A Georgiai Műszaki Egyetem kutatói egy olyan programon dolgoznak, amivel a robotok különféle interaktív történeteken keresztül sajátítanák el azt, mi a helyes cselekedet.
A kutatók tavaly ősszel mutatták be Scheherazade nevű mesterséges intelligenciájukat, ami különálló történetszálakból állít össze teljesen új, összefüggő, és értelmes meséket. Az interaktív kalandokban az olvasó választ, hogy melyik szálon szeretne tovább haladni, ez pedig kihat a történet végkimenetelére.
Az új Quixote nevű program
azt tanítaná meg a robotoknak, hogy mi a jó és a rossz.
Ehhez a mesélő program történeteit használja fel: az egyes döntésekhez büntető, és jutalmazó jelzéseket rendel. A főhős cselekedeteit jutalmazandónak, míg az antihősét büntetendőnek címkézi -
a megoldás hasonló ahhoz, ahogyan a kutyákat tanítják.
Az egyik tanulságos történetben például minél előbb orvosságot kell vinni egy betegnek. A robotnak három lehetősége van: kivárhatja sorát, udvariasan jelezheti a sürgős helyzetet a gyógyszertárosnak, vagy ellophatja azt a boltból.
A robot magától valószínűleg az utóbbi megoldást tartaná a leghatékonyabbnak, Quixote azonban jutalmazandó cselekedetnek ajánlja neki az első kettő opciót, míg a lopást büntetendőnek. Ez alapján megtanulhatná, miként lehet helyesen dönteni a különböző helyzetekben.