A háború eddig eltelt napjai alatt az RTL Klub Híradó-ja érte el a legmagasabb nézőszámot a magyarországi hírműsorok között. A legtöbben március 21-én, pénteken, a háború második napján voltak kíváncsiak a harctéri hírekre. A kereskedelmi adó ezen a napon a megszokottól eltérő időpontban, fél nyolc előtt sugárzott híradóját több mint 1 millió 700 ezer ember nézte.
Az AGB Hungary adatai alapján a pénteket és keddet leszámítva azonban az RTL Klub hírműsora lemaradt riválisa mögött. Március 20-án a konfliktus kezdete utáni első estén a tv2 Tények című programját 1 millió 675 ezren látták, hatvanezerrel többen, mint az RTL Klub aznapi híradóját - igaz, utóbbi valamivel előbb kezdődött, ami befolyásolja a nézettség alakulását. A háború eddigi napjai alatt a saját helyszíni tudósítókkal dolgozó tv2 közel 36, az RTL Klub 34, az MTV pedig 22 százalékos közönségarányt ért el átlagban.
A teljes lakosságra vonatkozó adatokban mutatkozó eltéréssel szemben a reklámozók szempontjából fontosabb 18-49 év közötti korosztálynál az RTL Klub vezet. A március 20. és 25. közötti estéken az adó 38 százalékos közönségarányt ért el a fiatalabb tévézők körében. A tv2 ugyanezen célcsoportot tekintve 34, az MTV 16 százalékot produkált.
A nézettség értéke
A hirdetők többsége nézettségi (GRP) alapon hirdet, azaz nem a reklámidőért, hanem a nézőszámért fizet. Ha egy hirdetés nem ér el megfelelő számú célközönséget, akkor addig kell a tévének ismételnie a reklámot, amíg elegendő néző nem látta. Mivel a kereskedelmi adóknál a reklámidő korlátozott (óránként 12 perc) a csatorna kevesebb hirdetőt tud "fogadni" alacsonyabb nézettség esetén.A háború után megnőtt érdeklődésnek köszönhetően, arányát tekintve, a közszolgálati adó érte el a legnagyobb növekedést, ami egyelőre töretlen. A kereskedelmi adók háborús hírei iránti érdeklődés azonban az első napok után kevéssel csökkent. A nézőszámok pedig a háború előtti esték adataihoz közelítenek. Március 24-én, hétfőn este csak kevéssel maradt el a másfél milliótól az MTV Híradó-jának nézőszáma. Ezen a kivételes napon a Magyar Televízió legyőzte a két kereskedelmi adót, a 18-49 év közötti korcsoportban azonban a közszolgálati csatorna ekkor is csak a harmadik helyet tudta elérni.
A célcsoportok létszámához képest a nézettség növekedése mindhárom televízió esetében viszonylag alacsony, a háború ideje alatti hírszolgáltatás azonban több munkát és több pénzt igényel. A költségek emelkedésre jellemző, hogy a tv2 a háború napjai alatt külföldi forgatásokra és bejelentkezésekre többet költött, mint hírkészítésre az elmúlt fél évben összesen. A kiadások emelkedése mellett azonban a televíziók egyelőre nem érzik a hirdetők érdeklődésének változását.
Az RTL Klubnál az [origo] kérdésére azt nyilatkozták, a hírműsorok nézettségnövekedése hatással van a környezetükben lévő reklámblokkok nézettségére is - ez természetesen növeli a televíziók bevételeit. Az emelkedő nézőszám ellenére azonban a hirdetők eddig nem mutattak különösebb érdeklődést a háborús eseményekről szóló műsorok iránt. A tv2-nél elmondták, a hirdetőket a háború sem pozitív, sem negatív irányba nem befolyásolta. Utóbbit a fegyveres konfliktus képeitől való tartózkodás indokolhatná. Az Egyesült Államokban a háború több reklámozót elriasztott, akik termékeiket nem akarják az erőszakról tudósító hírek környezetében elhelyezni.
Hasonló esetről számolt be az MTV sajtóosztálya, ahol közölték, a hirdetők vásárlási kedve esetükben nőtt, de ez nem függ össze a háborúval; az iraki konfliktus képei egyes reklámozókat inkább riasztanak. A közszolgálati tévé nyilatkozata szerint nem jellemző, de előfordult, hogy partnerük azt kérte, hirdetését ne a hírműsorok közelében sugározzák.
(Forrás: AGB Hungary, RTL Klub kutatás)