Nem kisebb dologról, mint az internsemlegességről szavaz az Európai Unió. (A végső döntésről itt olvashat.) Céljuk, hogy a szolgáltatók és tartalomgyártók csatájától megvédjék a felhasználót, hogy továbbra is minden információhoz ugyanúgy hozzáférhessen.
Németország, Franciaország és más uniós tagállamok ennél is tovább mennének, és
az internethez való hozzáférést felvennék az alapvető emberi jogok közé.
Lévén a mai modern világban nehéz elképzelni, hogy internet nélkül az ember szabadon ki tudja fejezni a gondolatait, véleményét.
Szakértők azonban attól tartanak, hogy
éppen azok lehetnek az új jogszabály vesztesei, akikért létrehoznák: a felhasználók.
Ahogy az internet atyja, Tim Berners Lee is fogalmazott: "Ha jelenlegi formájában fogadják el, akkor az innovációt, a szólásszabadságot és a magánszférát veszélyezteti majd, ahogy hátraveti Európát a digitális gazdasági versenyben."
De miről is van szó: hogyan lehet megsérteni a netsemlegesség elvét? Ha például egy szolgáltató úgy dönt, hogy az általa üzemeltetett hálózaton a felhasználók csak bizonyos tartalmakat érnek el. Ezzel vádolták meg a Facebook Internet.org kampányát is.
Mark Zuckerberg a világ szegényeinek juttatna internetelérést. Azoknak, akik egyébként nem tudnak megvenni egy okoseszközt, vagy előfizetni egy adatcsomagra. Hátránya viszont, hogy az internet csak egy kis szeletét kívánta megosztani, például a konkurens Google szolgáltatásait, így YouTube-videókat nem lehetett vele elérni.
Ez egyenlőtlen helyzetet teremt a tartalmak között, azaz sérti a netsemlegességet
– bár üzleti szempontból kétségkívül érthető, miért nem akarja a Facebook, hogy Google-terméket használjunk.
A piaci érdek azonban nem ütközhet a felhasználó érdekével - éppen ezt akarják megóvni az EU-ban is.
Az Egyesült Államokban már odáig fajult a helyzet, hogy a tartalomgyártók (mint a Netflix vagy a YouTube) és az internetszolgáltatók (például A&T, UPC, Vodafone, Telekom) között dúló harcba fentről,
politikai szinten kellett beleszólni, hogy megvédhessék a felhasználókat.
A Szövetségi Távközlési Bizottság (FCC) februári döntése értelmében a szponzorált tartalmak törvénytelenek. Ez magában foglalja azt, hogy ha egy oldalt vagy szolgáltatást gyorsabban érünk el (kvázi mert a tulajdonosa fizetett érte a szolgáltatónak), ha más jogszerű oldalak és szolgáltatások nem érhetőek el, illetve ha ezek lassú sávra kerülnek.
Tavasszal úgy tűnt, Magyarországra is begyűrűzik az internet semlegességét érintő vita. A UPC ügyfelei három napig nem érték el például az RTL Klub és a közmédia oldalait.