A virtuális sisak bizarr termék: úgy van évek óta jelen a köztudatban, hogy tulajdonképpen senki sem használja. A szemünk elé virtuális tájat varázsló sisakokból ugyanis csak fejlesztőknek szánt, félkész kiadások léteznek, amelyek még nem működnek tökéletesen.
A barcelonai Mobil Világkongresszuson a HTC mobilgyártó és a világ legnagyobb internetes videojáték-boltját működtető Valve mutatta be közös fejlesztésű sisakját, amely fejlett mozgásérzékelőkkel van felszerelve. A Microsoft nem kifejezetten sisakban, inkább kilátást is biztosító holoszemüvegben látja a jövőt, a rivális Sony viszont a külvilágot teljesen blokkoló modellben hisz.
A Samsung is egy másik iskolát követ: szerinte az a praktikus, ha a csúcsminőségű képernyővel szerelt mobiltelefonokat egy kiegészítőbe pattintva lehet a virtuális valóságba lépni. De melyik lesz a győztes technológia?
Jelenleg az Oculus Rift a legismertebb virtuális sisak a világon: készítői még a Kickstarteren gyűjtöttek pénzt a fejlesztésére, két évvel később azonban a Facebook közel kétmilliárd dollárt fizetett a csupán néhány tucat embert foglalkoztató cégért. A héten a vállalat átcsábította az Oculushoz a Google titkos X laboratóriumának korábbi vezetőjét, Mary Lou Jepsent is, így biztos, hogy nagyon komoly tervei vannak a virtuális valóság piacán.
Az Oculus nem csupán saját virtuális sisakon dolgozik, a Samsunggal közösen is kifejlesztett olyan modelleket, amelyek képernyőjét a vállalat okostelefonjai helyettesítik. A Gear VR nevű megoldás előnye, hogy olcsóbb a hagyományos Oculus-sisaknál – 100-120 ezer forint helyett csak 65-70 ezer forintnak megfelelő összegbe kerül. Hátránya, hogy egyelőre csak kétféle telefonnal, a Galaxy Note 4-gyel és a hamarosan megjelenő Galaxy S6-tal kompatibilis változat készül belőle.
Tudósítónk a Mobil Világkongresszuson egy Galaxy S6-ost tartalmazó sisakkal tesztelte a virtuális valóságot. A készüléken futó demó egyik jelenetében a Marson lehetett szétnézni, egy másikban egy mozi közepéről lehetett filmelőzeteseket megtekinteni. Végül egyszerűbb játékok következtek: ezek azért voltak látványosak, mert teljesen kitöltötték a látómezőt, teljesen más élményt adva, mint a hagyományos monitornál. Viszont kolléganőnk már néhány perces használat után szédült, pedig egy fotelben ülve tesztelte a sisakot. A menükben mozogni a Gear VR oldalán lévő tapipaddal lehet, de ezt elég idétlenül lehet használni, mert a mellette lévő gombot alig lehet kitapintani, és túlságosan keményen működik.
A Samsung sisakjának oldalán egy apró tapipadot is elhelyeztek, így a sisak levétele nélkül is viszonylag egyszerűen lehet a játékok, programok menüjében mozogni. A Gear VR-hoz egyelőre egyszerűbb, demonstrációs célokra fejlesztett játékok érhetők el. Idővel a sisakba rakott csúcsmobil a házimozit is kiválthatja, de csak néhány perces rövidfilmeket lehet nézni rajta térhatásban.
Jelenleg John Carmack, a legendás Quake játék alkotója az Oculus cég műszaki vezetője. Carmack a GDC játékfejlesztői konferencián elmondta, hogy még az idén új verzió érkezik a Gear VR-ból - ez a szaksajtó várakozásai szerint valószínűleg a Galaxy Note 5 készülékhez készül majd. A következő virtuális sisakot valószínűleg már szélesebb körben, több országban árulják, mint az első két generációt.
A saját képernyővel szerelt, önmagában is működőképes Oculus Rift fejlesztése is folyamatos, még ez a típus is gyermekbetegségekkel küzd: csak vezetékkel lehet számítógéphez kapcsolni, ami kényelmetlenné teszi a használatát. Az eddigi tapasztalatok alapján a sisakot kipróbálók közül sokan panaszkodnak émelygésre, saját tesztünk során is ezt tapasztaltuk.
Az eddigi információk szerint játékkonzolokkal nem fog együttműködni az Oculus Rift – hiszen a Microsoft és a Sony is saját megoldást fejleszt –, ami jelentősen korlátozza a használhatóságát. Még Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója sem bízik maradéktalanul a sisak népszerűségében, becslései szerint tíz év alatt legfeljebb 50-100 millió darab kelhet el belőle. Hasonló darabszámot egy játékkonzolból vagy okostelefonból sokkal rövidebb idő alatt eladnak a gyártók.
