A számítógépes játékok piaca már évekkel ezelőtt szinte teljesen átállt a digitális terjesztésre: ugyan lehet még dobozos kiszerelésben játékokat venni, de azok szinte kivétel nélkül tartalmaznak egy Steamen, Uplayen, Originen, vagy egyéb játékboltban beváltható termékkódot. A vevők nem játszhatnak a megvett játékkal a kód beváltása nélkül, viszont az aktiválásával a termék örökre hozzárendelődik a megfelelő boltban regisztrált felhasználói fiókjaikhoz, így nem tudják eladni a játékokat.
Emiatt a számítógépes játékosok hiába vásárolnak dobozos játékot, jogilag és technikailag ugyanolyan helyzetbe kerülnek, mintha digitálisan vették volna meg az adott terméket.
A PC-s játékok digitális és bolti verziói között már pusztán annyi a különbség, hogy az előbbit választva a vevők ki tudják tenni dísznek a termék dobozát a polcra. A témánál tartva a dobozos számítógépes játékok csomagolásai egyre gyakrabban szó szerint csak dísznek jók, hiszen
a digitális kódon kívül semmi sincs bennük.
Ennek az a magyarázata, hogy a számítógépekben nem terjedt el a Blu-ray meghajtó, viszont akkorára nőttek a játékok, hogy csak számos dupla rétegű DVD-re férnének fel, így a kiadók költséghatékonysági okból inkább semmiféle a játékot tartalmazó adathordozót sem tesznek a dobozaikba.
A konzolosok jobban jártak ezen a téren: ha dobozos játékokat vesznek, akkor kölcsön tudják adni azokat másoknak, továbbá gond nélkül értékesíthetik a megunt vagy nem tetsző címeket. Viszont ha digitálisan vásárolnak, akkor ugyanabba a cipőbe kerülnek, mint a PC-sek, örökre a felhasználói fiókjukhoz ragadnak a termékek.
Hamarosan megváltozhat ez a helyzet, a Steamet 2015 óta ostromló a francia fogyasztóvédelem egy párizsi bíróságon óriási sikert elérve jogellenesnek nyilváníttatta ezt a praktikát. A bíró döntése szerint a boltnak kötelezően lehetővé kell tennie felhasználói számára a digitális játékaik eladását, továbbá ha valaki törli a felhasználói fiókját, akkor a boltot üzemeltető Valve nem teheti zsebre a volt ügyfél Steam Walletben bennragadt pénzét sem.
A párizsi bíróság szerint a Steam digitális licenceket árul, nem pedig előfizetéses szolgáltatást nyújt, így a vonatkozó jogszabályok szerint nem teheti lehetetlenné ügyfelei számára a megvásárolt javaik eladását.
A döntést a bíró nem pusztán francia, de európai uniós jogszabályok alapján hozta, azaz elméletileg az összes uniós országban fogyasztóvédelmi törvényeket sért a Steam, továbbá minden egyes olyan digitális bolt, amely nem teszi lehetővé a megvett tartalmak továbbértékesítését.
Az ítélet szerint a Valve-nak az ítélet jogerőre emelkedését követő 30 napon belül el kellene távolítania a törvénysértő részeket a szerződési feltételeiből, lehetővé kellene tennie a másodkézi eladást az ügyfelei számára, az ítéletet pedig három hónapra ki kellene függesztenie egy jól látható helyre a Steamen. Ha ezt nem tenné meg, akkor akár hat hónapon keresztül napi 3000 eurós bírságot kaphatna, és persze további jogi lépésekre számíthatna.
Hírünk írásáig a Valve nem kommentálta a döntést. A cégnek 30 napja van fellebbezni az ítélet ellen, minden bizonnyal élni fog a lehetőséggel.
Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!