Vajon mi történne, ha egy repülőgép hajtóművébe beleszállna egy drón? Bár egy ilyen baleset a madarakkal való ütközéshez hasonlóan kockázatos, George Morse amerikai repülésbiztonsági szakértő szerint az utasoknak nem kell rettegniük - írja az IEEE Spectrum műszaki szaklap.
Morse vállalkozása, a Failure Analysis Service Technology repülőgépek meghibásodásainak okait vizsgálja, ő maga már több mint négyezer valamilyen okból leállt hajtóművet vizsgált meg munkája során. A legtöbb meghibásodást egyébként csavarok, csavaranyák vagy a futópályáról felvert törmelék okozza - mondta el az IEEE Spectrumnak.
Egy másik hasonló profilú cég, az Exponent korábbi tanulmánya szerint egyelőre nem drónokkal, hanem madarakkal ütköznek. Ennek megállapításaiból kiderül, hogy az Egyesült Államok területén nagyjából tízmilliárd madár él, bár ezek az állatok nem repülnek folyamatosan, elég sok időt töltenek a levegőben.
Az amerikai szövetségi légügyi hatóság, az FAA 24,5 évnyi archív adatainak elemzésével megállapították, hogy ennyi idő alatt mindössze harmincnégy alkalommal ütköztek kicsi vagy közepes méretű madarak repülőgépekkel olyan területen, amelyet egy mai civil használatú drónnal meg lehet közelíteni. Az ütközések közül csak hat okozott személyi sérülést a gépen utazókban, halálesetet azonban egy sem.
A tanulmány megállapításai szerint ha még ilyen sok madár sem ütközik össze a repülőgépekkel, akkor a jóval kevesebb számban előforduló drónokkal való ütközés esélye számottevő lenne. Ugyanakkor a tanulmány készítői nem vizsgálták a szándékos károkozás lehetőségét - hiszen egy drónt szándékosan neki is lehet irányítani egy repülőnek.
Mi történik, ha erre mégis sor kerül? Morse szerint két eset lehetséges: a drón vagy a repülőgép testével ütközik, vagy belerepül a hajtóműbe. A szakember szerint a tipikusan egy-két kilogram tömegű civil drónok nagyjából annyit nyomnak a mérlegen, mint egy közepes méretű madár.
Esetükben az is számít, hogy a ilyen sebességgel forognak a hajtómű belsejében az ütközés során. Egy 2001-es portlandi ütközés során a sugárhajtómű kompresszorának egyik lapátja eltört, és felhasította a hajtóművet fedő fémet is. Egy másik, orlandói esetben egy két kilós madár egy kis teljesítményen működő hajtóműbe szállt bele, így semmilyen komoly kár nem keletkezett abban.
Morse szerint napjaink civil drónjai nagyjából egy madárhoz hasonló kárt okoznak egy repülőgépben: ha beleszállnak a s hajtóműbe, a ventilátor lapátjainak élei valószínűleg apró darabokra szeletelik fel őket. A szakértő úgy véli, előfordulhat, hogy ennek során a hajtómű veszít teljesítményéből, de ez sem szükségszerű. Nem tart a szakértő a drónok lítium-ion akkumulátorainak sérülése nyomán elszabaduló vegyi anyagoktól sem, ezek szerinte egyszerűen elégnek a hajtóműben.
A drónok pedig a madarakkal ellentétben nem repülnek rajban, ezért egyelőre kisebb fenyegetést jelentenek az állatoknál - nyilatkozta George Morse az IEEE Spectrumnak. A repülésbiztonsági szakértő szerint sokkal nagyobb veszélyt jelent, ha a drón a pilóták előtti szélvédőnek csapódik.