A Facebook az oltásellenesség melegágya, de ezt a cég megpróbálta eltitkolni
![](https://cdn.origo.hu/2023/12/0ikETS2sHha_BIjzwyOf3QdZK32rndjx7uBWuTekrg0/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50Lzg4Y2FlZDhhNDZiNzQ5YjZiYmVjODg4NDljNzk5Yzky.webp)
Érdekes történet bontakozott ki a napokban a Facebook körül, amikor a vállalat úgy döntött, hogy működése óta először oszt meg a nagyközönséggel adatokat azzal kapcsolatban, hogy az elmúlt negyedévben milyen bejegyzések, témák voltak a legnépszerűbbek a közösségi oldalon.
Igaz, a lista egyelőre csak az Egyesült Államokban megosztott tartalmakat mutatja, azonban Guy Rosen, a vállalat alelnöke szerint már ez is egy hatalmas lépés azon az úton, melynek végén a Facebook "az internet legátláthatóbb platformjává" fog válni.
Az egyedüli probléma, hogy valójában nem csak az elmúlt, de már az azt megelőző negyedévre is készített egy ilyen jelentést a Facebook, azonban ezt végül az utolsó pillanatban mégsem publikálták. A The New York Times azonban megszerezte a dokumentumot, amiből egyértelműen kiderül az is, hogy miért nem:
A Facebook az oltásellenesség melegágya.
2021 első negyedévében ugyanis messze a legnépszerűbb tartalom egy olyan oltásellenes cikk volt, mely szerint egy floridai orvos a vakcina következtében halt meg. A linket közel 54 millióan tekintették meg, és ugyan egy vizsgálat hamar kiderítette, hogy ez nem igaz, a korrekciót már ennél jóval kevesebben látták.
A lap által megszerzett belsős levelezésből kiderül, hogy a Facebook ugyan egy ideig tervezte a jelentés kiadását, azonban végül Alex Schultz, a marketingért felelős alelnök aggódni kezdett, hogy ez elég rossz fényt vethet a cégre, így inkább visszatartották azt. Ezek fényében különösen visszás "az internet legátláthatóbb" platformjáról beszélni.
Úgy tűnik, az április 1-től június 30-ig terjedő időszakban már nem fenyegette olyan veszély a Facebookot, hogy esetleg rossz fényt vetnek rá a megosztott tartalmak, így az új listát már publikálták, és rápillantva ez nem is csoda: olyan megosztott tartalmakat találunk, melyek ártatlan YouTube-videókra, az UNICEF weboldalára, vagy éppen helyi focicsapatok oldalaira vezetnek, és akad a top 10-ben egy cuki macskás GIF is.
A Facebook egyébként is folyamatos támadás alatt áll, amiért a koronavírus-járvány alatt nem tudta megfékezni az álhírek terjedését, és a különböző tartalmakkal kapcsolatban még csak megfelelő tájékoztatást sem volt hajlandó adni az amerikai kormánynak.
A delta variáns amerikai terjedésével ezek a hangok újra felerősödtek, és a helyzet odáig fajult, hogy meglepő szócsata vette kezdetét a kormány és a cég között.
Joe Biden elnök egyenesen azt mondta, hogy a Facebook "embereket öl" azzal, hogy hagyja a hamis információkat terjedni, más kormányzati szervek azt kérték számon, hogy a Facebook kulcsfontosságú adatokat tart vissza tőlük, mire a Facebook azzal szúrt vissza, hogy a kormány nem érte el az oltási céljait, és megpróbálják a cégre kenni a felelősséget.
Hogy a Facebook a továbbiakban tényleg kiadja-e majd negyedévente a legnépszerűbb tartalmakról szóló jelentését, az majd kiderül, de Brian Boland, a vállalat egykori marketinges alelnöke felhívta a figyelmet arra, hogy érdemes szkeptikusnak lenni, hiszen a Facebook mindig is hírhedt volt arról, hogy leginkább a saját érdekeit nézi:
"Nem bízhatunk egy olyan jelentésben, amit egy cég gondos odafigyeléssel azért állít össze, hogy szembeszálljon a sajtó kritikájával ahelyett, hogy valóban átláthatóságot akarna megvalósítani"
- fogalmazott az egykori alelnök.