A GTA San Andreas nem csupán egy játék volt; egy kulturális jelenség, amely átlépte a videojátékok világának határait. A 90-es évek Los Angelesének fiktív, de annál élethűbb másában, San Andreas államban játszódó történet, a memorabilis karakterek (Big Smoke, Ryder, Sweet, Catalina, a korrupt Tenpenny tiszt) és a felejthetetlen küldetések (mint például a "Wrong Side of the Tracks" vagy a "Breaking the Bank at Caligula's") mind hozzájárultak ahhoz, hogy a San Andreas a GTA sorozat csúcsává váljon sokak szemében.
A játék sikere azonban nem csupán a kidolgozott történetnek és a szórakoztató játékmenetnek volt köszönhető. A San Andreas egy hatalmas, nyitott világot kínált a játékosoknak, amelyben szabadon garázdálkodhattak, kísérletezhettek és felfedezhettek. A játékosok autókat lophattak, bandaháborúkban vehettek részt, kaszinókban próbálhatták ki szerencséjüket, vagy egyszerűen csak felfedezhették a város és a környező vidék (Los Santos, San Fierro, Las Venturas) rejtett zugait. A játékban rengeteg mellékküldetés és elfoglaltság is helyet kapott, mint például a tűzoltó- vagy mentős küldetések, a lowrider versenyek, vagy a repülőiskolán történő képzés.
A lehetőségek szinte végtelenek voltak, és ez a szabadság volt az egyik legfőbb vonzereje a játéknak.
A San Andreas több szempontból is úttörőnek számított. A játék bemutatta a szerepjátékokból ismert karakterfejlesztési rendszert, amely lehetővé tette a játékosok számára, hogy CJ képességeit (állóképesség, izomerő, vezetési tudás, fegyverhasználat) fejlesszék, testre szabva a játékélményt. A játék szintén nagy hangsúlyt fektetett a történetmesélésre, és a küldetések között számos átvezető jelenet segített elmélyíteni a játékosok kapcsolatát a karakterekkel és a történettel. A játék zenéje is kiemelkedő volt, a különböző rádióállomások változatos zenei kínálattal szolgáltak, a hip-hoptól a rockig, a countrytól a klasszikus zenéig.
A San Andreas nem volt mentes a botrányoktól sem. A "Hot Coffee" ügy, amely egy rejtett szexuális tartalmú minijáték felfedezéséhez kapcsolódott, óriási port kavart a médiában, és a játék korhatár-besorolásának újraértékeléséhez vezetett. A botrány ellenére a San Andreas továbbra is nagyon népszerű maradt, és a mai napig számos rajongó tartja a sorozat legjobb részének.
A San Andreas hatalmas hatással volt a videojáték-iparra. A játék megmutatta, hogy a nyílt világú játékok mennyire szórakoztatóak és lebilincselőek lehetnek, és milyen mértékben képesek elmerülni a játékosok egy virtuális világban. A San Andreas számos későbbi játékot ihletett, mint például a Saints Row sorozat, vagy a Just Cause játékok, és a nyílt világú akciójátékok mára a videojáték-ipar egyik legfontosabb műfaját képviselik.
A San Andreas 20. évfordulója remek alkalom arra, hogy visszatekintsünk erre a klasszikus játékra, és elismerjük a videojáték-történelemre gyakorolt hatását. A San Andreas egy igazi ikon, amely örökre bevéste magát a videojátékok történetébe, és amelyet a rajongók még hosszú évekig fognak emlegetni és játszani.
A San Andreas nem csak egy videojáték, hanem egy kulturális jelenség, amely túlmutat a szórakoztatáson. A játék tükröt tart a társadalom elé, és felveti a rasszizmus, a szegénység és a korrupció problémáit. A San Andreas egy igazi mestermunka, amely méltán érdemli ki a helyét a videojátékok történetében.
Ez pedig a játék intrója: