Ha börtön, akkor mindenkinek azonnal a Monte Christo grófja és a különböző bravúros szökések, szabadulások juthatnak eszébe, pedig a legnagyobb börtöndrámák egyáltalán nem a szökésről szólnak, hanem éppen a börtönlét viszontagságairól. Mondhatjuk, hogy a börtön egy apró sziget, egy elzárt, utópisztikus társadalom tele bűnözőkkel és a rendőrállamot megtestesítő, a rendre felügyelő őrszemekkel. Körülbelül ez a kép járhatott John Carpenter fejében, amikor megalkotta a Menekülés New Yorkból című scifi-utópiáját Kurt Russellel, akinek a New York börtönszigetén kellett egy politikailag értékes küldetést teljesítenie. Az utóbbi évek egyik legelismertebb börtöndrámája a Remény rabjai volt, amelyben a Tim Robbins által alakított könyvelőt ártatlanul, gyilkosság vádjával ítélik börtönre az 1940-es években, ahonnan évtizedeken keresztül ívelő látlelet kapunk a kor börtönviszonyairól, a rabok lélektanáról, valamint az optimista módon, mindig a szabadulásban reménykedő idealistákról. Szerencsétlen módon a Forrest Gump díjhalmozásának évében hét Oscar-díjra jelölt Stephen King-adaptációnak nem jutott aranyszobrocska.
A tévésorozatok listáját böngészve nagyon kevés börtönsorozatra lehet bukkanni, közülük is az egyik legismertebb, az HBO brutális börtöndrámája, az Oz - nem csodálkozunk, hogy idehaza elmaradt a premierje, hiszen a 6 évadon keresztül húzódó történetben nincsenek idealizált hősök, csak gonosz és még gonoszabb rabok, nem véletlenül játszódik a sorozat a legmagasabb biztonsági szinttel rendelkező, Oswald Fegyházban, azon belül is a negyedik szinten, a Smaragdvárosban. Természetese Oz birodalma sem mentes civódásoktól, állandó hatalmi harcok folynak, virágzik a drogkereskedelem és a rabok előszeretettel rendszabályozzák egymást - a készítők nem mentek a szomszédba pár csepp vérért, és azáltal, hogy a csatorna kábelen megy (tehát az USA-ban is többet szabad), a férfiak közti szexuális érintkezést sem tekintették tabunak. Ami új csavart jelentett az Oz esetében, a tipikus sorozatok tengerében, az a tény volt, hogy a szereplők nap mint nap a túlélésért küzdöttek, hogy egyáltalán sikerüljön legalább a feltételes szabadlábra kerülés lehetőségéig eljutni. Nem véletlen, hogy az HBO sorozata volt az a széria, ahol a szereplők egyike sem volt biztonságban, bárki belefuthatott bármikor egy házilag eszkábált bicskába - nem is volt meglepő, hogy a sorozat hat évada alatt, több mint 50 főszereplő karaktert fogyasztott el, és akkor még nem is beszéltünk a visszatérő szereplők hadáról.
A következő börtöntémával is foglalkozó dráma, a Magyarországot rekord gyorsasággal elérő, Törvény jogán volt, amelyet az Egyesült Államokban In Justice címen mutattak be 2006 telén és itthon tavasszal mát látható volt az AXN-en. A Törvény jogán egy másik oldalról közelítette meg a börtöntémát - az ügyvédek oldaláról, ugyanis egy olyan ügyvédi iroda munkájáról szólt, amelynek munkatársai halálra és életfogytiglani büntetésre ítélt, ártatlan rabokat próbálnak meg saját eszközeikkel kihozni a börtönből. Félresiklott, hanyag nyomozásokat próbálnak helyes irányba terelni, esetlegesen meghamisított nyomokra derítenek fényt, hogy minden egyes epizód végén a kiszabadított elítélt könnyesen szemekkel üdvözölje az érte szorító szeretteit. Az érdekes csavart a sorozatban a főszereplőt alakító, Kyle "Cooper ügynök" MacLachlan karaktere jelentette, akit kimondva-kimondatlanul is a FOX (és a TV2) sikersorozatának főszereplőjéről, Doktor Houseról mintázhattak, mivel hasonlóan az antihős jellemvonását domborították ki a Törvény jogán készítői. A főhős főnök főnökösködött (naná!), parancsolgatott, cinikus megjegyzéseket tett munkatársaira, mégis olykor elengedhetetlen segítséget nyújtott kollegái nyomozásában. A múlt idő használata nem figyelmetlenség, hiszen a sorozatot bemutató ABC, a meglehetősen hűvös nézői fogadtatás után, az első évad befejeztével meg is szüntette a sorozatot, és világgá eresztette a szereplőket.