Az ügy még idén márciusban kezdődött, amikor az évek óta várt Metal Gear Solid V: The Phantom Pain hivatalos honlapjáról váratlanul eltűntették Kodzsima Hideo játékfejlesztő nevét, és csapata logóját is. A rajongók értetlenkedve kérték számon a kiadó Konamit, ők akkor azonban még kategorikusan cáfolták a kirúgásról szóló híreszteléseket.
Kodzsima neve hol lekerült, hol visszakerült a borítóra, eközben pedig a csapat minden hivatalos oldalát és csatornáját törölték, de tulajdonképpen senki nem mondta ki, mi történik.
Ettől függetlenül a kulcsszereplők nem maradtak csendben. Kodzsima Twitter-oldalán utalt távozására egy "Heading off" (távozóban) üzenettel, Donna Burke szinkronszínésznő pedig
konkrétan ki is mondta, hogy a Konami sajnos kirúgta a dizájnert.
Aztán csak kibújt a szög a zsákból. Alig egy hónappal a történtek után a Guillermo del Toro közreműködésével, és a The Walking Dead című tévésorozat egyik sztárjának főszereplésével készülő Silent Hills horrorjátékot is lelőtte a japán kiadó.
Mivel a szoftver szintén Kodzsima csapatának munkája lett volna, ekkor már készpénznek lehetett venni, hogy a cég és a fejlesztő útjai valóban elválnak. Később meg is erősítették, hogy a Metal Gear Solid V lesz az utolsó közös munka.
A cég már jó pár évvel ezelőtt elindult a mobiljátékok piaca felé, így akik inkább a nagyobb volumenű programok fejlesztésében vettek részt, azokat a Konami elkezdte kiköhögni magából.
Egy augusztusi jelentésből kiderült, hogy azokat a dolgozókat, akiknek már nem vették hasznát, nem rúgták ki, hiszen úgy végkielégítést kellett volna fizetniük nekik.
Helyette megszégyenítő, munkakörükbe egyáltalán nem tartozó feladatokkal bízták meg őket, mint a mosogatás, vagy a felmosás.
Így elérhették, hogy maguktól hagyják el a céget. A vezetőség még az aktuális dolgozók Facebook-oldalát is figyelte: aki kifejezte együttérzését volt kollégái felé, akár csak egy lájk formájában is, azonnal a fekete listára került, és hamarosan hasonló sorsra jutott.
Annak sem sokkal jobb, aki a cégnél maradhatott: a dolgozókat kamerákkal figyelik, hogy percre pontosan betartják-e a szüneteiket, ha pedig valaki késik, hangosbemondón olvassák be az illető nevét, hogy így szégyenítsék meg.
Lehetséges, hogy Kodzsima az embertelen munkakörülmények miatt hagyta el a céget, de van a történetnek egy másik oldala is.
A Metal Gear Solid V költségvetése ugyanis az egekig szállt:
az eredetileg tervezett negyvenmillió dolláros büdzséből végül nyolcvan lett, ráadásul a játék megjelenését folyamatosan csúsztatták.
Utóbbi betudható a dizájner maximalizmusának: csapatával legtöbbször évekig ül egy-egy szoftveren, ami végső soron kiemelkedő játékot eredményez, de a mai üzleti modellek világában nem túl kifizetődő, így elképzelhető, hogy Kodzsimának ezért kellett mennie.
Hogy a Konami számára megtérül-e a méregdrága Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, még nem tudni. Az viszont biztos, hogy a játékosoknak kevés okuk van panaszra. A program az 1987-ben kezdődött lopakodós Metal Gear-sorozat befejező darabja, és nyugodtan ki lehet jelenteni, hogy
méltó búcsú az egyik legnépszerűbb szériától.
A szoftver az 1980-as években játszódik, főhőse Snake, egy legendás katona, aki 9 év kómából ébred fel egy ismeretlen kórházban, hiányzó bal karral. Snake-et és csapatát a legutóbbi epizód végén komoly támadás érte: a katona már csak árnyéka egykori önmagának, de bosszút esküszik azokon, akik megsemmisítették seregét.
A történetről legyen elég ennyi, a Metal Gear játékok alapvetően csavaros és lineáris történetvezetésükről híresek, most azonban meglepően visszafogott szerepet kapott maga a sztori. Ez egyáltalán nem baj, hiszen a program így az újoncok számára is megközelíthetőbb.
A legnagyobb katarzist persze a régi veteránoknak nyújtja.
Aki nem ismeri az elődöket, csak érdeklődéssel, aki viszont igen, az csodálattal fogja figyelni az ötödik rész stílszerű, zseniális befejezését.
A Metal Gear Solid V a sorozat első olyan darabja, amely nyitott világban játszódik: egy hatalmas afganisztáni, és egy legalább akkora dél-afrikai területet járhatunk be, melyeket komoly katonai haderők tartanak uralmuk alatt.
A játék folyamatosan kínálja a küldetéseket, amiket ezeken a színtereken elvégezhetünk, de ha akarjuk, kedvünkre kiiktathatjuk az összes ellenséges bázist, mindenféle különösebb cél nélkül.
A területeket bejárhatjuk lóháton, kamionnal, dzsippel, tankkal és helikopterrel is, de magát az akciót mindig érdemes gyalogosan végezni, hiszen a cél elsősorban a lopakodás.
Bár a játék lehetőséget biztosít az esztelen rambózásra is, egyértelműen azt jutalmazza inkább, aki észrevétlenül, minél kevesebb áldozattal viszi véghez a feladatokat. Ugyanúgy a történet végére juthatunk, ha mindenkit ledarálunk, de
a legjobban akkor járunk, ha nem vesznek észre, és nem ölünk meg senkit.
Helyette altatófegyverekkel, fojtószorítással, vagy éppenséggel egy jókora fejbevágással érdemes kiiktatni az ellenfeleket. A játék ezért megjutalmaz, hiszen Kodzsima hatalmas pacifista, és ez eddig minden szoftverén érződött, hiába volt központi témájuk a háború.
Persze épp az a legszebb a Metal Gear Solid V-ben, ami elődeiben is: hogy mindez teljesen ránk van bízva. Elképesztő, hányféleképpen alakulhatnak a legapróbb konfliktusok is, nemhogy a fő küldetések.
Ennyi rejtett tartalommal még egyik korábbi epizód sem rendelkezett, de ha már csak az elődnél kétszázszor nagyobb területet, a több száz fegyvert és uniformist, a választható társakat, a járműveket vesszük figyelembe, már akkor elégedettek lehetünk.
Az összesen 50 fő- és 157 mellékküldetés végigvitele akár kétszáz órába is telhet,
főleg ha hajlamosak vagyunk - márpedig hajlamosak leszünk - átadni magunkat a szabad játéktérnek.
Abba már bele sem fogok menni, hogy a szoftver alapvetően egy saját hadsereg és hadiközpont felállítását is elvárja, és missziók közben folyamatosan gyűjtenünk kell az új harcosokat, beosztani őket a megfelelő pozícióba, ellátmányt biztosítani nekik, és a többi.
A Metal Gear Solid V: The Phantom Pain egyértelműen az elmúlt évek egyik legkiemelkedőbb videojátéka. Csakis olyan címekkel lehet egy mondatban említeni, mint a Grand Theft Auto V, vagy a The Witcher 3.
A szoftver sorra kapja a legmagasabb elismeréseket,
a szakma és a játékostársadalom egy emberként szalutál előtte, s mégis, Kodzsima Hideo életművén méltatlan csorbát ejtettek, mikor levették a nevét a borítóról.
Ő, és a csapata az elmúlt tíz évben egyetlen középszerű programhoz sem adta nevét.
Nem érték be kevesebbel, csak a legjobbal.
A Metal Gear Solid játékok sosem voltak azok az évente megjelenő fejőstehenek, amiket a pénzes kiadók igazán szeretnek. Ellenben egyedülálló minőséget képviseltek: ezt pedig mindig is értékelték a gamerek, s honorálták keményen megkeresett keresetük egy részével.
Éppen ezért hiába vették le a nevét szinte minden játékról, amihez valaha köze volt, mi, akik végigkövettük ezt a sorozatot,
tudjuk, hogy ez Kodzsima Hideo hagyatéka, és ezt senki nem veheti el tőle.
A Metal Gear Solid V: The Phantom Pain PlayStation 4, PlayStation 3, Xbox One, Xbox 360 és PC platformokon érhető el.