A hírek szerint a PayPal különválik az eBaytől. Miért döntöttek a szétválás mellett?
A PayPal nem tudta kihasználni az összes benne rejlő potenciált az eBay részeként. Üzleti szempontból külön-külön teljesen új lehetőségek nyílnak a két cég előtt. A szétválás után azonban továbbra is ugyanolyan szorosan fogunk együtt dolgozni, egy család tagjai maradunk.
Tehát még idén megtörténik?
A szétválás már hivatalos, csak az a kérdés, hogy pontosan hogyan és mikor fog rá sor kerülni.
Hogyan hat a szétválás a PayPal üzleti kilátásaira?
Azt gondolom, hogy rövid távon csak pozitív hatással lesz ránk. Az üzletfejlesztés számára új lehetőségek nyílnak meg, olyan partneri kapcsolatokat építhetünk ki, amiket az eBay részeként nem tudtunk. Ráadásul a PayPal így önálló tőzsdei cég lesz: nagyon izgalmas hónapoknak nézünk elébe.
Milyen lehetőségeket jelent ez? Mekkora bevételre és nyereségre számítanak?
A PayPal szupergyorsan nő, tavaly körülbelül 235 milliárd dollárnyi (azaz 65,5 ezer milliárd forintos - a szerk.) forgalmat bonyolítottunk. Jelenleg napi 11 millió tranzakció fut rajtunk keresztül. Csak most, amíg itt beszélgetünk, ügyletek milliói mennek végbe. Ez a szám évente két számjeggyel nő, és a szétválással megnyíló új lehetőségek miatt gyorsuló növekedési ütemre számítunk.
Egyre erősebb a mezőny az online fizetés terén: megjelentek a mobil- és érintés nélküli fizetési megoldások is. Hogyan hat ez a cégre?
Ezen a piacon nagyon erős a verseny, de jó értelemben erős! Nekem személy szerint számos barátom dolgozik a konkurenciánál, így például az Apple-nél is, mindig érdekes figyelni, hogy milyen újdonságokkal rukkolnak elő. A verseny minket is ösztönöz, nem hagy ellustulni, folyamatosan figyelnünk kell, hogy ki mit csinál. Tanulunk egymástól, és sok esetben együtt is dolgozunk. Manapság már szinte mindenkinek van okostelefonja, úgyhogy végső soron a felhasználónak, a vásárlónak kell eldöntenie, hogy melyik szolgáltatás a legkényelmesebb a számára, melyiket is választja.
Attól nem félnek, hogy az új online fizetési megoldások elterjedésével a PayPal háttérbe szorul?
Nagyon szerencsések vagyunk, hogy az elmúlt 15 évben fel tudtuk építeni azt a hálózatot, amivel most rendelkezünk. Pillanatnyilag 160 millió ügyfelünk van, és azért dolgozunk, hogy nálunk is maradjanak. Igyekszünk új termékeket is fejleszteni: növelni a biztonságot és a felhasználói élményt. Természetesen nagy figyelmet szentelünk neki, hogy a konkurencia mivel áll elő, próbálunk továbbra is versenyképesek maradni.
A hírek szerint már a Facebook is fizetési szolgáltatást indít.
Igen, a Messengeren keresztül. De az sokkal inkább alkalmi, magánszemélyek közti szolgáltatás lesz. Biztos, hogy különféle korlátozásokat be fognak vezetni, így például, hogy mennyi lesz a maximálisan átutalható összeg. A szolgáltatást egyelőre csak az Egyesült Államokban tesztelik, és csak hitelkártyát lehet megadni. Ez több szempontból is más termék, mint amit mi kínálunk, nem hiszem, hogy versenyeznünk kellene egymással.
Milyen fejlesztések várhatóak a közeljövőben?
