A Barátok közt 1998-ban indult, több hazai tévés rekordot tart. Nemrég lépett át a 7000. epizódon, tizenöt éve az RTL zászlóshajója, így alkalmasnak tűnt arra, hogy a csatorna bevesse a reklámadó elleni harcban. Szellő István komor bejelentése után - miszerint az adó miatt veszélybe kerültek olyan népszerű műsorok, mint a Barátok közt, az X-Faktor vagy a Csillag születik – viszonylag hamar tisztázódott, hogy a csatorna nem áll le, sőt a nyári szünetet is minimalizálja. Kolosi Péter az Origónak azt mondta erről, hogy nagyobb és drágább, saját gyártású műsorokon ugyan lehetne spórolni, de akkor leesne a nézettség, és erejét vesztené, eljelentéktelenedne a csatorna.
A sorozatot, és az addig ismeretlen napi formátumot indulása után hamar megszokta a közönség. Az RTL-es legendárium szerint egy évig szemlesütve settenkedtek a stábtagok az akkori székházban, ha arra volt dolguk, valójában fél év után már hozta az elvárt számokat, 2-3 év után pedig toronymagasan uralta a műsorsávját. Az évek során azonban főszereplők sora távozott. Csomor Csilla, Fodor Zsóka, R. Kárpáti Péter, újabban Ábrahám Edit lett kiírva vagy lépett ki önmaga, így a mostani szappanopera már nem az, amit 2-3 millióan néztek egykoron: hogy mást ne mondjunk, a jó Berényi András egykori lakásában már nem ő, Dani, Kata és Zsuzsa lakik, hanem egészen más szereplők. Hofferékről pedig már ne is beszéljünk – ott amúgy is csúnya szakítás lett a vége Konta Barbarával és Halász Gáborral.
Készítettünk egy időrendi összeállítást, a legfontosabb eseményekkel, lefedve a szereplővándorlás egy részét. Kattintsa végig, megéri!
A sorozatot 1998-ban 5-600 ezer 18 és 49 éves kor közti néző követte, a teljes lakosságból 1 milliót mért akkor az AGB, ami ma Nielsen. Kicsit kevesebb fiatal néző, kicsit több idősebb követte – de egy generáció felnőtt időközben. Az első években gyorsan nőtt a népszerűség, 2002-ben 2,3 millió volt a csúcs a teljes lakosságnál, de 18-49-ben is megvolt az 1,2 millió - ez az érték egészen hihetetlen manapság. Az éppen tévét nézők közel 60%-a a Barátok köztöt nézte, de teljes lakosságban is roppant masszív 50% volt az eredmény. A sikeren megdöbbent konkurencia négy év után tudta összeszedni magát, és számtalan próbálkozás, sorozat és főműsoridős műsorátrendezések után megtalálta a visszavágás lehetőségét, és megállította a nézői elvándorlását a Big Brotherrel és a Hárman Párban-nal, de ez is csak rövid ideig tartott.
Ezután pár év kiegyensúlyozottabb, kisebb ingadozású és eltérésű év következett, amikor a TV2 az Áll az alkuval fel tudta venni a versenyt a BK-val szemben, és megtartani a 30% körüli közönségarányát ebben az idősávban. A Barátok közt mindeközben 45%-on hasított. 2006-ra már egészen közel került egymáshoz a két csatorna ebben a műsorsávban, de egy évvel később megint hatalmasra nyílt az olló, az Egy a 100 ellen irdatlan mélyrepülést eredményezett 2007 első félévében, amire ősszel rátettek még egy lapáttal, és a Favorit - utánunk a sztárözön végképp lerontotta a TV2 eredményeit az akkor kirívóan alacsony 20% alá. Ebben az időszakban indult a Jóban Rosszban is, kezdési időpont szempontjából a Barátok közt előtt, így a fanatikus szappanopera-rajongók egy ideig mindkettőt megnézhették egymás után, értelemszerűen ezzel tönkretéve a TV2 műsorait az RTL-es szappan időtartama alatt.
2008-tól egyrészt a TV2-nek sikerült visszaerősítenie, de a Barátok közt nézőtáborában is beindult egy azóta is tartó csökkenés: a riválisok közti különbség is csökkeni kezdett. A TV2 a 2010-es évekre nagy nehezen megtalálta azokat a műsorokat, amelyekkel legalább valamennyire harcba tud szállni a BK-val szemben. Ez volt Hal a tortán és Jóban Rosszban.
