Chatbotra cserélik a segélyhívó személyzetét

Egy igazán stresszes munka – Interjú Kolláth Orsolya mentésirányítóval call center
Vágólapra másolva!
Nem mesterséges intelligenciásra, hanem a válaszokkal előre programozott típusúra.
Vágólapra másolva!

Botrány van kitörőben az USA-ban, az étkezési zavarokkal küzdők számára segítséget nyújtani próbáló National Eating Disorders Associationről (NEDA-ról) kiderült, hogy chatbotra cseréli a segélyhívójának főállású személyzetét. Nem az elmúlt hónapokban a köztudatba berobbant, generatív mesterséges intelligenciát használó típusra kell gondolni, az előre programozott válaszokat adó régiről van szó.

Jelenleg nem is képesek embert elérni a NEDA forróvonalán a betegek Forrás: Shutterstock

A NEDA segélyhívója eddig csupán hat főállású dolgozóból, néhány főnökből, továbbá olyan 200 önkéntesből állt. A főállású dolgozók a kritikus mértékű emberhiány miatt nem bírták a munkát, ám a panaszaikat nem hallgatta meg a vezetőség, így négyen közülük szakszervezetbe kívántak tömörülni, hátha az előrelépést hoz. A NEDA önként semmiképp sem kívánta elismerni a szakszervezetüket, annak formális megalakítási kísérlete közben pedig menesztette mind a négyüket.

A vezetőség szerint a munkájukat a Tessa névre hallgató, limitált képességű chatbot veszi át.

A Tessát a Washingtoni Egyetem kutatócsapata hozta létre a testképzavarban szenvedők segítésére, stratégiákat próbál ajánlani a betegek számára a problémáik leküzdéséhez. A projektet vezetett Dr. Ellen Fitzsimmons-Craft szerint a benne elérhető tartalom mögött több évtizednyi tapasztalat áll, de nem segélyhívók munkatársainak kiváltására találták ki.

A NEDA szerint a Tessát 2021 novembere óta 700 nőn tesztelték, közülük 375 adott száz százalékban hasznos értékelést a munkájára, így a céljára feltehetően tényleg megfelelhet. A fejlesztői szerint költséghatékony, könnyen elérhető, nem stigmatizáló segítséget jelenthet a betegek számára.

A frontvonalban dolgozók kétharmadának menesztését követően a szervezet a megmaradtakat és az önkénteseket is a Tessa tesztelésére kérte, így jelen pillanatban a betegek elméletileg nem is képesek embert elérni a telefonon, SMS-ben, továbbá chaten á használható forródrótján. A NEDA szerint a Tessa nem váltja ki a segélyhívóját, azonban nem részletezte, hogy az miként fog működni június elsejétől, feltehetően a költséghatékony chatbot és az ingyen dolgozó önkéntesek kombinációja lesz a felállás.

A menesztett dolgozók szerint a NEDA klasszikus megelőző csapást hajtott végre, pusztán a szakszervezetbe tömörülési igényük miatt veszítették el az állásukat.

Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!