Beszáll a Google is a médiadömpingbe a Facebook és az Apple után. A keresőóriás egy, az újságírókat segítő szolgáltatást indított News Lab néven. A lényege, hogy a cég már meglévő szolgáltatásait és szoftvereit a sajtó rendelkezésére bocsájtja.
Így könnyebb lesz rendszerezni a beömlő hatalmas mennyiségű információáradatot, hiszen például a YouTube-ra feltett helyszíni beszámoló alapján, amelyet a szemtanú megjegyzéseivel látnak el, rá lehet keresni az adott helyre a Térképen, hogy tudjuk, hol keressünk hasonló adatok, dokumentumok után.
A napokban indították el a YouTube Newswire szolgáltatását is, ide bármilyen hírértékű felvételt fel tudnak tölteni a felhasználók.
Ahogy a Trendek is frissült: a napi 3 milliárd keresést elemző rendszer nem csak azt mutatja meg valós időben, mire keresnek rá az emberek, de azt is, mik a legnépszerűbb, témába vágó cikkek. A funkcióval az adatokat is valós időben dolgozhatjuk fel, és mesélhetünk el egy történetet az információáradat látványos bemutatásával. Az oldal percről percre, népszerűség szerint rendezi a témákat.
Aki az egyik funkciót - legyen az keresés, elemzés, térkép, videók, megjelenítési eszközök - nem ismeri kellően, annak külön oktatóvideók, leírások állnak a rendelkezésére a hivatalos oldalon. Amint új eszközökkel bővítik a tárat, az a honlapon azonnal megjelenik.
A Google azonban még ennél is tovább megy: az újságírókat, fejlesztőket támogató cégekkel kezdtek együttműködésbe, az elsődleges cél az apró, de független médiastartupok számának növelése. Emellett pedig mentorprogramokat és kerekasztal-beszélgetéseket tartanak, hogy nyomonkövessék a média változását, illetve az olyan új eszközök, mint a drónok, felhasználási lehetőségeit vitassák meg.
A News Lab első körben az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában, Franciaországban és Németországban startolt el, de a cél, hogy a teszidőszak után globálisan is az újságírók rendelkezésére álljon.
Az Apple és a Facebook ehhez képest kissé le van maradva: hiszen nemrégiben indították el a Flipboardhoz hasonló hírolvasó szolgáltatásaikat, ahová majd bármilyen nyomtatott vagy digitális újság, hírportál feltöltheti a híreit, anélkül, hogy a saját hirdetéseik utáni bevételtől el kéne esniük.
Sőt, a két óriáscég reklámaiból is profitot termelhetnek.
Ugyanakkor ez az üzleti modell elsősorban az olyan nagy lapoknak kedvez igazán, mint a New York Times vagy a brit Guardian, a kicsi kiadóknak az együttműködés nem kifizetődő. S éppen ez lehet mind a Flipboard, mind az Apple News és a Facebook Instant Articles halála. Ha csak pár újság híreit olvasgathatjuk, a felhasználók gyorsan elpártolhatnak tőle.
Ugyanakkor még eddig nem készült statisztika arról, hogy milyen eredményt értek el ezen híraggregátorok. Mellettük szól ugyanakkor a látványos, gyors és egyszerű megjelenítés, illetve a személyreszabhatóság: nem kell olyat olvasni, amit nem akarunk.