jár a sofőr.
A budapesti taxisok legutóbb pénteken demonstráltak az Uber ellen, mondván a magánfuvarozók az ilyen appokkal aránytalan piaci előnyre tehetnek szert. A szervező arra kérte a fővárost, ne alkalmazzon kettős mércét.
Úgy látják, míg nekik, a szabályosan, engedéllyel működő taxisoknak számos előírt, és nem mellesleg jelentős összegbe kerülő feltételnek kell megfelelniük, addig az a "civil" sofőrökre ez nem vonatkozik. Így például az Uber nem ad számlát, nincs engedélye és taxiórája, utasbiztosítása, és nem működtet diszpécserszolgálatot sem.
A taxis és fuvarszervező érdekképviseletek levelet is írtak egyenesen a miniszterelnöknek címezve. A kormány ugyanis februárra ígérte az új taxisrendelet elfogadását, de ez a mai napig nem történt meg.
A levél alírói kitértek rá, az Uber november óta egyre nagyobb szeletet harap ki a magyar személyszállítási piacból, mostanra övék a fuvarok 1-2 százaléka. A taxisok forgalma érezhetően visszaesett, leginkább a hétvégén és az esti órákban, azaz az bulizós időszakban.
Rob Khazzam budapesti sofőrök számára vonatkozóan nem árult el pontos számot, csak annyit közölt: tavaly novemberi indulásuk óta 11-szeresére nőtt a számuk, ami jelentősen meghaladja előzetes várakozásaikat.
A biztonsággal kapcsolatos vádakra úgy reagált: sofőrjeiket egyrészt ők ellenőrzik - ez magában foglalja, hogy megnézik, büntetett előéletű-e a jelentkező, valamint a vezetési előzményeket is áttekintik -, illetve minden utas minden utazás után értékeli is a sofőröket.
Rob Khazzam szólt arról is, hogy idén tovább szeretnének terjeszkedni Budapesten. Az Uberrel utazó fővárosiak 52 százalékának egyébként is van autója, míg 48 százalék nem rendelkezik kocsival, derült ki egy friss felmérésből. Az UberX-et használók 39 százaléka már 5-nél is többször közlekedett így, 34 százalék 3-5-ször, 28 százaléka pedig egy, kettő, vagy három alkalommal.
Arra a kérdésre, hogy a felhasználók miért választották az UberX-et, a válaszadók 38 százaléka az árat, 25 százaléka a készpénzmentes fizetést említette, további 19 százalék a kényelmet, 11 pedig a minőséget emelte ki.
A felhasználók 93 százaléka biztonságosnak tartja az Ubert, 66 százalék pedig alkoholfogyasztás után, hazajutáshoz veszi igénybe a szolgáltatást.