A Massachusettsi Műszaki Egyetem és a Harvard Egyetem kutatói közösen fejlesztettek egy olyan algoritmust, amellyel bármelyik weboldal betöltési ideje körülbelül 34 százalékkal csökkenthető. A Polaris abban segít, hogy a böngészők feltérképezhessék az oldal objektumai közti kapcsolatokat.
Így hatékonyabban tudják szállítani az adatcsomagokat, és kevesebb idő kell a betöltéshez.
„Körülbelül 100 milliszekundum kell minden alkalommal, amikor a böngésző a hálózaton keresztül elér egy adatrészletet. Ha a weboldal összetettebb, akkor a böngészőnek többször is meg kell tennie az utat. A Polaris ezek számát próbálja minimalizálni, így kevesebb idő kell” – írja a kutatócsoport a közleményében.
A kódot 200 vezető weboldalon tesztelték, köztük az ESPN.com, NYTimes.com és Weather.com címeken. Az összetett, bonyolultabb weboldalakon látványosabb volt az eredmény. A kódot JavaScriptben írták, így bármelyik böngészővel működik. Egyelőre azonban szerverre kell telepíteni a használathoz.
A kutatók remélik, hogy idővel a hétköznapi felhasználók böngészőibe is beépülhet a megoldás.
Míg az internetelérésünk idővel egyre gyorsabbá vált, a weboldalak is összetettebbek lettek, ezért még így is viszonylag sokat kell várni egy lap betöltésére. Miután beírjuk az URL-címet , vagy rákattintunk egy linkre, a böngésző elkezdi összegyűjteni és lekérni az objektumokat – HTML-fájlokat, JavaScriptet, képeket, videókat.
A Polaris gráfot készít a weboldalon található objektumok közti kapcsolatról,
amelyekből egy oldalon akár ezernyi is lehet. Így az összetartozó elemeket egyszerre próbálja szállítani, minimalizálva a köröket.
A kutatócsoport egyik tagja így magyarázta a technológiát: „Mikor elutazunk egy városba, előtte több városon is áthaladunk. Ha valaki ad egy listát indulás előtt az összes városról, akkor megtervezhetjük a legrövidebb utat. Enélkül sokszor felesleges köröket teszünk a környező településeken. Egy böngésző számára hasonlóan működik az objektumok betöltése. A Polaris odaadja a listát, mielőtt megkezdődik az út.”
A weboldalak betöltési ideje azért sarkalatos pont a cégek számára, mert a hosszú töltési idő elriasztja a lehetséges ügyfeleket.
Az Amazon becslése szerint minden 100 milliszekundum késés egy százalékkal csökkentheti a profitot.