A hiány elképesztően nagy, ami nem csak a számítógépes piacot érinti, hanem nagyjából mindent a mobiltelefonoktól kezdve az autóiparig. A legmodernebb chipgyártók nem bírják tartani a lépést a megrendelésekkel, és ráadásként a koronavírus-járvány még két oldalról is extraként hatott - egyrészt nehezítette a gyártást, másrészt pedig rendkívül megnövelte a keresletet.
Alapvetően fontos tudni, hogy chipek bérgyártásával viszonylag kevés vállalat foglalkozik, legalábbis a legjobb, legmodernebb szinten - jelenleg csak a TSMC, a GlobalFoundries és a Samsung sorolható ide, míg az Intel csak saját magának készíti a chipeket. Mindenki más mögöttük kullog sok-sok generációval, így a legmodernebb eszközökbe szánt processzorok, grafikus vezérlők elkészítésére nem alkalmasak.
Éppen ezért már három éve a határon táncol a gyártói kapacitás, de a koronavírus-járvány előtt még nagyjából kiegyenlítette egymást a kereslet és a kínálat. Azonban miután a járvány beütött, meredek megnőtt az igény a különböző technológiai eszközökre, hiszen szükség volt ezekre az otthoni munkához, tanuláshoz, vagy egyszerűen csak a szórakozáshoz.
Hogy pontosan mennyivel készül kevesebb chip, mint kellene, azt szinte senki nem tudja megmondani, de elemzők szerint akár 30%-kal is meghaladhatja a kereslet a kapacitásokat.
Ráadásul iparági szakértők úgy vélik, hogy ez a következő években nem nagyon fog javulni, sőt, valószínűleg csak tovább növekedik majd a kereslet, hiszen az emberek nem csak új grafikus kártyákat, processzorokat, tableteket, és telefonokat szeretnének nagy tömegekben vásárolni, hanem idő közben az új generációs konzolok is színre léptek, amik hónapok óta szintén hiánycikknek számítanak.
Nem meglepő, hogy az olyan bérgyártók, mint a TSMC és a GlobalFoundries folyamatosan igyekszik bővíteni a gyártókapacitásokat, akár teljesen új gyárak felhúzásával is, azonban jellemzően évekbe kerül, mire egy új üzemben el tud indulni a termelés
Ezzel együtt a PC-s ipar egyik legnagyobb szereplője, a GeForce videokártyáiról ismert Nvidia minden korábbi rekordját megdöntötte az elmúlt időszakban. A vállalat egész egyszerűen nem tud annyi terméket leszállítani, amennyi ne fogyna el, és a gyártási kapacitások korlátozottsága miatt valószínűleg egy jó ideig még nem is fog tudni.
Az Nvidia először tudott 5 milliárd dollár feletti árbevételt elérni az év utolsó negyedévében, ami mellé 1,45 milliárd dollár profit társult. Ez egyébként éves összehasonlításban 61%-os emelkedést jelent. Talán még ennél is meglepőbb, hogy a cég újabb 5 milliárd dollárnyi árbevételt vár az éppen most zajló üzleti negyedévtől, és minden bizonnyal be is jönnek majd a tervek.
Márpedig ez azért is (lenne) szokatlan, mert jellemzően az év utolsó negyedévében, tehát az ünnepi időszakban a vásárlók alaposan kiköltekeznek technológiai eszközökre, így az új év első negyede inkább visszafogott szokott lenni üzleti szempontból.
Azt egyébként hozzá kell tenni, hogy nem csak azért van folyamatos hiány az Nvidia legfontosabb termékének tekinthető GeForce videokártyákból, mert nincs elég gyártási kapacitás a chipek területén, hanem azért is, mert a kriptovaluták értéke az utóbbi időszakban kilőtt, és az Ethereum bányászatára kiválóan alkalmasak. Így tehát szerencsétlen hétköznapi játékosoknak nem csak a skalpolókkal (akik megveszik és drágábban újra eladják a holmit), hanem a bányászokkal is meg kell küzdeniük, ha kicsit fejleszteni szeretnének a PC-jükön.
Mindenesetre látva a kriptovaluták bányászatának töretlen népszerűségét és a játékosok felháborodását, az Nvidia lépésekbe kezdett. Egy teljesen új hardveres vonalat indítanak el hamarosan CMP néven, míg a hétköznapi felhasználóknak szánt GeForce-ok bányászteljesítményét mesterségesen korlátozzák majd - ez azonban csak a most megjelent GeForce RTX 3060-astól kezdve érvényes, így tehát semmi nem akadályozza meg a bányászokat abban, hogy a korábbi (és ráadásul erősebb) kártyákat továbbra is felvásárolják.