A tajvani HTC azt ígéri, hogy Vive nevű virtuális sisakja mindenképp a boltokba kerül még az idén. Ez a termék azért érdekes, mert a Valve nevű játékipari óriáscég is közreműködik a fejlesztésben, így biztosan nem csak egy sokadik klónsisak lesz egy újabb gyártótól. A Valve vezetője, Gabe Newell a GDC-n hangsúlyozta, hogy míg az Oculus Rift használatától sok játékost fog el az émelygés, a Vive esetében megtalálták a megoldást a hányinger kizárására.
Forrás: HTC
E sisak különlegessége, hogy használója mozgását a közelébe helyezett szenzorok folyamatosan figyelik. Newell szerint a Vive mozgáskövető rendszere hatékonyabb az Oculusénál, ezért a fejmozgást olyan precízen reprodukálja a virtuális térben, hogy nem okoz émelygést. Ha ugyanis a fej valódi mozgását nem teljesen pontosan illesztik a virtuális térbe, a térérzékelést megzavarja a virtuális élmény, amitől hányingere lesz a játékosnak. A Lighthouse névre keresztelt mozgáskövető technológiát a Vive sisak fejlesztőitől ingyen licencelik majd a virtuális valóság iránt érdeklődő más gyártók is, így biztosan megjelenik több termékben is.
A HTC sisakja kisebb és könnyebb lesz a riválisoknál, és a beépített képernyő 2400 x 1080 pixeles felbontása is nagyobb azokénál. A gyártó már most jelezte, hogy a Vive nem csupán játékra lesz alkalmas, az HBO és Google is elérhetővé tesz majd rá filmeket.
A Sony egyelőre Project Morpheus kódnéven fejleszti saját virtuális sisakját, ami kizárólag a PlayStation játékgépekkel fog működni. Az már most biztos, hogy idén karácsonyra ez a készülék még nem jelenik meg, a Sony 2016-os megjelenéssel számol.
A Morpheus nemcsak 3D-s térhatást biztosít, de másodpercenként 120 képkockát jelenít meg viselője előtt. Ez azért fontos, mert így jelennek meg szaggatásmentesen a játékok jelenetei. A Sony a saját mozgásérzékelő technológiáját építette a sisakba, ami az előzetes beszámolók alapján nem annyira fejlett, mint a HTC-é, a sisak fejlesztői változatának használata még émelygést idéz elő a játékosnál. Ennél többet a japán gyártó nem árult el a Project Morpheusról, így azt sem tudni, hogy lehet-e majd egyáltalán filmeket nézni rajta.
A Microsoft nem sisakban, hanem holoszemüvegben látja a jövőt. Az átlátszó képernyővel szerelt, síszemüveg méretű eszköz előnye, hogy nem zárja ki teljesen a külvilágot, ezért sokkal egyszerűbb használni a hétköznapokban. Nem kell például levenni akkor sem, ha meg akarjuk találni az asztalon lévő üdítősdobozt, míg a virtuális sisakkal a fejünkön ez lehetetlen feladat.
A Microsoft ígéretei és bemutatói alapján a HoloLens elképesztő dolgokra lesz képes: például egy virtuális mozivásznat rajzol ki a falra, az asztalon pedig Minecraft-építményeket helyez el. A játék mellett ez a sisak elvileg arra is alkalmas lesz, hogy óriásméretben fussuk át rajta a reggeli híreket, vagy úgy Skype-oljunk valakivel, mintha mellettünk ülne.
A GDC-n már az is elhangzott, hogy a Microsoft saját játékfejlesztői már dolgoznak az első hololenses játékokon, így várhatóan még az idén bemutathatják majd élesben, mire képes a holoszemüveg.
A San Franciscó-i játékfejlesztői konferencián debütált a legfuturisztikusabb virtuális sisak, a MindMaze is. A svájci fejlesztésű sisak prototípusa az egyetlen, amelyet EEG-fejpánttal is felszereltek – az elektroenkefalográf segítségével a felhasználó agyi aktivitását lehet monitorozni.
Ez a megoldás lehetővé teszi, hogy a játékokat gondolataival vezérelje a játékos, bár ehhez előbb be kell gyakorolni a megfelelő koncentrálást is – ha a játékos gondolatai elkalandoznak, az irányítás is megzavarodhat. Ez a megoldás egyelőre csak egyszerűbb játékok irányítására alkalmas, de később teljesen kiválthatja a hagyományos irányítók használatát is. Segítségével a játékprogramok a játékos lelki állapotáról is folyamatos visszajelzést kapnak, a rendszer ugyanis érzékeli az örömöt vagy a félelmet is.