A konzolosokkal ellentétben a számítógépes játékosok rengeteg webes boltban vásárolhatnak maguknak digitális videojátékokat, ezek oroszlánrésze más szolgáltatásokban (például Steamen, Originben, Uplayen) beváltható licenckódokat árul. Az ebből fakadó rivalizálásnak köszönhetően nincs olyan nap, hogy a gamerek ne tudnának rendkívül olcsón fantasztikus játékokat vásárolni, jó ideje pedig a boltok ingyenjátékok osztogatásával is próbálják becsalni a gamereket a boltjaikba.
Sajnos mindebben gyorsan meglátták a lehetőséget a lopott kártyaadatokkal rendelkezők: játékkulcsokat vásárolnak mások kártyáival, majd eladják azokat a különösen jó árakra vadászó gamereknek egyes internetes áruházakban.
Emiatt kezd erősen visszaszorulni a klasszikus licenckulcsok árulása, a harmadik feleknél megvásárolt digitális játékok aktiválása egyre inkább kódmentesen valósul meg.
A játékkódos csalást végrehajtók kedvenc piactere a hongkongi székhelyű G2A, ezen bárki árulhat bármilyen licenckódot, a vállalat sokáig abszolút semmiféle ellenőrzést sem próbált végezni a bűnözők kiszűrése érdekében. Az évek során több botrány is kerekedett a cég körül; játékkiadók, játékfejlesztők és játékboltok is kikeltek ellene, mivel jelentős anyagi kárt okoz számukra a csalók üzletelése.
A kártyaadatokkal visszaélők elsőként a fogyasztóknak okoznak kárt azzal, hogy megveszik az egyenlegük terhére a játékkulcsokat, ám ezzel nem ér véget a móka: az ügyfelek ezután bejelentik a csalást a bankjuknál, mire a bank visszavonat minden a csalók által elvégzett tranzakciót az áldozatok pénzének visszaszerzése érdekében.
Ilyenkor a legális kereskedések elveszítik a csalók által megvett kódokat, ráadásul nemcsak vissza kell adniuk a megkárosított személy pénzét, de jelentős pluszköltségeket kénytelenek kifizetni a tranzakciók visszavonása miatt.
A G2A a mai napig tagadja, hogy a lopott játékkulcsokkal üzletelő bűnözők Mekkája volna, és egy tavalyi mosakodása közben bejelentette, hogy amelyik fejlesztő az ajánlatának időtartama alatt bizonyítani tudja a lopott játékkulcsok árulását, annak
eladott kulcsonként tízszeres értékű kárpótlást biztosít.
Sajnos technikai körülmények miatt rendkívül nehézkes a bizonyítás, így végül csak a cseh Wube Software állt élt a lehetőséggel. A Factorio című indie játékának 321 lopott kódját küldte át a cégnek, és némi vizsgálódás után kiderült, hogy ezekből 198-at a G2A piacterén adtak el a bűnözők.
Emiatt a G2A most kénytelen 39 600 dollár, olyan 12,7 millió forint kártérítést adni a cseh fejlesztőnek.
A lopott kulcsok vásárlásával a játékosok is több alkalommal pórul jártak, egyes esetekben a fejlesztők vagy a kiadók kíméletlenül letiltják ezeket a Steamen és a társain. Ha ez megtörténik, akkor
futhatnak a pénzük után a lopott holmikat vásárolt játékosok.
Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!