A Mercedes a zsámbéki drivingcamp Hungary pályára szervezett sajtótájékoztatót a Star Experience Roadshow keretében, ahol az intelligens asszisztens rendszerekkel ismerkedhettek meg az újságírók.
Ki lehetett próbálni a combosabb járgányokat, köztük az AMG GT-t és GT S-t, de a V-osztály legerősebb, illetve az E- és C-famíliájába tartozó modelljeit is meg lehetett ülni.
Az eseményen lényegében azt nézhettük meg,
mi történik a jövőben, amikor már az önvezető autók a mindennapjaink részét fogják képezni.
Minden funkció demonstrálására nem volt sajnos lehetőség, ám a Distronic követési távolságtartó tempomatot így is sikerült szemléltetni.
Autópályán például kimondottan kényelmes szolgáltatás, hiszen a jármű figyeli az előttünk haladó autót. Ha az fékezni kezd, akkor a mi szuperautónk az előre beállított sebesség ellenére is fékezni kezd. Persze csak a maximális fékteljesítmény 50 százalékával, azaz a figyelmünk egy pillanatig sem lankadhat, hiszen az esetleges ütközést már nekünk kell elkerülni.
Izgalmas extra még a Pre-Safe, amikor a kocsi már előre látja a veszélyhelyzetet,
az utasok épségének megőrzése érdekében automatikusan megfeszíti a biztonsági övet,
valamint hangjelzést ad.
Az ESP elektronikus stabilizálás nagy újítása, hogy az oldalszelet is figyelik a szenzorok: ez a vezetéstechnikai pályán elég nagy élmény volt, vízsugárral lökték meg a vizes pályán az autók hátulját.
Az Adaptive Brake a hegymenetben történő elindulást segíti, kvázi megakadályozza a visszagurulást. A Sáv-csomag pedig figyeli a helyes sávtartást, ha pedig a sofőr véletlen nem lenne tekintettel a csíkokra, akkor a jármű ezt a tudtára adja.
Ez a vezetéssegítő rendszer bármennyire is űrtechnikának hangzik, az instruktor szerint hamarosan már nem csak a prémium autók kiváltsága lesz.
A legérdekesebb pillanat talán az volt, amikor a kereszteződés funkciót teszteltük a fékasszisztens esetén. A Mercedes E220 az oldalról érkező tárgyat ugyanis észlelte, rendesen fékezett egyet, sípolt, ám
az utolsó pillanatban mégis, tévesen, elengedte az automatika a féket,
a sofőrnek pedig észnél kellett lennie, és rátaposnia a pedálra, nehogy baj legyen.
Ez a helyzet tökéletesen mutatja azt, amire számtalan alkalommal felhívták a figyelmünket, hogy ezek a vezetést segítő rendszerek ugyan rendelkezésünkre állnak, ám
nem szabad rájuk bízni a vezetést,
mindig koncentrálni kell, hiszen bármelyik elektronika beadhatja a kulcsot, és abban a pillanatban csak magunkra leszünk utalva, az embernek kell döntést hoznia és lépnie.
A parkolás viszont tökéletesen ment. A Parktronic aktiválása után 35 km/h sebesség alatt a kocsi folyamatosan figyelte, hol lehet elegendő hely a megállásra. Amikor jelzett, elég volt megállni, hátramenetbe kapcsolni, majd megnyomni a gombot, s elkezdődött parkolás.
Egészen fura érzés a volán mögött ülni, és nézni, ahogy a kormány magától tekereg.
Készített olyan alkalmazást is a Mercedes, amellyel az autó nélkülünk is képes elgurulni és leparkolni, amíg mi beugrunk a boltba vásárolni. Majd utána egy szempillantás alatt visszarendelhetjük oda, ahol kiszálltunk.
A táblák, és egyéb objektumok észlelését a HD-felbontásban dolgozó kamerák biztosítják. Akár 360 fokban is képesek észlelni: nemcsak hátra, de előre is látnak, nappal és éjjel egyaránt.
Látszik, hogy a Mercedes a lehető legtöbbet próbálja kihozni az automata rendszerekből, ám egyelőre ha minden jól is működik, akkor sem tökéletes: becsúszhatnak hibák, és ha nem figyelünk, igencsak pórul járhatunk. Egyelőre a másik "probléma", hogy
ezeket az asszisztenseket rendesen meg is kell fizetni,
és itt nem csupán a felárra kell gondolni, de az autóra is, amibe beleszerelik.
Megismerkedni jó volt velük, megkönnyítenek egy hosszú távú utazást, ám egyelőre ezek nélkül is lehet élni. Kíváncsi vagyok, vajon mennyi balesetet védenek ki, vagy mennyiért lesznek felelősek a sofőr figyelmetlensége miatt.