A mobilfizetés nem most jelent meg a piacon, 5-6 éve dolgozunk ezeken a megoldásokon. A digitális tárcát mobilra is optimalizáltuk, hiszen a legtöbb ügyfelünknek van okostelefonja, jelenleg körülbelül harmaduk használja azt rendszeresen paypales tranzakciókra. A forgalmunk negyedét mobileszközökön bonyolítják. A mobilpiac nagy szelete a miénk. Ugyanakkor látni kell, hogy ma már egyre nehezebb éles határvonalat húzni online fizetés és mobilfizetés között. Például amikor egy utas PayPallel fizet az uberes utazásért, az online fizetésnek minősül vagy mobilfizetésnek? Nehéz eldönteni. A legfontosabb - és ebbe rengeteg pénzt fektetünk -, hogy ügyfeleink a lehető legkényelmesebben tudjanak mobilról fizetni.
Mondana konkrétumokat a háttérben futó fejlesztések közül?
Célunk, hogy egy offline, online és mobilos fizetési lehetőségeket is kínáló általános digitális fizetési platformmá váljunk, ahol akár kuponokat is fel lehet használni. Ha egy cég kedvezményt ad ügyfeleinek, azt PayPalen is tudja érvényesíteni.
A PayPal rendszerét még nem törték fel
Mi a helyzet a biztonsággal? A PayPal felvásárolt egy olyan izraeli kiberbiztonsági céget, amely algoritmusok révén megjósolja, hogyan fognak próbálkozni a csalók a jövőben.
A biztonság rendkívül fontos, erre rengeteget költünk. A rendszerünket még sohasem törték fel, és sohasem támadták meg. A hatalmas forgalom miatt sem engedhetjük meg magunknak, hogy kockáztassuk, hogy a rajtunk keresztül futó pénz eltűnjön. Minden egyes végrehajtott tranzakciót ellenőrzünk, így például ha ön a magyar PayPal-számlájáról mondjuk Zimbabwéből próbál utalni, akkor ezt a rendszer észleli, és megvizsgálja, hogy nem csalási kísérletről van-e szó. Ha bármi gyanúsat tapasztalunk, azonnal ellenőrizzük az ügyfél személyazonosságát.
Hogyan tudják kivédeni a csalási kísérleteket?
Az automatikus és manuális megoldásokat kombináljuk. Mivel rengeteg tranzakciót kezelünk, tanulhatunk is belőlük, az algoritmusok egyre könnyebben kiismerik a gyanús eseteket. Ugyanakkor ezeknek a biztonsági mechanizmusoknak a felhasználók viselkedéséhez is alkalmazkodniuk kell, hogy valóban csak a csalókat szűrjék ki. Néha viszont szükség van rá, hogy az ügyfél saját kezűleg is megerősítse, hogy valóban ő az, aki épp Zimbabwéből akar utalni. A lényeg, hogy ne essünk át a ló túloldalára: a gyanús tranzakciókat blokkoljuk, de ne nehezítsük meg az ügyfelek dolgát.
Lassan szinte minden eszközünk okos lesz, egymással összekötött hálózatot alkotva. A dolgok internete milyen hatással lesz az online fizetésekre? Amikor eljön az idő, hogy a hűtő rendeli meg az élelmiszert, ami kifogyott.
Ezek a változások egész biztosan meg fogják változtatni azt, ahogyan vásárolunk. Elmosódik a határvonal a különböző fizetési megoldások között. Hamarosan lehet egy gomb a hűtőn, amit ha megnyomunk, megrendeli és ki is fizeti a szükséges élelmiszereket, vagy csak elküld egy üzenetet a mobilunkra, hogy magunk válasszuk ki a listáról, mi is kell.
Készülnek erre a jövőre?
Igen, dolgozunk rajta, hogyan lehet a fizetési rendszerünket beépíteni az okoseszközök világába. Szerencsére a PayPalt bármilyen platformra könnyedén lehet integrálni, legyen szó akár a hűtőről, akár egy tévéről. Inkább az a jó kérdés, van-e értelme egy adott eszközbe beépíteni a fizetési lehetőséget.