Körülbelül hat évbe telik egy új autót fejleszteni, ennyi idő alatt pedig cégek jönnek-mennek. Amikor még elkezdik fejleszteni a kocsit, a Nokia még gumicsizmát gyárt, mire befejezik, addigra nincs is már Nokia, vagy nem tudjuk melyik kínai vállalaté.
Hat év alatt a mobilgyártók hat újabb generációt kiadnak készülékeikből, új csatlakozókkal, új szabványokkal.
Így kezdte eszmefuttatását Winkler Róbert az okosautók jelenéről és jövőjéről a Telenor Okostelefon Akadémián. És valóban: az okostelefonok ma még jobbak, mint a legjobb autó a piacon.
A kocsi fedélzeti számítógépe még fel sem ébredt, a mobilon már fut a navigáció. Elindulok, és az applikáció jobban követi a forgalmat, vagy talál parkolóhelyet, ad releváns információkat a sofőrnek, mint a beépített gép. Egy olcsóbb okostelefon pedig külső akkumulátorral felszerelve 4-5 napot is kihúz, mint egy békebeli tégla-Nokia.
Az okosautók 3 fokozatban érkeznek:
Ma az autós fedélzeti rendszerek leghasznosabb beltéri extrája a beépített Bluetooth, amellyel az okostelefon hangját továbbíthatjuk az autós hifinek, így nem csak zenét hallgathatunk, de navigálhatunk és telefonálhatunk is, az illető hangja a hangszórókon szólal meg.
Habár még itt is akadnak problémák, például amikor a konferencián kiállított BMW i8-asban viaskodik az iPhone-ról lejátszott zene a beépített autós ráadióval, s
hol egy metálzenekar hörgését halljuk, hol Kate Perry és a Roar szólal meg.
A helyszínen is kiállított Tesla Model S már szoftverben is erős: úgy kapja a frissítéseket, mint az okostelefon. Éjszaka rátölt, majd reggel megkérdi, hogy akarod-e telepíteni. Így lett belőle egy update-el önjáró autó, az eleve beépített több száz szenzor lehetővé tette, hogy mindössze a szoftvert kelljen frissíteni.
Persze a Model S még nem tudja mindenhol elvezetni magát, ez a funkció inkább csak autópályán és országúton használható, egy zsúfolt városon például biztosan nem tudna még átjutni.
Sávkövetés és holttérfigyelés, táblafelismerés, követési távolság tartása, parkolóasszisztens: mind olyan funkciók, amik az önjáróságot megelőzték, de az önjáró autókban már rendszerbe kötve dolgoznak.
Habár itt is érdemes megjegyezni:
az autó sokkal sebezhetőbb,
a hackerek számára is hozzáférhető, ha folyamatosan internetre csatlakozik, mint például a beépített SIM kártyás Tesla.
Idáig azonban nem kell elmenni, egy rossz, vagy beakadt frissítés is gondot okozhat. Péládul, amikor végre megbízunk abban, hogy a koccanásgátló megbizható, s hagyjuk tolatni az autót, amely aztán nekicsattan a mögötte állónak.