Az óriási Messe Berlin komplexum gigantikus csarnokait újra elfoglalták a szórakoztatóelektronikai, háztartási, telekom és IT szektor képviselői, hogy ott fogadják a kereskedőket és a "hétköznapi" látogatókat. A szokásoknak megfelelően a legnagyobb konszernek, így például a Samsung, az LG, a Miele vagy a Bosch, fantasztikus, mesébe illő kiállítótereket építettek fel, ahol érezhetően a belsőépítészek is nagyon kitettek magukért, hogy méltó környezetben mutathassák be a termékeket.
De azt sem hallgathatjuk el, hogy az esemény 2022-ben még nem volt azon a szinten, mint fénykorában. A megszokottnál picit kevesebb volt a látogató, és a kiállítók között is akadtak hiányzók.
Kihagyták az expót - vagy legalábbis nem kifejezetten a kiállítás területén jelentek meg - olyan megkerülhetetlen vállalatok, mint például a Sony, az Acer, a Hisense, a Lenovo vagy a Philips, e holdingok pedig az elmúlt időszakban stabil és állandó résztvevőnek számítottak.
Nagyon úgy fest, hogy még egy ilyen nagy múltú szakkiállításnak is folyton bizonygatnia kell a létjogosultságát, hogy az online korban is van értelme részt venni egy ilyen jellegű eseményen. Ez pedig nem fog máshogy menni, mint kőkemény kommunikációs kampánnyal, amire, legalábbis szerintünk, nagyon rá kellene feküdnie a szervezőknek.
Pedig az IFA-nak, és a hozzá hasonló szakvásároknak még mindig van értelmük. Hiába érhető el minden információ a neten keresztül, az egészen más, amikor élőben lehet megmutatni vagy kipróbálni egy terméket. Sokkal jobban átjönnek az egyes modellek és technológiák előnyei és hátrányai, ez pedig egy kereskedő számára például létfontosságú lehet a kínálatának összeállítása során. Mert hát egy ilyen expó alapvetően mégiscsak a "bizniszről" szól, hiszen az egy hetes rendezvény alatt megállás nélkül zajlanak a tárgyalások.
Az idei kiállításon nagyon szembeötlő volt, hogy mennyire nagy hangsúlyt fektetnek az iparági szereplők a környezetvédelemre, a környezettudatosságra. A Samsung például bejelentette okos otthon rendszerének következő evolúciós fázisát, a Smart Things Energia M1 Energiatakarékos üzemmód használatakor a kompatibilis eszközöknél a mesterséges intelligencia segítségével csökkentik az energiafogyasztást.
A hűtőszekrények például maguktól szabályozzák a hőmérsékletet az ajtónyitási szokások, valamint a kompresszor fordulatszám alapján, amivel 10%-kal csökkenthetik az energiafogyasztást.
Mindez az év végére akár a 30%-ot is elérheti, amelynek 15%-áért az az MI algoritmus felel, amely optimalizálja a kompresszor sebességét és a leolvasztási ciklust. A további 15%-os csökkenés pedig a hűtőszekrény magasabb átlaghőmérsékletének fenntartásával érhető el. További eszközök esetében is jelentős energiamegtakarítás tapasztalható: a levegő-víz hőszivattyús fűtési rendszerek 40%-kal, a szárítógépek 20%-kal, míg a lakossági légkondicionálók szintén 20%-kal csökkenthetik a fogyasztást éves szinten.
Hasonló koncepciót mutatott be egyébként a Bosch és a Miele is, és a két hatalmas német háztartási elektronikai vállalatnál érezhetően arra is nagyon rámentek, hogy csökkentsék az élelmiszer pazarlást. Ennek érdekében pedig olyan technológiákkal rukkoltak elő, amelyek segítenek tovább frissen tartani az ételt, illetve, amelyek a mosogatáshoz vagy mosáshoz kevesebb vizet használnak. Emellett világosan megfigyelhető volt, hogy számos vállalat tűzte zászlajára a megújuló energiák használatát. Minden korábbinál több napelemmel, szélkerékkel, illetve mozgási energiát hasznosító kisebb-nagyobb berendezéssel, valamint hordozható akkumulátorral lehetett találkozni.
Az pedig abszolút újdonságot jelentett, hogy felbukkantak a beltéri kiskertek, azaz olyan speciális megvilágítást használó eszközök, amelyek segítségével akár a szobában is lehet zöldségeket vagy fűszereket termeszteni.
Az IFA sztárjai hagyományosan a televíziók, hiszen ezek mind a mai napig a leglátványosabban képesek demonstrálni az egyes cégek innovációs erejét. A Samsung vonultatta fel a legnagyobb flottát, hiszen QD-OLED, Neo QLED, és Micro LED technológiára épülő modelleket is bemutatott, amivel bebizonyították, hogy több eljárás is életképes lehet a jövőben. A minden korábbinál kisebb Micro LED televízióik már akár egy átlagos méretű házban vagy lakásban is otthonra lelhetnek, a QD-OLED modellek pedig a várakozásoknak megfelelően szédületesen jó képminőséget produkálnak. A dél-koreai cég több, mint egy évtizede magabiztosan uralja a globális televíziós iparágat, és a jelek szerint mindent megtesznek annak érdekében, hogy megtartsák erős pozícióikat.
Az is kiderült a rendezvényen, hogy az LG továbbra is nagyon bízik az OLED technológiában, hiszen több igen érdekes újdonságot is felvonultattak. Többek között a világ legnagyobb, 97 inches OLED televízióját, valamint egy hajlítható 42 inches készüléket is. Ez utóbbi, az LG Flex, ami tényleg egy komoly technológiai bravúr, és amivel kimondva-kimondatlanul a gamereket próbálják megcélozni. Legalábbis erre utal, hogy egy komplett játéktermet építettek a standjukra, amelyet teletömtek ezzel az új megjelenítővel.
A Panasonic az idei IFA rendezvényen világossá tette, hogy nem kívánja elengedni a televíziókat, hiszen a bemutatott csúcskészülékük, az LZ2000 szédületesen jó kép- és hangélményt produkált, és a többi kiállított termékre sem lehetett panasz. A világ egyik legnagyobb tévés cégévé váló TCL pedig azt mutatta meg fehéren-feketén, hogy továbbra sem kérnek az OLED technológiából. A vállalat ugyanis nem emelte be kínálatába az ilyen modelleket, hanem továbbra is a Mini LED háttérvilágítású QLED készülékekben bíznak nagyon. Viszont náluk igazán komoly újítással nem találkoztunk, ami azért kétségeket vet fel az emberben. Mert az egy dolog, hogy a saját gyáraknak köszönhetően jó áron tudják adni a termékeiket, de hosszútávon önmagában ez kevés lehet.
A korábbi évekhez hasonlóan ebben az évben is sok telefon bukkant fel a szakkiállításon. A Honor bemutatta a Honor 70 névre hallgató masináját, amelyet a középkategóriában küldenek csatába, és amely ezen a szinten figyelemreméltó, 66 wattos gyorstöltést kapott. A Huawei a Nova 10 család két új tagját mutatta be Berlinben, amelyek különlegessége a hatalmas, 60 megapixel felbontású szelfikamera. Azonban az 5G és a Google szolgáltatások továbbra is hiányoznak, pedig a felhasználók többségét jó eséllyel ez érdkelné igazán. A Samsung természetesen megtúráztatta az IFA-n a vadonatúj hajlítható készülékeit, azaz a Galaxy Z Fold 4 és Galaxy Z Flip 4 termékeket.
Ezek különlegességük révén ellopták a show-t a többi mobil elől, legalábbis nekünk úgy tűnt, hogy e masinák iránt sokkal nagyobb volt az érdeklődés, mint amit a hagyományos kialakítású rokonaik esetében tapasztaltunk. Ha a mobil eszközök kerülnek szóba, akkor mindenképp meg kell említeni az Asus csodagyerekét, a hajlítható képernyő ZenBook 17 Fold laptopot. Ez egy egészen különleges eszköz, amely várhatóan a negyedik negyedévben érkezik a boltok polcaira, és kifejezetten használhatónak tűnik.
A két éves kényszerpihenő után kifejezetten jól sikerült a visszatérés, amit például a hasonló tematikájú, amerikai CES vagy a tajvani Computex nem igazán mondhatott el magáról. Emiatt aztán meg vagyunk győződve arról, hogy a kiállítók és a látogatók is elégedetten távoztak az eseményről. Ebből fakadóan az is száz százalék, hogy ha közbe nem jön valami váratlan katasztrófa, akkor a legnagyobb és legfontosabb európai technológiai szakkiállítás jövőre is megrendezésre kerül.
Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!