Nagyjából 2010 óta már mindkét csatornának nehezebb a dolga, a tévénézők tudnak válogatni a lényegesen több választható csatorna közül, sokkal bővebb a kínálat, mint 1998-ban volt. A Jóban Rosszban elmozdításával (helyette: Családi titkok) megint az RTL-nek segített a csatorna, igaz, ez a lépés az új testvércsatorna (SuperTV2) erősítését szolgálta. Az idén, a BK-val szemben már az Édes élet és a Magánnyomozók megy, amelyek szintén megállítani látszanak a nézőszámcsökkenést a TV2-nél. Az RTL még állja a sarat, a Barátok közt még mindig 10 százalékponttal vezet a TV2-höz képest, és egy kis jóindulattal a szezonális nézői szokásokra is lehet fogni azt, hogy januárról júniusra 5 százalékpontot csökkent az átlagos közönségarány.
A sorozat helye a napi műsorrácsban viszonylag állandó. Az 1998-as indulás után még 20 óra előtt kezdődött, az RTL-es Híradó után a második műsor volt, majd fokozatosan későbbre került. A 2000-es években a 20.30 volt az általános, kivétel a nyári tévés holtszezon, amikor időszakosan korábban kezdődött,19.30 körül. A 2000-es évek végére elmaradt ez a nyári szezonváltás, a sorozat kezdési időpontja 20 és 21 óra között mozgott, ahogy a két csatorna folyamatosan próbálta legyőzni a másikat. Az utóbbi években már kifejezetten 21 óra körülre esik a sorozat kezdési időpontja, több mozgásteret biztosítva az Éjjel-nappal Budapestnek, amivel az RTL az esti állandó nézők újabb generációját tudja megfogni, így harcolva az Édes élet-jellegű versenytársak ellen.
Tévhit, hogy öreges a sorozat: a hosszú ideig menő, klasszikus szappanoperák általában nem a fiatalokat vonzzák, a BK máshogy működik ebből a szempontból, mert meglepően fiatal a nézőtábora, pedig egy generáció is felnőtt az indulása óta - sőt az első években az idősebbek kifejezetten nem szerették a modern Szabó család jellegű történetet. A Jóban Rosszban ehhez képest jobban hozza papírformát, mert több az 50 feletti nézője, mint a 18-49 korcsoportban - az Édes élet viszont azonnal elriasztotta az idősebbeket.
A Jóban Rosszban 2005-ben rajtolt: bár nem merték azonnal szembeállítani a barátokkal, és akkor ért véget, amikor a BK kezdődött, annyi hatása lett, hogy "megágyazott" az utána következő műsoroknak, így azok már eleve magasabb nézőszámról indulhattak. Ez az az Áll az alku felfutásának időszaka volt. Pár év kellett ahhoz, hogy a TV2 egyrészt megerősítse főműsoridős sávját, megtalálja azt, amivel visszavághat az RTL-nek, és eközben megerősítse a Jóban Rosszban táborát is. Csak a konkurens szappan indulása után 5 évvel, 2010-ben merte csak "szembeállítani" az ország két napi sorozatát, amiből hosszú távon a TV2 jött ki jobban, mert kisebb mértékben csökkentek az idősávos átlagai ebben az időszakban.
Az Édes élet című sajátos celebreality 2013 őszi indulásakor még a Tények után, 19.15 körül startolt, itt gyorsan népszerűvé is vált: a számadatok szintjén beérte a BK-t. Ezen a sikeren felbuzdulta gondolta úgy a TV2, hogy a Barátok Közt ellen is meg meri próbálni a realityt, ami nagyjából be is jött a csatornának, mert bár nem érte utol, de behozott a lemaradásból.
Ami a nemek arányát illeti: a műsor típusához képest kifejezetten magas a férfiak aránya, szinte fele-fele. Ez a főműsoridős adásnak köszönhető, hiszen ha a szappanopera délután menne, úgy a közönsége is sokkal több nőből állna. Lehet benne része a jól megírt történetnek is, hiszen ha például nagyon eltolódna a hangsúly a kapcsolati drámák felé a krimis vonal ellenében, akkor valószínű, hogy hamar parázs viták alakulnának ki a távirányító körül. A sorozat így viszont erős felvezetés a 21-22 óra körül sugárzott amerikai krimisorozatoknak, amelyeket a magyar közönség különösen szeret.
Kalamár Tamás producerrel nemrég interjúztunk, a cikk itt olvasható.
A barátok ellenfelei