Kívül-belül átalakult a Menetrendek.hu. Az útvonaltervező már nem külön tartalmazza a Volán-buszok menetrendjét és a MÁV vonatait. Ha egyik pontból a másikba szeretnénk eljutni, már nem kell külön oldalt megnyitnunk a vonatos és buszos csatlakozások megnézéséhez, az új rendszer mindegyik menetrendet figyelembe veszi.
Ez nemcsak egyszerűen kényelmesebb alkalmazást jelent. Adott esetben
eddig nem tudhatta meg az internetes menetrendekből az utazó, hogy hol érdemes átszállnia
vonatról buszra, ezt magának kellett kitalálnia, és utána keresgélni a két menetrendben.
A szolgáltatást március 31-én, 20 órakor élesítették. Készült kifejezetten okostelefonokra és táblagépekre optimalizált nézet is, és már a frissített mobilapp is kész van, de csak később kerül fel a digitális áruházakba.
A vonatos és buszos közlekedés összehangolásával még több úti cél válik elérhetővé. Tervezéskor megadhatjuk, hogy csak busszal, illetve busszal és vonattal is szeretnénk-e közlekedni. Az egyértelműség miatt a megszokott járatinformációk mellett így megjelentek a buszt, vonatot jelző kis ikonok is.
Az alkalmazás tervezésekor négy fő felhasználói igényt vettek figyelembe: az emberek tudhassák, hogy milyen lehetőségeik vannak, el tudják helyezni az utat térben és időben, és valós időben is láthassák, hogy elérik-e még az adott járatot. Az utolsó szempont az volt, hogy az emberek megszabadulhassanak a bonyolult, PDF formátumban letölthető menetrendi táblázatoktól - mondta el az Origónak Polyák Ádám, a szolgáltatás UX designere.
Az eligazodásban kétféle nézet segít: a lenyitható Ábrás járatinfó a Google Térképekhez hasonlóan jelzi ki az egyes állomásokat, átszállási helyeket, időpontokat. Az új térképes nézetben pedig valós időben láthatjuk, hogy éppen hol jár a jármű, amennyiben az éppen közlekedik.
Busz esetében az utazás időtartama és a kilométerek száma mellett a jegyár is látható, amelynek pontos kiszámításához megadhatjuk, hogy milyen kedvezményekre vagyunk jogosultak.
A vonatok jegyáraira még egy ideig várnunk kell, mivel a MÁV és a Volán kedvezményeit össze kell egyeztetni. A MÁV kedvezményei bonyolultabbak - mondta Dr. Molnár György, a Volán Egyesülés személyszállítási és műszaki fejlesztési igazgatója. A fejlesztés költségeit a keresőben megjelenő reklámbevételekből finanszírozzák.
Vitézy Dávid közlekedési szakértő, a BKK volt vezérigazgatója, aki a közelmúltban miniszteri biztosként éppen a különböző közösségi közlekedési ágazatok összehangolására dolgozott ki javaslatokat, régóta hangsúlyozza, hogy szükség lenne a buszok és vonatok közös menetrendi tervezőjére.
Nem meglepő tehát, hogy az Origónak üdvözölte a fejlesztést, ugyanakkor további elemeket is szükségesnek lát. A városi közlekedési eszközöket is integrálni kellene, másrészt szerinte a vasútnak és a Volánoknak
nyilvánossá kellene tenniük menetrendi adataikat,
hogy bárki fejleszthessen rájuk alkalmazásokat. A BKK-nál ez már megtörtént.
Vitézy részben nyitott ajtókat dönget: Dr. Molnár György elárulta azt is, hogy a BKK már dolgozik azon, hogy a Budapesti Közlekedési Központ járatai is bekerülhessenek a rendszerbe,
és az útvonaltervező a metrókat, villamosjáratokat, trolikat is figyelembe vegye
tervezéskor. Így már annyit is elég lesz megadnunk, hogy például a Kálvin tértől szeretnénk eljutni Kaposvárra.
A közös kereső a MÁV-Start és a Volán Egyesülés együttműködésével valósult meg a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. szakmai támogatásával. A szolgáltatást a New Wave Media fejleszti, az Origo tulajdonosa.