A Facebook, Instagram és WhatsApp tegnap esti leállása miatt sokan áttértek a hagyományos telekommunikációs szolgáltatásokra, az SMS-t használták üzenetküldésre, illetve a mobil hanghívással tartották a kapcsolatot az ismerőseikkel. Az SMS-forgalom esetében a 100%-ot is megközelítette növekmény a Telekom hálózatán a tegnap esti órákban. A mobil hangforgalom esetében tegnap 17:45-től kezdődően 15%-kal magasabb forgalmat tapasztalt a szolgáltató, mint ahogy az hétköznap ebben az időszakban jellemző.
Érdekes volt emellett az adatkapcsolat-aktiválások is közel 40%-os növekedése. Ez akkor történik, ha a mobil eszközöket repülőmódba állítják és vissza, vagy újraindítják a készüléket. Ez azzal magyarázható, hogy sokan a Facebook leállását az egész internet hibájának hitték.
Ez magyarázza azt is, hogy több szolgáltató rendszerét is hibásnak gondolták a felhasználók, akik nem tudtak belépni az adott szolgáltatás felületére a Facebook hitelesítését használva.
A Facebook 2008 végén vezette be azt a lehetőséget, hogy a Facebook-hitelesítőadatokkal bejelentkezhessünk más webhelyekre, és az OpenID nevű eszköz fokozatosan kezdett elterjedni a világhálón.
Egy évvel az OpenID megjelenése után a Facebook megváltoztatta az alapértelmezett adatvédelmi beállításokat, és a felhasználói profilokat alapértelmezés szerint nyilvánossá tette. Ötévnyi felhasználói ellenállás kellett ahhoz, hogy a vállalat megváltoztassa ezeket az alapértelmezett beállításokat.
Ez a rendszer nagyon nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a Facebook lassan az egész internet minden zugában megkerülhetetlen óriássá váljon. Sajnos azonban pont ez volt rendszer, ami magával rántott világszerte számos szolgáltatást a hétfői teljes összeomlás során. Ennek köszönhetően ugyanis amikor a Facebook szerverei leálltak, abban a pillanatban lehetetlenné vált minden felhasználó számára, hogy bejelentkezzen az általa használt szolgáltatásokba az eddigi egyszerű Facebook-hitelesítéssel.
Fontos megjegyezni, hogy ez a leállás csak azokat érintette, akik épp be akartak jelentkezni valamely szolgáltatásba, vagy valamilyen hitelesítést igénylő módosítást akartak végezni. Akik be voltak jelentkezve, például éppen egy filmet néztek a Netflix rendszerében, azok a világon semmilyen kiesést nem érzékeltek. Mint ahogy azok sem, akik saját, egyedi kódokat használtak a bejelentkezéshez. Ők vígan neteztek, intézték az ügyeiket, nézték a filmeket és hallgatták kedvenc zenéiket.