A Lego az egyik legnépszerűbb és legértékesebb márka a földgolyón, és a milliók által rajongott építőjáték mögött egy olyan cég áll, ami komoly hangsúlyt fektet arra, hogy a gyerekek ne csak szórakozzanak legózás közben, de olyan tudásra tegyenek szert,
ami az iskolában és az életben is hasznosnak bizonyulhat.
A dán vállalat a Mindstorms termékcsalád bevezetésével már évekkel ezelőtt összekötötte az építés kreatív élményét a programozással és a robotikával, továbbá az oktatási intézményeket is megcélozták a WeDo nevű speciális készletekkel, amelyekkel az iskolapadban lehetett elsajátítani a kódolás alapjait.
Habár mindkét megoldás előremutatónak számít, a Mindstorms a meglehetősen borsos árával szűkítette le a felhasználók körét, a WeDo pedig nem került be a hagyományos játékboltokba, így sokan még a létezéséről sem tudnak.
A Lego most ezeket a korlátokat igyekszik ledönteni, hiszen a Lego Boost képében 2017-ben egy olyan készletet hoz forgalomba, ami a korábbinál jóval barátságosabb árak mellett igyekszik megismertetni a robotika és a programozás alapjait az erre fogékony gyerkőcökkel.
A Lego Boost egy 840 legóelemet tartalmazó szett, amiben olyan speckó kiegészítők is helyet kaptak, amelyek segítségével könnyedén motorizált/interaktív építményeket alkothatunk. A csomag legfontosabb eleme a Bluetooth-lapkával felszerelt méretes elem, a Move Hub, ami nemcsak két motort, de egy mozgásérzékelő szenzort és egy fényforrást is tartalmaz.
Ezt egészíti ki a több száz hagyományos kocka, illetve a készletben található még egy motor és egy különálló szenzor, ami a színeket és a távolságot érzékeli, továbbá kedvünk szerint aktiválható extra fényforrásként is funkcionál.
A Boost viszont nemcsak a speciális, programozható elemek miatt tér el a hagyományos készletektől, ez a csomag már papíralapú építési útmutatót sem tartalmaz. Az építéshez (de leginkább a programozáshoz) szükséges egy iOS-t vagy Androidot futtató tablet, amelyre telepíthető a készlet használatához szükséges applikáció.
A letöltést és első indítást követően aztán jön az a klasszikus élmény, ami főleg a Creator szettek sajátja: választhatunk, hogy a mérnökök és dizájnerek által előre megálmodott öt lehetőség közül melyiket kívánjuk először megépíteni.
A legkomplexebb a harminc centi magas, Vernie névre hallgató robot, de mellette „életre kelthető” Frankie, a legócica, továbbá összerakhatunk egy gitárt, egy futurisztikus traktorra hajazó járművet, illetve egy olyan gépezetet, amit beprogramozhatunk arra, hogy magától illessze össze a kockáinkat.
Építés közben az applikáció megismerteti a felhasználóval a meglehetősen egyszerű programozási felületet, ahol a különböző grafikus elemek eltérő lehetőségeket rejtenek: motorok üzemeltetése, mozgatás, fények ki- és bekapcsolása, szenzorok beállítása, és még sorolhatnánk. Az egyes funkciók szépen összefűzhetőek, majd egyetlen érintéssel tesztelhetők a valóságban –
lényegében a tabletünk lesz a kontroller az alkotásainkhoz.
Hasonló megoldással működik az iskolák számára tervezett WeDo is, de a vezető dizájner, Simon Kent szerint a Boost esetében az volt az egyik legfontosabb cél, hogy az építés és a programozás alapjainak elsajátítása végig játék legyen, és egy percig se érződjön tanulásnak.
Az építés során, a grafikus programozó felületet használva Vernie robotot megtaníthatjuk táncolni, rumbatököt rázni, célba lőni, sőt azt is elérhetjük, hogy reagáljon a tabletből érkező hangokra.
Frankie cicát ezzel szemben arra vehetjük rá, hogy harmonikázzon (a színeket érzékelő szenzor segítségével nyomja le a megfelelő billentyűket), vagy éppen mi magunk ismerkedhetünk meg a rock alapjaival a frissen épített gitárunk segítségével.
És ez még csak a kezdet. Mire a gyerekek felépítik mind az öt variánst, és kipróbálják a különböző lehetőségeket, annyira belejönnek a programozásba, hogy jó eséllyel nem állnak meg a dizájnerek által megálmodott robotoknál és építményeknél, hanem belekezdenek a saját ötleteik megvalósításába.
Az applikáció a nagyobb modellek mellett további, egyszerűbb mintákat is tartogat a felhasználóknak, megadva a végső lökést, hogy elrugaszkodjunk a készlet mellé „csomagolt” tervrajzoktól.
Legóról lévén szó, a Boost kompatibilis minden egyes elemmel az elmúlt fél évszázadból, így kellő fantáziával és kreativitással a már meglévő (de teljesen „statikus”) készletek is életre kelthetők. Motorizálhatók a járművek, fény gyulladhat az épületekben, a szenzoroknak hála interaktívvá válhatnak a különböző gépezetek, sőt
a gyerekek akár olyan alkotásokkal is előállhatnak, amire korábban senki nem gondolt.
A játéknak lényegében csak a kreativitás szabhat határt. Ha valaki ráérez az építésre és a tényleg egyszerű programozás logikájára, akkor végtelen szórakozásra vált jegyet, főleg, ha nem csak azzal a 840 elemmel rendelkezik, amit ez a csomag tartalmaz.
A Lego Boost a cég tervei szerint 2017 augusztusában kerül a boltok polcaira, és a dán játékgyártó 160 dollárban határozta meg a készlet árát. Ez átszámítva 48 000 Ft, ami annyit tesz, hogy idehaza valahol 60 000 környékén lesz kapható a csomag.
Ez ugyan nem kevés pénz, de még mindig sokkal olcsóbb, mint a MindStorms EV3, amihez továbbra sem nagyon lehet hozzájutni 100 000 Ft alatt.
A Boost ugyan nem váltja ki a sokkal szofisztikáltabb és több lehetőséget rejtő MindStorms családot, viszont jóval barátibb áron kínál olyan interaktív építőjátékot, ami nemcsak a gyerekek kreativitását fejleszti, de olyan készségek és technológiák elsajátítását hozza magával, amelyek – mindenféle túlzás nélkül – komolyan befolyásolhatják a fiatalok jövőjét és a munkaerőpiacon felnőttként betöltött szerepüket.