Már három milliárd dollárra hízott a Meitu nevű kínai cég értéke, amely kizárólag olyan appokat fejleszt, amelyek szebbé varázsolják a nőket. Kínában úgy is emlegetik őket, mint a cég, amely „isteni eszközöket készít szelfikhez".
Havonta több százmillió felhasználó használja aktívan a cég appjait, amelyek arcfelismeréses technológiával, 3D modellek használatával tüntetik el az alanyok szépséghibáit. Kivilágosítják a bőrt, csodálkozóbb tekintetet, kisebb homlokot, és hosszabb combokat varázsolnak.
Az app népszerűsége sokat elárul a mai Kína digitális kultúrájáról. Ugyan Kína és az internet kapcsolatáról először a cenzúra és a Nagy Tűzfal jut az ember eszébe, ami elvágja Kínát az olyan szolgáltatásoktól, mint a Facebook, vagy a Gmail. Ennek ellenére 2015-ben
a világ top tíz internetes cége közül négy kínai vállalat volt.
köszönhetően ezt az ország e-kereskedelmi piacon szerzett dominanciájának.
Már több mint 710 millióan interneteznek Kínában, ami a világ összes internezőjének ötödét jelenti. A növekedést részben magyarázza az elérhető áron kapható okostelefonok térnyerése. És minden egyes mobilhasználó nagy valószínűséggel fotózásra is használja az appot, legyen az egy szelfi, vagy egy gasztrofotó.
A kínai Nagy Tűzfal
Kínában tiltva vannak az olyan oldalak, mint a Facebook vagy a Google. A Kínai Nagy Tűzfal számos olyan oldaltól elzárja a kínai internetezőket, amit a Kínai Kommunista Párt károsnak ítél. Többek közt nem lehet használni a YouTube-ot, a Twittert, a Gmailt, és számos nyugati hírportált sem. Ezen oldalak kínai megfelelőit pedig erősen figyeli és cenzúrázza a kínai kormány.A Meitu jól időzítette első alkalmazásának megjelenését, a 2008-ban alakult cég születésével együtt került be az Oxfordi Szótárba a "szelfi" kifejezés is. A Meitu első appja egy asztali alkalmazás volt, amit a Google Picasa szerkesztője inspirált.
A cég termékfejlesztési igazgatója szerint a cél eleinte az volt, hogy Kínában is meghonosítsák az egyszerű fotószerkesztő appokat. Hamar felismerték, hogy a felhasználók ezt nem a nyári nyaraláson készült képekhez használják legtöbbet,
hanem arra, hogy előnyösebbé varázsolják megjelenésüket.
Azzal pedig nem szeretnek túl sokat szöszölni, így az appot úgy tervezték, hogy legfeljebb két gombnyomással elérhetővé váljon a szépségideálnak megfelelő külső.
A szépség és az önkifejezés kiemelten fontos a fiatal kínai nők számára, amely egyre jelentősebb vásárlói réteget jelent a cégeknek. A Boston Consulting Group elemzőcég 2012-es előrejelzése szerint a nők összfizetése Kínában a 2000-ben mért 350 milliárd dollárról 4 billióra fog nőni 2020-ra, javul a nők életszínvonala.
A Meitu ennek a két tényezőnek köszönheti sikerét: a kínaiak mobil iránti megszállottságának,
és az egyre fizetőképesebb, szépség iránt sóvárgó kínai nőknek.
A felhasználók pedig serényen szelfiznek, nem csak a saját közösségi oldalaikon, de a társkeresőkön is. Tinting Cu, 24 éves főiskolai végzős elmondása szerint az életét is megváltoztatta az app,
naponta két órát tölt szelfik készítésével.
„Manapság, amikor a lányok valahová kimozdulnak, az egyet jelent azzal, hogy fotókat készítenek és kiposztolják a profiljaikra"- tartja a szelfiimádó lány.
Ugyan a szépítő app használata átverésnek tűnik, mert torzítja a valóságot, az app rajongói szerint az magabiztosságot kölcsönöz nekik, és kiutat jelent a valódi világ elvárásainak nyomása alól.
A Meitu legismertebb terméke a MeituPic, az egygombos szépségapp, amivel nagy ismertségre tett szert, de több apró képszerkesztő, és videószerkesztő programot is színesíti a kínálatot.
Hardver terén is meglovagolja a cég a szelfiőrületet: dupla 21 megapixeles lencsével felszerelt mobilokat gyártanak. A cég bevétele javarészt appon belüli hirdetésekből származik, és ezekből
a prémium, szelfizéshez gyártott telefonokból.
A befektetőknek a fiatal női vásárlók miatt igazán érdekes a Meitu, ezért lapátolják bele a súlyos dollárokat. Az elemzők szerint a következő lépés a fejlődésben a közösségépítés, és egy új, komolyabb üzleti modell lenne, de a cég távlati tervei közt szerepel egy olyan szépségiparra alapuló ökoszisztéma is, amelyhez már gyártók és szépségmárkák is társulhatnának.
A Meitu agresszívan terjeszkedik, Kínán kívül vannak már irodái Santa Monicában, Palo Altóban, Kaliforniában, Londonban, Tokióban és Brazíliában is. A kérdés csak az, hogy a Meitu szépséggel kapcsolatos elképzelése Kínán kívül is megállja-e majd a helyét.
Ebben első komolyabb partnere a Facebook, a közösségi óriás áprilisban jelentette be éves fejlesztői konferenciáján, hogy az iOS-es felhasználók már átalakíthatják a Meitu BeautyPlus segítségével profilvideóikat.
Az app gyorsan terjedt Dél-Ázsiában, de a lokalizáció kihívás elé állítja majd az Egyesült Államokban, ahol inkább a barnult bőr hívei a hölgyek.
Tavaly a Buzzfeed nevű amerikai portál tesztelte az appot amerikai nők körében, akik megrökönyödtek a bőrfehérítő szűrőn. A Meitu-nak ezeket a kulturális különbségeket is figyelembe kell majd vennie ha azt akarja, hogy a tengerentúl is hódítson az app.
„Elképesztően érdekes, hogy a nők szépségideálja mennyire változik a különféle piacokon"- fejtette ki gondolatait a cég a Washington Postnak adott interjújában.